به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، دویست و بیست و سومین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد ظهر امروز تشکیل شد.
در نخستین دستور کار، کمیسیون به ارائه گزارش تحلیل مکانی و توصیفی اطلاعات تصادفات فوتی شهر مشهد پرداخت که سرپرست معاونت مطالعات و برنامهریزی سازمان ترافیک شهرداری در این زمینه اظهار کرد: در اساسنامه سازمان یکی از رسالتهای مهم مربوط به فراهم کردن شرایط مناسب برای جابه جایی مسافر و کالا است.
محسن محسنیان ادامه داد: برای اینکه به این رسالت جامعه عمل بپوشانیم، نیازمند یکسری اطلاعات از وضعیت تصادفات شهر و ناهنجاریها در این خصوص هستیم تا بر اساس آن تحلیلهایی را ارائه دهیم.
وی ادامه داد: براساس اطلاعات به دست آمده، طی سالهای 86 تا 90، بیشترین محورهای حادثه خیز شهر مشهد مشخص شده است.
محسنیان در ادامه بلوار طوس، مصلی، پنجتن و میادین جمهوری، امام حسین (ع) و حافظ را از مناطق حادثه خیز شهر مشهد برشمرد و تصریح کرد: مناطق 6 و 3 و 2 به عنوان اولویتدارترین مناطق در تصادفات هستند که باید توجه بیشتری به آنها شود.
وی در ادامه گفت: بر اساس جنسیت، 77 درصد متوفیان مردان و 23 درصد زنان هستند و با توجه به اینکه میزان زنان و مردان در جامعه تقریبا برابر است این امر نشان دهنده آسیبپذیر بودن مردان است.
وی در خصوص تفکیک سنی متوفیان نیز تصریح کرد: افراد بین 20 تا 35 سال، 22 درصد فوتیها و افراد بالای 55 سال حدود 33 درصد فوتیهای مشهد را تشکیل میدهند که نشان دهنده آسیبپذیری زیاد قشر سالمند جامعه است.
محسنیان گفت: بالغ بر 75 درصد فوتیها، تحصیلات زیر متوسطه دارند و نیز مشاغل آزاد 35 درصد، کارگران 18 درصد و افراد خانهدار 16 درصد فوتیهای شهر مشهد را تشکیل میدهند.
وی در ادامه با اشاره به وضعیت افراد متوفی، تصریح کرد: در حوزه نوع وسایل نقلیه، سرنشینان موتور سیکلت 61 درصد از فوتیها را تشکیل میدهند و نیز ضربه به سر 51 درصد علت مرگ افراد را شامل میشود.
این مسئول در ادامه با اشاره به این مطلب که 32 درصد متوفیان در حین حادثه، 8 درصد فوتیها در حین انتقال به بیمارستان و 57 درصد فوتیها در بیمارستان جان خود را از دست میدهند تصریح کرد: باید علل درصد بیشتر فوتها در بیمارستان بررسی و علت سنجی شود.
علی امامی، مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: با توجه به اقدامات انجام شده خوشبختانه در سال 90 نسبت به سال 89 روند تصادفات در شهر مشهد حدود 20 درصد کاهش داشته است.
وی ادامه داد: یکی از شاخصهایی که در ایمنی مهم است مالکیت وسیله نقلیه شخصی است که سال به سال رو به افزایش است و علی رغم رشد وسایل نقلیه روند تصادفات کاهش داشته است.
امامی خاطر نشان کرد: نتایج تحلیل نشان داده است که اگر بر روی بعضی آیتمها تمرکز بیشتری داشته باشیم و نیز به شهرداریهای مناطق کم برخوردار و نابرخوردار بودجه جهت افزایش ایمنیها اعطا کنیم میتوانیم سبب ارتقای فرهنگ و کاهش تصادفات در شهر شویم.
مدیر عامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به این مطلب که سال گذشته 450 کشته و امسال 362 کشته در تصادفات داشتهایم، تصریح کرد: همکاری لازم با شرکت بیمه در زمینه اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران جهت کاهش فوتیها خواهیم داشت.
انتهای پیام/70017/ر30