اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

پرداخت حقوق یا اضافه پرداختی/ کارگران خدماتی کدامیک را بپذیرند

خبرگزاری فارس: عدم پرداخت حقوق در شهرستان قائمشهر قصه جدیدی حداقل برای خود مردم این شهر نیست.

پرداخت حقوق یا اضافه پرداختی/ کارگران خدماتی کدامیک را بپذیرند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از قائمشهر، قائمشهری‌ها اولین بار در سال 85 در زمان زیان‌دهی کارخانه نساجی قائمشهر واژه عدم دریافت حقوق و معوقات را از نزدیک لمس کردند و این موضوع در حال حاضر به مشکلی در بین کارگران نساجی مازندران تبدیل شد تا جایی‌که یکی از نمایندگان تشکل‌های کارگری در کنگره بزرگ کارگری در مازندران خبر عدم دریافت حقوق 28 ماهه را مطرح کردند.

خبری از معترض شدن پرسنل خدماتی شهرداری قائمشهر توسط منابع خبری به گوش رسید.

قصه عدم پرداخت حقوق پرسنل خدماتی را از طریق شهردار قائمشهر پیگیری کردیم که او در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در مورد پرداخت حقوق پرسنل خدماتی شهرداری گفت: شهرداری مشکلی برای پرداخت حقوق پرسنل خدماتی ندارد.

وی حتی خبر افزایش حقوق پرسنل خدماتی شهرداری قائمشهر را نیز مطرح کرد و در مورد معوقات عیدی و پاداش بیان داشت: اسناد مالی پرداختی موجود است و هیچ‌گونه معوقه‌ای که شهرداری باید به پیمانکاران پرداخت کند وجود ندارد.

پس از پیگیری‌های فارس مشخص شد دو پیمانکار به نام‌های اکبر شیرخانی و ایرج ملکی متولی انجام فعالیت‌های خدماتی در قائمشهر هستند.

اکبر شیرخانی پیمانکار شرکت توسعه مهر در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در مورد عدم پرداخت حقوق پرسنل خدماتی بیان داشت: حقوق پرسنل خدماتی را کاملا پرداخت کردیم و پرسنلی که زیر نظر شرکتم فعالیت می‌کنند حقوق آنها به طور کامل پرداخت می‌شود.

وی اضافه کرد: کارگر بر اساس کارکردی که دارد باید حقوق دریافت کند و اگر کسری پرداختی هم وجود دارد، مربوط به کم‌کاری خود کارگر‌ها است.

شیرخانی تاکید کرد: کارگری که هشت ساعت کامل کار کرد حقوقش را قبل از تسویه حساب با شهرداری پرداخت کردم.

وی با اعلام اینکه کارگران خدماتی شهرداری قائمشهر حقوقشان را کامل دریافت کردند، بیان داشت: پیمانکار قبلی به کارگران خدماتی ماهی 150 هزار تومان می‌داد ولی من حقوق کامل را پرداخت می‌کنم و برخی از پرسنل قدردان نیستند.

وی درباره معترض بودن تعدادی از پرسنل شهرداری جلوی فرمانداری بیان داشت: کارگران معترض به حقوق مربوط به پرسنل شرکت توسعه مهر نبودند.

این فعال کارگری ادامه داد: ممکن است معترضان متعلق به شرکت پیمانکار دیگر باشند.

این پیمانکار خدماتی ادامه داد: حقوق کارگران را بر اساس قانون کار پرداخت کردم.

وی با ابراز گلایه از عدم همکاری تعدادی پرسنل خدماتی بیان داشت: در قراردادی که با پرسنل خدماتی منعقد شد کارگر موظف است از ساعت 4 صبح تا 12 ظهر در اختیار شرکت باشد، ولی برخی کارگران ساعت 7 صبح در محل کار مراجعه می‌کنند.

شیرخانی ادامه داد: ما برای کارگرانی که تاخیر دارند، کسری حقوق اعمال می‌کنیم.

این پیمانکار ادامه داد: حقوق پرسنل را به موقع پرداخت می‌کنم، ولی شما بررسی کنید گیر کار کجاست که کارگر حقوقش را به موقع دریافت نمی‌کند.

وی ادامه داد: شما یک بررسی هم انجام بدهید که وقتی پیمانکار حدود 10 روز بعد از ارسال صورت وضعیت پیمانکار پولش را از شهرداری دریافت می‌کند.

شیرخانی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس که آیا شما با شهرداری در مورد تاخیر مطالبات به مدت دو ماه پس از تعیین صورت وضعیت به توافق نرسیدید، بیان داشت: این موضوع را قبول دارم، ولی چه دلیلی دارد که پول ما بیش از دو ماه در شهرداری بماند.

وی ادامه داد: آیا در قرارداد شرطی گذاشته شد که زمانی که مدت ماندگاری پول بیش از دو ماه شد به ما غرامت پرداخت شود.

این پیمانکار با اعلام اینکه میزان پولی که از شهرداری دریافت می‌کند با میزان زباله که حمل می‌کند متفاوت است، بیان داشت: بر اساس قراردادم باید روزی 100 تن زباله حمل می‌کردم که در حال حاضر روزی 50 تن زباله اضافه حمل می‌کنم، ولی پولی بابت 50 تن اضافی دریافت نمی‌کنم.

دیگر پیمانکار نیروی خدماتی قائمشهر درباره وضعیت حقوقی کارکنان قائمشهر بیان داشت: حقوق پرسنل را دیروز پرداخت کردیم.

وی ادامه داد: تعدادی دریافت کردند و بخشی نیز مانده است و دلیلش عدم دریافت از شهرداری است.

ملکی بیان داشت: ممکن است شهرداری به اسم عیدی و پاداش پرداخت کرده باشد ولی پول‌ها را کسر کردند و صحبت کردیم که چند روز دیگه می‌دهیم.

این پیمانکار بیان داشت: شهرداری به اشتباه پول‌هایی از ما کسر کرد که به نام ارزش افزوده بود.

وی ادامه داد: شهردار مبلغ ارزش افزوده را به ما پرداخت نکرد که هیچ 5 درصد از صورت وضعیت را هم کسر کرد.

ملکی ادامه داد: شهرداری 5 درصد از مبلغ قرارداد و 5 درصد هم اضافه از ما کسر کرد که باید پرداخت کند و اگر به ما برگردد حدود 40 تا 50 میلیون مربوط به عیدی و سنوات پرسنل می‌شود که قابل پرداخت به پرسنل است.

وی درباره اصرار شهردار نسبت به پرداخت بدهی‌های پیمانکاران بیان داشت: شما از شهردار قائمشهر بپرسید که ارزش افزوده‌ای که بر عهده شهرداری است را پرداخت کردید و چیزی که از پیمانکار کسر کردید را اگر پرداخت کنید ما می‌توانیم حقوق پرسنل را پرداخت کنیم.

ملکی در مورد ادعای برخی پرسنل خدماتی در مورد کسر مبلغ 200 هزار تومان از هر پرسنل بیان داشت: ممکن است 200 تومانی را که شما اعلام کنید مربوط به پیمانکار دیگری باشد.

وی در ادامه اضافه کرد: شرکت ما علاوه بر اینکه حقوقی از پرسنل کسر نکرد، حتی 100 هزار تومان هم اضافه‌تر به پرسنل پرداخت کرد.

اما بد نیست پای درد دل کارگرهایی که حدود چند ماه حقوق نگرفتند بنشینیم.

صدای خسته و محزونش مشخص بود که علاوه بر سختی کار رنج دیگری نیز به شدت وی را آزار می‌دهد.

به سختی جواب می‌داد، ابتدا از پاسخ دادن امتناع می‌ورزید و می‌ترسید که اگر بعد از درج مصاحبه برایش مشکلی پیش بیاید چه کاری می‌تواند انجام دهد.

به او اطمینان دادم که اسمش را درج نمی‌کنم با خیال راحت‌تر با من صحبت کرد، می‌گفت مجرد است ولی برای خانه‌سازی با شرایط فعلی نیاز به پول دارد.

با اینکه مجرد است دغدغه کارگران متاهل را دارد انگار خودش در زندگی قبلا با این درد و رنج‌ها آشنا بود.

مخاطب بعدی ما رفتگر خدمات شهری بود وی بی‌رمق‌تر از کارگر قبلی پاسخ داد.

دغدغه عدم دریافت حقوق داشت، می‌گفت حقوق دو ماه را دریافت نکرده و از عیدی و سنوات سال 90 هم طلبکار است.

از وی در مورد نام پیمانکارش پرسیدم، جواب داد، آقای صفری. شماره آقای صفری را نداشت.

مخاطب آخر ما دل پری داشت از پیمانکاران و شهردار قائمشهر، تازه اخراج شده بود خیلی راحت‌تر صحبت کرد از دو نفر قبلی اصلا نپرسید چه کاره‌ام می‌خواست درد دل کند.

می‌گفت شهردار و پیمانکار به خاطر ازدیاد نیرو مرا از کار بیکار کردند و این در حالی است که برخی‌ها به کار دعوت می‌شوند.

وی دیگر دغدغه‌اش را عدم دریافت حقوق پس از سه ماه اخراج شدن از محل کارش عنوان کرد و گفت: حدود دو سال با پیمانکاری صفری مشغول کار بودم که پیمانکار تنها بیمه یک سال مرا پرداخت کرد.

این کارگر شهرداری قائمشهر ادامه داد: وقتی برای تصفیه حساب مراجعه کردم پیمانکار قبل از پرداخت حق و حقوقم قصد داشت از من امضا دریافت مطالبات بگیرد که تنها من صرف نظر کردم و الان با اینکه سه ماه از کار اخراج شدم حقوقم را پرداخت نکردند و پرداخت بیمه‌ام هم با مشکل مواجه است و با توجه به عدم پرداخت بیمه کامل توسط پیمانکار امکان دریافت مقرری بیمه بیکاری نیز برایم میسر نیست.

برای دریافت اظهارنظر صفری با شماره او تماس گرفتم که شماره‌اش از دسترس خارج بود.

صحبت‌های کارگران تمام شد اما درد و رنج‌هایی که هر چند کوتاه مطرح شده با توجه به گرانی‌های اخیر و شرمی که از بابت عدم دریافت حقوق جلوی خانواده تحمل می‌کنند غیرقابل تصور است.

به گزارش فارس، چندین پیمانکار خدماتی در شهرداری قائمشهر مشغول فعالیت هستند.

===============

گزارش از جاوید عباسی

===============

انتهای پیام/86004/ب30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول