اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

روان‌شناس بالینی:

جامعه مراقب اعتیاد شدید به رایانه و اینترنت باشد

خبرگزاری فارس: یک روان‌شناس بالینی گفت: در برهه کنونی بسیار ضرورت دارد تا جامعه مراقب اعتیاد شدید به رایانه و اینترنت باشد.

جامعه مراقب اعتیاد شدید به رایانه و اینترنت باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از دامغان، حبیب سعادتی صبح امروز در کارگاه «اعتیاد» که در  روستای تویه‏دروار دامغان برگزار شد، بیان کرد: به هر ماده‌ای مانند مواد مخدر، کامپیوتر و اینترنت که در مغز و کارکرد فرد اختلال ایجاد کند، اعتیاد گویند.

وی بیان داشت: سوء مصرف مواد شامل مصرف مواد مخدر (تریاک، شیره، افیون) و مواد محرک (شیشه، قرص اکس) و مواد توهم‌زا (قرص‏های روان گردان) است.

این روان‌شناس بالینی ادامه داد: مصرف زیاد قرص‌ها با جنبه پزشکی هم شامل سوء مصرف مواد است.

سعادتی با بیان اینکه در اکثر مجلات و بروشورهایی که در اختیار خانواده‏ها قرار می‏گیرد به عوامل مختلفی در زمینه اعتیاد اشاره شده است، عوامل سوء مصرف مواد را افزایش توانایی جسمی، اختلالات روان‏پزشکی، دسترسی به پول هنگفت برای کسی که راه عاقلانه خرج کردن را نمی‌داند و مصرف جهت کاهش استرس و مشکلات عصبی عنوان کرد.

وی عوامل خانوادگی از جمله تحول خانواده، فقر مادی، درگیری‌های والدین، رفاه اجتماعی خانواده و عوامل اجتماعی از جمله در دسترس بودن مواد، احساس حقارت، داشتن الگوهای بد و روابط نادرست والدین را از دیگر عوامل مهم در این زمینه نام برد.

این روان‌شناس بالینی بیان داشت: یکی از ضررهای مواد مخدر مبتلا شدن افراد به ایذر و هپاتیت از طریق سرنگ مشترک است که راه جلوگیری از آن توانایی «نه گفتن» را در فرزندانمان تقویت کنیم نه اینکه سرکوب کنیم؛ اعتقاد و ایمان را در آنها تقویت کنیم و مراقب رفت و آمدهای فرزندانمان باشیم.

وی گفت: نشانه‌های مشکوک به احتمال مصرف مواد مخدر عبارت از تمایل به کناره‌گیری و دوری از اقوام و روابط مشکوک،خواب آلودگی، افسردگی و عدم تحرک، پرگویی، یاوه‌گویی، دروغ‌گویی، عدم توجه به نظافت، کاهش حافظه، فراموشکاری و عدم مسئولیت‌پذیری است.

سعادتی همچنین عدم احساس، عدم وقت‌شناسی، کاهش و افزایش وزن و اشتها، استعمال داروهای خواب‌آور، صحبت نکردن با اعضای خانواده، وجود سوختگی در بدن یا لباس را از دیگر نشانه‏های مشکوک و مورد توجه در رفتار افراد معتاد ذکر کرد.

این روان‌شناس بالینی در سخنان خود مهارت ارتقا و ارتباط والدین با کودک را این‏گونه تشریح کرد: این مهارت یعنی گذراندن اوقات خوب با فرزندان، نشان دادن احساسات خود به دیگران، صحبت کردن با کودکان که تاثیرات خوبی را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/2249/ق30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول