اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست فرمانداری مشگین‌شهر:

سرمایه‌گذاری 50 میلیارد تومانی در پایاب شبکه سبلان

خبرگزاری فارس: سرپرست فرمانداری مشگین‌شهر گفت: تاکنون بیش از 50 میلیارد تومان برای ایجاد شبکه پایاب سد سبلان سرمایه‌گذاری شده است.

سرمایه‌گذاری 50 میلیارد تومانی در پایاب شبکه سبلان

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سید ‌حمید عباداللهی عصر امروز در جلسه شورای آب و خاک شهرستان مشگین‌شهر اظهار داشت: 17 کیلومتر از 30 کیلومتر کانال اصلی شبکه پایاب سد سبلان آماده بهره‌برداری است که به زودی با حضور وزیر نیرو این پروژه افتتاح می‌شود.

وی تصریح کرد: با بهره‌برداری کامل از این شبکه 2 هزار هکتار از اراضی منطقه آبیاری مستمر و به روش نوین شده و زمینه برای افزایش درآمد زارعان و کشاورزان فراهم می‌آید.

عباداللهی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 50 میلیارد تومان برای آن سرمایه‌گذاری شده است، خاطرنشان کرد: در گام نخست احداث و بهره‌برداری این پروژه سبب می‌شود تا علاوه بر اراضی زراعی، باغات منطقه نیز از این ظرفیت استفاده کند.

این مسئول اضافه کرد: سد سبلان بر روی رودخانه قره‌سو احداث شده که مخزن آن 150 میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره آب را دارد که این سد قادر است آب زراعی 15 هزار هکتار از اراضی مشگین‌شهر را تأمین کند.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: در کنار این امر احداث هشت سد معیشتی در دستور کار قرار گرفته که ما تعدادی از این سدها را تا پایان دولت دهم تکمیل کرده و به بهره‌برداری می‌رسانیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سرپرست فرمانداری مشگین‌شهر در ادامه یادآور شد: با توجه به اینکه مشگین‌شهر پایلوت توسعه کشاورزی است در اقدامات زیربنایی از اعتبارات ملی بهره‌مند می‌شویم به طوریکه همه ساله منابعی در حدود 7 تا 8 میلیارد تومان برای توسعه حوزه آب و خاک این شهرستان اختصاص می‌یابد.

عباداللهی کشاورزی را محور اصلی توسعه و رونق همیشه مستمر منطقه اعلام کرد و ادامه داد: ما منابع لازم را برای بهره‌مندی کشاورزان از آبیاری‌های مدرن و مدون فراهم کردیم به طوریکه اکثر کشاورزان و باغداران با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها قادر هستند مشگین‌شهر را به یکی از قطب‌های برتر کشاورزی کشور تبدیل کنند.

در این جلسه مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اردبیل نیز با بیان اینکه 70 درصد آب‌های سطحی استان استحصال و به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: ظرفیت آبی استان حدود 3 میلیارد و 430 میلیون متر مکعب است که از این رقم بیش از 80 درصد آب‌های سطحی و مابقی نیز آب‌های زیرزمینی است.

داود نجفیان از در حال احداث بودن سدهای مختلف در سطح استان خبر داد و افزود: در سال‌های اخیر 47 سد در مناطق مختلف استان احداث شده که بستر مهار آب‌های سطحی را فراهم آورده است.

وی با بیان اینکه پروژه‌های آب استان از پیشرفت مناسبی برخوردار است، تصریح کرد: استحصال 85 درصدی از آب‌های سطحی جزو اولویت‌های ما است که امیدواریم تا پایان برنامه پنجم به آن دست یابیم.

نجفیان ضرورت احداث 80 سد را در استان خاطرنشان کرد و ادامه داد: در حال حاضر بیش از 81 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی اجرا می‌شود که این امر توانسته 32 درصد شبکه‌های پایاب سدها را تأمین کند.

انتهای پیام/62006/ت40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول