اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خطاب به مسئولین تاکسیرانی قم

تاکسی اینترنت‌دار نمی‌خواهیم / شخصیت مسافر را حفظ کنید

خبرگزاری فارس: روزانه تعداد زیادی از شهروندان قمی از تاکسی استفاده می‌کنند،‌ این در حالی است که ضعف‌های متعدد در این ناوگان،‌ موجب نارضایتی بسیاری از این مسافران شده است.

تاکسی اینترنت‌دار نمی‌خواهیم / شخصیت مسافر را حفظ کنید

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، فعالیت‌ها و مقرراتی که در سطح کلان جامعه تدوین می‌شود، همه و همه مواردی برای افزایش رفاه حال مردم هستند، در واقع می‌توان گفت که هر شخصی در هر سطح و هر شغلی که فعالیت می‌کند، علاوه بر تأمین نیازهای خود، برای امنیت و آرامش سایرین نیز تلاش می‌کند.

در این راستا و برای بهتر انجام شدن فعالیت‌ها، قوانین و مقررات نوشته و نانوشته زیادی وجود دارد که عدم رعایت این قوانین ممکن است به میزان بسیار زیادی در جامعه ایجاد مشکل کند.

با توجه به این مطلب که هر یک از مردم شهر، برای برطرف کردن نیاز‌ها و یا انجام وظایف خود، به صورت روزانه ملزم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی مختلف از جمله تاکسی و اتوبوس هستند مطمئناً قوانین و مقرراتی برای این وسایل نیز نوشته شده است.

از مهمترین قوانینی که سفارش اکید دین مبین اسلام نیز هست، احترام به حقوق و شخصیت دیگران برای بهره‌مندی همه مردم از امکانات و همچنین ایجاد امنیت و آرامش روحی و جسمی برای سایر انسان‌ها است.

استفاده از تاکسی و اتوبوس در شرایط و مکان‌های مختلف، برای مردم تابع ویژگی‌های خاصی از جمله بحث هزینه و زمان است.

* استفاده زیاد از تاکسی به دلیل تأخیر اتوبوس‌ها

در قم استفاده از تاکسی برای عموم مردم به دلایل گوناگون از جمله تأخیر زیاد بسیاری از مسیرهای اتوبوس‌های همگانی، امری عادی و معمول به شمار می‌رود.

در این راستا از شهروندی که در چهارراه بازار به انتظار تاکسی بود،‌ سئوال کردم با وجود اینکه اتوبوس در ایستگاه ایستاده،‌ چرا در این هوای سرد از اتوبوس استفاده نمی‌کند؟

وی در پاسخ گفت «هر قدر منتظر تاکسی بمانم باز زودتر از اتوبوس به مقصد می‌رسم، چون اتوبوس این خط (نوبهار) تا زمانی که پر نشده حرکت نمی‌کند».

برای مطمئن شدن از این پاسخ،‌ سوار اتوبوسی که شش مسافر در آن بود شدم و منتظر ماندم تا حرکت کند.‌ نکته جالب اینجا بود که اتوبوس با وجود اعتراض‌های متعدد مردم،‌ مدت زمان زیادی ایستاد تا ظرفیت آن تکمیل شود.

در این شرایط عادی است آن دسته از افراد که زمان برایشان مهم است ‌حاضر باشند از تاکسی استفاده کنند به جای اینکه وقت خود را به انتظار پر شدن اتوبوس بگذرانند.

یکی از مهمترین قوانین در استفاده از وسایل همگانی، احترام به حقوق و شخصیت دیگران است، این موضوع باید به صورت دو سویه و هم از طرف مردم و هم از طرف رانندگان تاکسی‌ها رعایت شود.

این در حالی است که در قم چندان به این قانون نوشته یا نانوشته توجه چندانی نشده و احترام به دیگران اهمیت خود را به مراتب از دست داده است، یعنی هم مردم و هم رانندگان در بسیاری موارد، چندان اهمیتی به حفظ شخصیت و شانیت فرد مقابل نمی‌گذارند.

* برخورد نامناسب برخی رانندگان با مسافرین

سوار تاکسی که یک پیکان قدیمی به شماره ....21 بود شدم،‌ در میانه راه برای جلوگیری از اتلاف وقت حساب کردن هزینه تاکسی‌ و با توجه به اینکه پول خرد نداشتم، ‌یک اسکناس پنج هزار تومانی به راننده دادم.

راننده پول را از من گرفت و گفت: من از کجا بیاورم پول خرد به شما بدهم؟

گفتم: آقای راننده الان ظهر شده و شما هم کار کردید و باید پول خرد داشته باشید، اما من مسافر از کجا پول خرد همیشه همراهم داشته باشم؟

راننده وقتی این سئوال را شنید، میانه راه ایستاد و به من گفت پیاده شو، من هم که چاره‌ای نداشتم به همراه یکی دیگر از مسافران که از این رفتار راننده ناراحت شده بود، پیاده شدیم.

مجبور شدم به همراه آن مسافر، بین هفت تا 10 دقیقه پیاده‌روی کنیم تا به ایستگاه اول برسیم و دوباره از آنجا سوار تاکسی شویم. این اتفاق باعث شد من نتوانم سر زمانی که قول داده بودم، به محل مورد نظر خود برسم.

وقتی با این موضوع مواجه شدم، به یاد سخنانی از شهردار قم افتادم که 30 آبان ماه سال جاری در نشست کمیته فنی اجرایی سازمان‌های تاکسیرانی شهری کشور و در ارتباط با فعالیت تاکسی‌های شهری گفته بود.

در خبری که ذکر شد، متن کامل این سخنان پیاده نشده بود، به همین دلیل به آرشیو صوتی خودم رجوع و بخش مرتبط با تاکسی‌ها را مجدد گوش داده و در این گزارش آوردم.

محمد دلبری در این مراسم با اشاره به ضرورت توسعه زیرساخت‌ها در توسعه کلان شهری و همچنین با توجه به افزایش سرانه استفاده خانوارها از وسایل نقلیه، مطالبی ذکر کرده که در ذیل این مطالب آورده شده است.

دلبری رفاه خانواده‌ها را یکی از خواسته‌های نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: در خطوط تاکسی،‌ چرا خودمان نباید الگو داشته باشیم؟ چرا نباید خودروها و تاکسی‌ها خودشان از نظر فرهنگی بر مردم و زائرین اثرگذار باشند؟

* تاکسی‌ها با 20 سال پیش هیچ تغییری نکرده‌اند

شهردار قم با اشاره به اینکه احترام به دیگران باید از جایی شروع شود، اذعان کرد: اگر تاکسیران‌ها، تاکسی‌دارها و هیئت مدیره‌ها عزم داشته باشند و برای مردم الگو ایجاد کنند، مردم کم کم به آن سمت سوق پیدا می‌کنند.

دلبری اضافه کرد: هر تغییری قطعاً سخت است و قطعاً در برابر آن مقاومت هست، ولی امروز تاکسی نباید کار اتوبوس را انجام دهد، رتبه تاکسی باید بالاتر از این وسایل قرار گیرد، متأسفانه الان وضعیت تاکسی‌های ما با پنج، 10 و بیست سال پیش هیچ تغییری نکرده است.

* زمان پنج نفر سوار کردن و قدم به قدم جلوی مسافر ایستادن گذشته است

وی افزود: الان انتظارات مردم تغییر پیدا کرده است، آن زمانی که تاکسی پنج نفر سوار می‌کرد، قدم به قدم جلوی افراد می‌ایستاد، مسیر را می‌چرخاند یا می‌برد یک نفر را یک جایی می‌رساند و بر می‌گشت نفر بعدی را می‌رساند گذشته است، آن زمان اتوبوس نبود، ون نبود، شبکه‌های حمله و نقل به این صورت وجود نداشت،‌ اما الان وضعیت فرق کرده است.

* کیفیت ماشین و راننده باید در شأن مسافر باشد

شهردار قم تصریح کرد: با توجه به این موضوع کیفیت تاکسی باید بهتر از وسایل عمومی‌ و به نوعی با ظرفیت بیشتر باشد؛ هم راننده باید در حد و شأن تاکسی باشد و هم امکانات حداقلی را به مسافری که سوار می‌شود، ارائه کنند.

دلبری اذعان کرد: امروز در دنیا این خدمات ارائه می‌شود، به عنوان نمونه در ژاپن کسی که می‌خواهد سوار تاکسی شود دست به در نمی‌زند، به محض اینکه ماشین می‌ایستد راننده کلید را می‌زند و در باز می‌شود، این احترام به مسافر است.

* خیلی‌ها آمادگی دارند که پول خوب بدهند ماشین خوب سوار شوند

وی ابراز داشت: امروز مردم متفاوت شدند، قدیم برای پنج تومان و 10 تومان، کرایه تاکسی می‌ایستادند چک و چونه می‌زدند، الان خیلی‌ها آمادگی دارند که پول خوب بدهند، ماشین خوب سوار شوند.

شهردار قم تصریح کرد: فرد در ماشین خوب می‌خواهد در آن 10 دقیقه‌ای که در مسیر است حتی اینترنت داشته باشد تا بتواند ایمیلش را چک کند، حتی می‌خواهد سیستمی باشد که یک چایی بخورد و پولش را هم بدهد.

* اول فرهنگ را درست کنیم بعد افزایش قیمت بدهیم

وی عنوان کرد: این اتفاقات همان فرهنگی است که باید در خود مجموعه تاکسی‌دارها و تاکسیرانی ایجاد شود.

این سخنان شهردار قم به عنوان کسی که مدیر حوزه‌های علمیه و امام جمعه قم در مراسم افتتاحیه تقاطع شهیدان شکروی از وی به عنوان یک مدیر خدوم نام برده است، جای خوشحالی و البته ناراحتی دارد.

خوشحالی به این دلیل که مدیری در سطح مدیریت شهری قم انجام وظیفه می‌کند که دید گسترده‌ای به مباحث مدیریت شهری داشته و آمادگی خدمت صادقانه به شهروندان را به هر صورتی دارد.

اما ناراحتی ما از این بابت است که گویا این سخنان فقط در حد صحبت باقی مانده و کسی نیست که به این مطالب، جامه عمل بپوشاند.

این صحبت‌ها را نه به عنوان یک خبرنگار یا یک گزارش‌نویس، بلکه به عنوان یک شهروند که هر روزه مجبور به استفاده از تاکسی‌های درون شهری قم است، خطاب به مسئولین اداره تاکسیرانی قم عرض می‌کنم.

چند ماه پیش سوار یک ون شدم و در آن مشابه این اتفاق برای یک نفر که به نظر می‌رسید مسافر باشد، افتاد با این تفاوت که راننده اعصاب خردی داشت و هر چه توانست به آن فرد گفت.

* داشتن پول خرد وظیفه راننده تاکسی است

این مسئله من را ناراحت کرد و با شماره مربوط به رسیدگی به شکایات تماس گرفتم و شماره تاکسی را اعلام کردم، گفتند برخورد می‌کنیم و همچنین این را هم گفتند که داشتن پول خرد نه وظیفه مسافر، بلکه وظیفه راننده است.

چند روز بعد همان راننده را در حالی که سر پول خرد با مسافری دیگر در حال بحث بود دیدم و متوجه شدم که برخوردی در این زمینه وجود نداشته، ندارد و نخواهد داشت.

* فقط دربست

با یکی از دانشجویان دانشگاه قم که از تاکسی پیاده شد صحبت کردم. اهل تهران بود؛‌ از وی در ارتباط با خدمات تاکسی‌های قم سئوال کردم؛ وی که از رفتار راننده‌های تاکسی در خط‌های مختلف گلایه‌مند بود، گفت‌ «وقتی از برخی رانندگان می‌خواهیم سیگار خود را خاموش کنند عصبانی شده و یا با هزار بد و بیراه سیگار را خاموش کرده و یا بی‌اعتنایی می‌کنند. در ساعت‌های شلوغی هم باید در مسیرهای اصلی که مملو از تاکسی است مدت زمان زیادی منتظر بود چرا که حتی تاکسی‌های خطی هم فقط می‌گویند دربست!».

حال این سئوال از مسئولان تاکسیرانی پیش می‌آید که چرا باید مسافران از اعتراض نسبت به گرفتن کرایه اضافه توسط راننده‌ها نگران باشند؟ چرا وقتی در مسیری که 300 تومان کرایه برای آن تصویب شده، رانندگان کمتر از 350 یا 400 تومان نمی‌گیرند؟

قم کلانشهری است که همه ما به کلانشهر بودن آن و همچنین به بین‌المللی بودن این شهر افتخار می‌کنیم، اما آیا نباید قم از کمترین امکانات یک شهر که ناوگان حمل و نقل عمومی استاندارد است، بهره‌ای داشته باشد؟

آقایان مدیر! ما تاکسی اینترنت‌دار نمی‌خواهیم، ولی شخصیتمان را حفظ کنید و با کنار آمدن با این تخلفات متنوع رانندگان تاکسی شخصیت و شأن مجاوران حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را خرد نکنید.

==============

گزارش از فرشاد براتی

==============

انتهای پیام/2258/و40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول