اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گزارش فارس بررسی شد

خالی شدن بازار سنندج از برنج خارجی

خبرگزاری فارس: عدم عرضه کافی برنج در بازار و تقاضای بی‌پاسخ مردم از یک طرف و سیری‌ناپذیری عده‌ای محتکر و سودجو از سوی دیگر، بازار این کالای اساسی را در آستانه بحران قرار داده است.

خالی شدن بازار سنندج از برنج خارجی

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، علاقه وافر ساکنان قاره کهن به خوردن برنج بر هیچ‌کس پوشیده نیست و بعد از نان، برنج بدون شک قوت غالب اکثر آنان به‌شمار می‌آید و مردم ایران زمین هم از این قاعده مستثنی نیستند.

اما نوع خارجی این کالای اساسی مدتی است در بازار سنندج نایاب شده است به طوری که در بازار اصلی شهر و حوالی میدان انقلاب حتی یک کیسه برنج خارجی هم در مغازه‌ها دیده نمی‌شود و این در حالی است که دبیر انجمن برنج ایران اوایل دی‌ماه از ادامه واردات برنج به کشور انتقاد کرده بود!

دبیر انجمن برنج گفته بود: «با توجه به تولید 2 میلیون و 400 هزار تنی برنج در سال جاری، واردات 600 هزار تن برنج خارجی برای بازار و ذخیره سازی کافی است که بارها این موضوع اعلام شده اما گوش شنوایی نیست».

جمیل علی‌زاده شایق ضمن اشاره به نیاز 3 میلیون تنی کشور به برنج در طول یک‌سال اضافه کرده بود: «با توجه به میزان تولید داخلی و واردات 625 هزار تنی برنج در نیمه نخست سال که جوابگوی مصرف و ذخیره سازی کشور است، در همان زمان اعلام شد دیگر به واردات برنج نیاز نیست اما واردات همچنان ادامه دارد و اکنون به 775 هزار تن رسیده است».

هفته گذشته عباس قبادی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در کرمانشاه اعلام کرده‌ بود: «اقلام موردنیاز مردم به اندازه شش ماه استراتژیک کشور ذخیره شده و موجودی ذخایر اقلام ضروری در کشور مطلوب است؛ از لحاظ ذخایر برنج هم هیچگونه مشکلی در کشور وجود ندارد و به اندازه کافی برنج در کشور وجود دارد».

از طرف دیگر نباید فراموش کرد که کالاهای اساسی مثل شکر، برنج، آرد، روغن و گوشت کالاهایی هستند که در اولویت اول واردات قرار دارند و ارز مرجع به آنها تعلق می‌گیرد.

نکته دیگر در خصوص بازار برنج این است که در شرایط معمولی قیمت برنج در تیرماه در گران‌ترین سطح قرار دارد زیرا تولید سال قبل در بازار رو به کاهش رفته و انبارها از برنج خالی‌ می‌شوند، اما پس از برداشت برنج و عرضه به بازار، بهای برنج تا جایی کاهش می‌یابد که از آن، به عنوان شُک به بازار تعبیر می‌شود.

اگر بخواهیم دلایل افزایش قیمت یک کالا را هم بررسی کنیم سه دلیل عمده اختلال در عرضه و تقاضا، نوسان در قیمت‌های جهانی و تأثیر عملکرد دلالان و محتکران بر بازار، در اولویت هستند.

سودجویی دلالان و محتکران در سایه بی‌رمقی مسئولین ناظر بر بازار، دلیلی است که پای ثابت گرانی‌های اخیر کشور شده و این بار سودجویان سرمایه خود را به سمت بازار برنج که کالایی پرمصرف در کشور است سوق داده‌اند.

تقریباً بیش از ده روز است که عرضه برنج خارجی در بازار سنندج، از حوالی میدان انقلاب گرفته تا فروشگاه‌های کوچک و بزرگ واقع در دیگر نقاط این شهر تقریباً به صفر رسیده است و مغازه‌هایی که تا قبل از این چند روز تا سقف مملو از کیسه‌های برنج 10 کیلویی هندی و پاکستانی بودند به یکباره خالی شده‌اند و کسبه از فروش برنج به شهروندان امتناع می‌کنند و هیچ مسئولی هم تاکنون به این موضوع مهم، واکنشی نشان نداده و اگر کاری هم انجام‌ شده ‌باشد هیچ تأثیر مثبتی بر وضعیت بازار نداشته است.

برخی از واردکنندگان عمده برنج مدعی هستند که مقداری از برنج‌ها را بدون استفاده از ارز مرجع به کشور وارد کرده‌اند و به همین علت از مسئولان قیمت‌گذاری کالا و خدمات در کشور افزایش قیمت را خواستار شده‌اند و به این بهانه که منتظر این افزایش قیمت هستند از عرضه کالا خودداری می‌کنند و آن را در انبار نگه داشته‌اند.

یکی از راه‌های مقابله دولت با وضعیت‌های مشابه بازار امروز برنج در گذشته، توزیع کالا با نرخ دولتی در میان مردم بود که تا این لحظه تدبیری برای انجام این امر در کردستان اندیشیده نشده است، هر چند که چنین توزیعی اگر هم بخواهد صورت گیرد چنانچه بدون رعایت تدابیر خاص انجام شود خاطره تلخ صف‌های مرغ را در اوایل سال‌جاری زنده‌ می‌کند که برخی سودجویان با قلدری و بی‌شرمی تمام چند برابر مردمی که مصرف کننده واقعی بودند مرغ سهمیه‌ای دریافت می‌کردند و آنرا در بازار سیاه به مشتریان عرضه می‌کردند.

همین عدم نظارت صحیح وزارت صنعت، معدن و تجارت بر بازار برنج را یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی مطرح کرده و با بیان این که وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت هر کیسه برنج را به قیمت 23 هزار و 500 تومان به فروشندگان عرضه می‌کند، اعلام کرده که به دلیل نبود نظارت، بخشی از این برنج‌ها در بازار آزاد به قیمت کیسه‌ای 45 هزار تومان به فروش می‌رسد.

هر چند برخی مسئولان با انکار واقعیت کمبود برنج در بازار سعی در پاک کردن صورت مسئله دارند ولی باید یادآور شد از آنجا که برنج کالایی بسیار مهم و شاید بتوان گفت بدون جایگزین در سبد مصرفی خانوار است فراهم کردن تمهیدات فوری برای توزیع صحیح این کالا در میان مصرف کنندگان واقعی ضروری است.

پر واضح است که هیچ ‌راه‌حلی را نمی‌توان جایگزین برخورد قاطع و بدون اهمال با سودجویانی کرد که کالاهای مورد نیاز مردم را در این شرایط حساس، در انبارها احتکار می‌کنند ولی باید منتظر ماند و دید تا زمانی که این افراد شناسایی شده و به دست قانون سپرده‌شوند راه‌حل کوتاه مدت مسئولین برای رفع مشکل چیست.

.............................

گزارش از فرید کریمی

.............................

انتهای پیام/79003/غ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول