اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در 9 ماه سال‌جاری انجام شد

92 درصد صادرات آذربایجان غربی از گمرکات

خبرگزاری فارس: ناظر گمرکات آذربایجان غربی گفت: حدود 92 درصد صادراتی که از آذربایجان غربی به کشورهای مختلف دنیا انجام گرفته است به گمرکات این استان مربوط می‌شود.

92 درصد صادرات آذربایجان غربی از گمرکات

میر هاشم سیداحمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: حجم قابل توجهی از صادرات که از این استان انجام می‌گیرد به گمرکات آذربایجان غربی مربوط می‌شود به طوری که 7 درصد آن هم سهم بازارچه‌ها بوده و حدود یک درصد نیز تجارت چمدانی از این خطه انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ارزش صادراتی که از گمرکات، بازارچه‌های مرزی و تجارت چمدانی انجام گرفته در مجموع 474 میلیون دلار برآورد شده است که در شاخص‌های مختلف اعم از وزن و ارزش به میزان قابل توجهی رشد پیدا کرده است پس این نشان می‌دهد در مناطق مرزی استان ما ظرفیت زیادی برای سرمایه‌گذاری نهفته است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

ناظر گمرکات آذربایجان غربی رتبه نخست صادرات را از آن میوه‌های خوراکی به ویژه سیب عنوان کرد و افزود: میوه‌های خوراکی از جمله سیب 79 میلیون دلار صادرات  استان را تشکیل می‌دهد و 17 درصد صادرات را به خود اختصاص داده است که این موضوع جای تأمل داشته و نشان می‌دهد میوه‌های خوراکی یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی استان ما قلمداد می‌شود.

سید احمدی رتبه دوم صادرات استان را متعلق به فرآورده‌های خوراکی کشاورزی عنوان کرد و افزود: فرآورده‌های خوراکی کشاورزی با 60 میلیون دلار صادرات 13 درصد سهم صادرات آذربایجان غربی را به خود اختصاص داده است که این رقم نیز قابل توجه بوده و عملکرد مناسبی است.

وی محصولات کشاورزی را یکی از مهم‌ترین اقلام صادراتی آذربایجان غربی قلمداد کرد و افزود: بررسی آمارهای اشاره شده بیانگر این مسئله است که 30 درصد صادرات استان به محصولات و فرآورده‌های کشاورزی مربوط می‌شود که ارزش این اقلام صادراتی در مجموع رقمی حدود 140 میلیون دلار برآورد شده است.

ناظر گمرکات آذربایجان غربی رتبه سوم صادرات استان را متعلق به سیمان دانست و اظهار داشت: در 9 ماه سال‌ جاری به ارزش 55 میلیون دلار صادرات سیمان از این استان انجام گرفته است که 12 درصد از حجم صادرات آذربایجان غربی را تشکیل می‌دهد اما در شاخص وزن 63 درصد وزن صادرات به سیمان مربوط می‌شود.

سید احمدی این استان را مستعد جذب سرمایه‌گذار در زمینه‌های مختلف دانست و اظهار داشت: آذربایجان غربی در زمینه‌های متعدد اعم از صنعت، تولید، کشاورزی و .. از ظرفیت‌های نهفته بسیار برخوردار است که باید مورد توجه قرار گرفته و از طریق فعال‌‌سازی بخش خصوصی برای شکوفا شدن این قابلیت‌های پنهان تلاش شود که در سال رونق تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی این قبیل فعالیت‌ها باید بیشتر از سابق در اولویت قرار بگیرد تا از این رهگذر برای جوانان خلاق و توانمند فرصت‌های شغلی مناسبی ایجاد شود.

انتهای پیام/61002/ر30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول