اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

رضا اسماعیلی در گفت‌وگو با فارس:

جایزه قلم زرین فقط آثار ارزشی را برای بررسی انتخاب می‌کند

خبرگزاری فارس: دبیر یازدهمین دوره جشنواره قلم زرین گفت: انجمن قلم با چارچوب‌های خود آثار را ارزیابی می‌کند، جشنواره قلم زرین ارزشی است و فقط آثاری دیده می‌شوند که در این چارچوب حرکت کنند.

جایزه قلم زرین فقط آثار ارزشی را برای بررسی انتخاب می‌کند

رضا اسماعیلی دبیر جایزه قلم زرین در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، اظهار داشت: جشنواره بین الملل شعر فجر فرصت خوبی است که باعث وفاق میان شاعران شود. همانطور که در جشنواره بین المللی فیلم فجر می‌بینیم که همه کارگردانان با همه جریان‌های فکری آثار خود را عرضه می‌کنند و به داوری اعتماد می‌کنند تا آثار از لحاظ ساختار و شاکله هنری بررسی شود، در حوزه ادبیات هم باید این اتفاق بیافتد. هنوز هم بسیاری از طیف‌های اجرایی به شعر فجر راه نیافتند و قهر ناخواسته وجود دارد.

وی افزود: باید اعتمادسازی و اطمینان‌سازی ایجاد شود و اثری از شاعری که در دایره شعر انقلاب نیست و از نظر هنری ارزشمند است مورد تجلیل قرار گیرد. اگر اثرش برگزیده باشد نباید بهراسیم و باید از نظر مضمون ادبی بررسی شود. باید مقوله شعر را با شخصیت خالق اثر جدا کرد. جهان بینی فرد جدا از ساختار و شالکه ارزش هنری و ادبی اهمیت دارد و این دل نگرانی‌ها و دل واپسی‌ها که در برخی از مسئولان وجود دارد حرف مقبولی نیست و توجه به این مسئله به رسیدن به نقطه تعامل کمک می کند تا در دهه آینده اوج‌گیری شعر فارسی را شاهد باشیم.

دبیر یازدهمین دوره جشنواره قلم زرین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه این تعامل در جشنواره قلم زرین تا چه حد رعایت می‌شود، خاطرنشان کرد: جشنواره قلم زرین یک جشنواره ارزشی است و آثار شاعرانی که در فضای شعر انقلابی فعالیت می‌کنند را مورد بررسی قرار می‌دهد و این انتظار نمی‌رود که آثار ارجمند ادبی که با مولفه‌ها جامعه دینی و اسلامی همخوانی ندارد، بررسی شوند.

این پژوهشگر ادبی با بیان اینکه وقتی جشنواره‌ای عنوان بین‌المللی دارد، رفتار‌ها باید تغییر کند، گفت: انجمن قلم تحت چارچوب‌ها و شاخصه‌های خود، آثار را ارزیابی می‌کند، جشنواره قلم زرین ارزشی است و فقط آثاری در آن دیده می‌شود که در این چارچوب حرکت کنند ولی وقتی عرصه بین المللی است باید دامنه گسترش دهیم.

وی افزود: ولی جشنواره‌ای که نام جهانی را به یدک می‌کشد باید همه شعرها را ببیند و آثار همه شاعرانی که در زبان فارسی اثری فاخر دارند بدون نگاه به دین مورد بررسی قرار گیرد.

اسماعیلی با بیان اینکه داوری‌ها در جشنواره قلم زرین با صداقت و بدون جهت‌گیری است، عنوان کرد: برپایی این جشنواره چند مرحله دارد. در مرحله اول فهرست همه کتاب‌های چاپ اول منتشر شده در سال 91 در سرشاخه‌های شعر، داستان و نقد و پژوهش ادبی تهیه می‌شود. یک سری از کتاب‌ها طبق آیین نامه‌ها در همان مرحله اول حذف می‌شوند و بعد کتاب‌ها خریداری شده و مورد بررسی و داوری قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: در این جشنواره مجموعه‌های شعر و داستان مستقل بررسی می‌شوند و مجموعه‌های گروهی حذف می‌شود. گرد4آاوری و کارهای گروهی و کتاب‌های چاپ دوم مورد داوری نیستند و داوران هم نمی‌توانند اثری را به جشنواره ارائه کنند.

دبیر یازدهمین دوره جشنواره قلم زرین گفت: در حال حاضر در مرحله خرید کتاب‌ها هستیم. هر سال حدود هزار جلد کتاب خریداری می شود و در بسیاری موارد خود ناشر یا نویسنده آثار را پست یا حضور عرضه می‌کند. کتاب‌ها هم در کتابخانه انجمن قلم می‌ماند و افراد می‌توانند امانت بگیرند.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول