اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کتابخانه‌های عمومی رامسر:

روستاهای رامسر فاقد کتابخانه عمومی هستند

خبرگزاری فارس: رئیس کتابخانه‌های عمومی رامسر با اشاره به فقدان کتابخانه‌های روستایی در شهرستان گفت: هنوز نتوانستیم به علت نبودن زمین مناسب کتابخانه روستایی در منطقه داشته باشیم.

روستاهای رامسر فاقد کتابخانه عمومی هستند

صفر ستوده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در رامسر گفت: کتابخانه‌های عمومی از سال 82 برابر مصوبه هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منفک و به عنوان نهاد غیردولتی نامگذاری شده است.

ستوده بیان داشت: در این راستا سیاست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در برنامه 5 ساله و چشم انداز 1404، به پنج شاخص مهم که عبارتند از امانت، عضویت، منابع، فضا و ساختمان تقسیم شده است.

وی افزود: در سند چشم‌انداز 1404 تعداد اعضای کتابخانه‌ها باید به 40 میلیون نفر رسیده که این امر با توجه به استفاده کاربران از فضاهای مجازی، از گرایش و رجوع مستقیم به کتابخانه‌های شهر کاسته شده است.

این مسئول عنوان کرد: با توجه به استاندارد هر نفر 5/1 جلد کتاب و جمعیت حدود 70 هزار نفری رامسر در حال حاضر 76 هزار و 561 جلد در منابع کتابخانه‌های رامسر وجود دارد که به شاخص استاندارد تقریبا نزدیک است.

مدیر کتابخانه‌های عمومی رامسر گفت: در بخش فضا برابر استاندارد برای هر 100 نفر ،8 متر مربع فضا در نظر گرفته شده است که شهرستان رامسر دارای 1750 متر مربع فضای کتابخانه است.

وی خاطر نشان کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای رامسر 3 باب کتابخانه استاندارد در نظر گرفته است که تا پایان برنامه توسعه پنجم یعنی تا پایان سال 93، 2 باب کتابخانه بوده که 1 باب از آن در رامسر و 1 باب در کتالم و سادات شهر بوده است.

ستوده اظهار داشت: تا پایان سال 1404 و سند چشم‌انداز 1 باب دیگر نیز اضافه می‌شود که این بستر با عنایت به تشکیل انجمن خیران کتابخانه‌ساز شهرستان رامسر آماده می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: برابر استاندارد باید برای هر 25 هزار نفر 1 باب کتابخانه داشته باشیم که برابر جمعیت شهرستان برای هر 16750 نفر، 1 باب کتابخانه داریم که با عنایت به آماده بودن بسترهای موجود تا رسیدن به شاخص استاندارد، راه دور و درازی نمانده است.

ستوده گفت: شاخص‌های رتبه‌بندی نسبت به درصد جمعیتی شهرستان رامسر در بین 19 شهرستان در سطح استان، رتبه 14 را داشته اما درباره شاخص منابع، اعضا و مراجعان و به امانت‌سپاری کتاب، رامسر دارای رتبه بالایی است.

وی با اشاره به جایگاه فرهنگی شهرستان رامسر و لزوم فراهم نمودن امکانات برای مطالعه و پژوهش جوانان بیان داشت: رامسر شهری کوچک در استان است، اما از نظر علمی و فرهنگی، جوانان رامسری بسیار خوب درخشیده و با توجه به اعلام مدیریت آموزش و پرورش شهرستان ، رتبه برتر کنکور استان را رامسر داشته است.

مدیر کتابخانه‌های عمومی رامسر افزود: از طرفی در زمینه نگارش کتاب‌های آیینی در رامسر حدود 100 نویسنده داریم که همه این موارد بیانگر جایگاه بالای فرهنگ و علم‌اندوزی و آگاهی در رامسر است.

وی درباره واریز نیم درصد از طرف شهرداری اعلام رضایت کرد و ادامه داد: مشکلی که برای کتابخانه احمدنژاد رامسر در جهت نگرفتن پروانه ساخت وجود داشته به جریمه ماده 100 منجر شد که با توجه به مکاتبات انجام شده هنوز منتج به نتیجه لازم نشده، اما شهردار رامسر کماکان نیم درصد مصوب کتابخانه‌ها را واریز می‌کنند.

ستوده با اشاره به فقدان کتابخانه‌های روستایی در شهرستان گفت: هنوز نتوانستیم به علت نبودن زمین مناسب کتابخانه روستایی در منطقه داشته باشیم.

وی در پایان درباره استفاده از ساختمان دهیاری گالشمحله برای کتابخانه روستایی گفت: با توجه به فعالیت چشم‌گیر فرماندار و بخشدار رامسر، به علت عدم استانداردهای لازم از نظر فضای کافی ساختمان دهیاری این امر میسر نشد.

انتهای پیام/86024/ب30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول