اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هشدار دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشر اسلامی به دولت باکو

حقوق زندانیان آزادی بیان برای دولت آذربایجان محلی از اعراب ندارد

خبرگزاری فارس: دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشر اسلامی در پی وخامت جسمی دکتر محسن صمداف رهبر حزب اسلام جمهوری آذربایجان و عدم مداوای به موقع وی در زندان اعلام کرد: حقوق زندانیان آزادی بیان برای دولت آذربایجان محلی از اعراب ندارد.

حقوق زندانیان آزادی بیان برای دولت آذربایجان محلی از اعراب ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی دفتر منطقه هفت کمیسیون حقوق بشر اسلامی، این دفتر در پی وخامت جسمی دکتر محسن صمداف رهبر حزب اسلام جمهوری آذربایجان و عدم مداوای به موقع وی در زندان با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: نگهداری دکتر محسن صمداف و سایر زندانیان اسلامگرا در زندان‌های غیراستاندارد و نمور همچنین عدم زمینه‌سازی برای معالجه زندانیان بیمار توسط پزشکان متخصص خارج از سیستم زندان، مغایر کنوانسیون حقوق زندانیان مصوب سازمان ملل متحد است.

در این بیانیه تاکید شده است: برای زندانیان بیماری که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند، باید امکان انتقال آنان به زندان‌های تخصصی یا بیمارستان‌های شهری پیش‌بینی شود.

این بیانیه افزوده است: زمانیکه معالجات در داخل زندان صورت می‌گیرد، زندان مذکور باید مجهز به ابزارآلات و فرآورده‌های دارویی باشد تا امکان مراقبت و معالجه مناسب برای زندانیان فراهم آید. (بند 2 قاعده شماره 22 کنوانسیون نحوه رفتار با حبس شدگان مصوب سال 1955 شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در ژنو)

در این بیانیه تاکید شده است: براساس گزارش‌های مجلس ملی جمهوری آذربایجان، در دو سال گذشته نزدیک به 200 زندانی در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در زندان‌های مختلف جمهوری آذربایجان به دلیل مشکلات بهداشتی،کمبود امکانات دارویی و پزشکی جان خود را از دست داده‌اند.

این بیانیه افزوده است: گزارش‌های موجود نشان می‌دهند زندان‌های جمهوری آذربایجان از نظر بهداشتی و پزشکی در شرایط بسیار بدی قرار داشته و متاسفانه با وجود تذکرات مکتوب نهادهای بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری، مقامات این کشور تاکنون برای رفع این مشکلات و معضلات اقدام درخوری انجام نداده و برنامه مدونی طرح‌ریزی نکرده است، گویی تعمدی به این وضع رضایت داده و حقوق زندانیان به ویژه زندانیان آزادی بیان و حامی حجاب در این کشور برایشان محلی از اعراب ندارد.

این بیانیه تاکید کرده است: در چند ماه گذشته دو تن از زندانیان اسلامگرا به علت کوتاهی مسئولان زندان در رسیدگی به اوضاع نامناسب آنها و عدم کوتاهی در مداوا به شهادت رسیده و وضعیت نامناسبی از منظر نقض حقوق بشر در زندان‌های این کشور به وجود آمده و هم اینک حال عمومی دکتر محسن صمداف رهبر حزب اسلام جمهوری آذربایجان به دلیل عدم مداوا و معاینه به موقع توسط پزشک در داخل سیستم زندان و یا خارج از زندان به وخامت گراییده و هر لحظه ممکن است به سرنوشت خونبار حاج علی اکرام علی‌اف، حاج واقف عبدالله‌اف و نوروزاف دچار شود.

این بیانیه افزوده است: باید گفت نگهداری دکتر محسن صمداف و سایر زندانیان اسلامگرا در زندان‌های غیراستاندارد و نمور و نیز عدم زمینه‌سازی برای معالجه زندانیان بیمار توسط پزشکان متخصص خارج از سیستم زندان مغایر کنوانسیون حقوق زندانیان مصوب سازمان ملل متحد است.

دفتر منطقه هفت کمیسیون حقوق بشر اسلامی ضمن اعلام نگرانی از وضعیت بغرنج زندانیان اسلامگرا و محبوس حجاب در باکو، دولت آذربایجان را در شرایط فعلی مسئول حفظ و تامین سلامتی دکتر حاج محسن صمداف و سایر زندانیان دانسته و متولیان زندان شماره یک باکو را از هرگونه بی‌مبالاتی و کوتاهی در خصوص معالجه دکتر صمداف بر حذر می‌دارد، ضمن آنکه بر لزوم بازدید فوری نماینده کمیساریای عالی حقوق بشر از زندان‌های آذربایجان تاکید دارد.

انتهای پیام/60001/ب/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول