اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه بوشهر خواستار شد

راه‌اندازی سامانه مدیریت علمی در ایران

خبرگزاری فارس: امام جمعه بوشهر گفت: برای خودکفایی در عرصه‌های علم و تولید، باید سامانه مدیریت علمی در ایران را راه‌اندازی کنیم.

راه‌اندازی سامانه مدیریت علمی در ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، آیت‌‌الله صفایی‌بوشهری عصر امروز در جمع مدیران پژوهشی و محققان استان بوشهر با بیان اینکه پژوهش مهم‌ترین زیرساخت تولید علم است، تولید علم را از عوامل قدرت‌آفرینی دانست و اظهار داشت: علم و قدرت در جغرافیای وسیع جهان، به یک نظام، اقتدار و صولت می‌بخشد.

صفایی‌بوشهری با اشاره به اینکه جهان استکبار از دیرباز به دنبال اسارت، انحصار و آپارتاید علم است، ادامه داد: ما باید دارای یک استراتژی بسیار قوی در رابطه با علم، دانش و فناوری باشیم.

امام جمعه بوشهر خاطرنشان کرد: اگر پژوهش، مدیریت نشود، قطعاً نه به خودکفایی علمی خواهیم رسید و نه در عرصه علم و فناوری به تولید و مرجعیت علمی در علوم بنیادین و استراتژیک خواهیم رسید.

وی پژوهش را به عنوان کلید آغازین خودکفایی، تولید و مرجعیت علمی دانست و تصریح کرد: اگر بتوانیم، شاخص‌های پژوهش را بشناسیم و مدیریت دانش‌بنیان داشته باشیم، قطعاً به تولید علم خواهیم رسید.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر دارا بودن نقشه جامع، مدیریت اجرایی، نظارت علمی، بازتولید و نوین‌سازی پروژه‌های علمی در همه عرصه‌ها را در پیشرفت نظام جمهوری اسلامی ایران بسیار مؤثر دانست.

وی در ادامه با اشاره به نگاه بسیار عمیق و تأکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با علم و فناوری اذعان داشت: بی‌تردید اگر بخواهیم در عرصه خودکفایی علمی، تولید و مرجعیت علمی به یک ساختار مناسب دست پیدا کنیم، باید با مراعات شاخصه‌های پژوهش، سامانه مدیریت علمی را در ایران راه‌اندازی کنیم.

خصوصی‌سازی مراکز پژوهشی در کشور

صفایی‌بوشهری همچنین ضمن تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی، مدیریت، ایجاد اعتبارات، نظارت، ایجاد بانک دقیق اطلاعات علمی پژوهشی و بازتولید پروژه‌های نوین علمی، اظهار داشت: باید در این مسیر به صورت فوق روز عمل کنیم.

نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه بوشهر در ادامه، نگاه مقام معظم رهبری در این زمینه را بر مبنای فوق روز اندیشیدن و نگاه به سمت افق‌های آینده دانست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود کشف نیاز و مسئله را به عنوان نخستین شاخصه‌ پژوهش مطرح کرد و ایجاد راهکار و استراتژی برای رفع مسائل و تولید و ارائه به سمت جامعه را از اثرات مفید پژوهش دانست.

صفایی‌بوشهری با اشاره به نیاز ایجاد گزاره‌های کاربردیِ علمی در علوم انسانی یادآور شد: باید در علوم پایه و تجربی به سمت سنجش میزان و معیار صحیح نیازها حرکت کرد و پس از دسته‌بندی و اولویت در بانک اطلاعاتی، زمینه‌های کارهای پژوهشی را برای پژوهشگران فراهم کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در پایان اختصاص درصد بالایی از اعتبارات ملی به بخش پژوهش را ضروری دانست و گفت: باید در عرصه اعتبارات به سمت خصوصی‌سازی مراکز پژوهشی پیش رویم.

انتهای پیام/66006/ذ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول