اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

الزامات توسعه اقتصادی خراسان‌جنوبی، بایدها و نبایدها

نداف: کاغذبازی و تنگ‌نظری مانع توسعه اقتصادی می‌شود

خبرگزاری فارس: فرماندار سابق بیرجند با اشاره به «الزامات توسعه اقتصادی خراسان‌جنوبی، بایدها و نبایدها» گفت: توسعه اقتصادی استان محقق می‌شود مشروط به اینکه مسائل توسعه‌ای در گرداب کاغذبازی ادارات و تنگ نظری مجریان امر قرار نگیرد.

نداف: کاغذبازی و تنگ‌نظری مانع توسعه اقتصادی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، گفت‌وگوی اختصاصی خبرنگار فارس با محمدعلی قاسم‌زاده نداف از کارشناسان مسائل سیاسی و استراتژیک و صاحب‌نظر در حوزه مدیریت استانی و شهری و فرماندار سابق بیرجند با عنوان «الزامات توسعه اقتصادی استان خراسان‌جنوبی، بایدها و نبایدها» به شرح زیر است:

توسعه صنعت و معدن راهی اجتناب‌ناپذیر برای توسعه خراسان‌جنوبی

فارس: خراسان‌جنوبی ظرفیت بالایی در بخش معدن دارد، چرا به اندازه بخش کشاورزی به آن توجه نمی‌شود؟

یکی دیگر از الزامات توسعه اقتصادی استان، حمایت از تولیدکنندگان به‌ویژه در بخش صنعت و معدن است. نام‌گذاری سال 1391 به نام سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» توسط مقام معظم رهبری، تاکیدی بر اهمیت تولید ملی در اقتصاد کشور است.

 

به نظر من در استان خراسان‌جنوبی، به رغم اینکه بخش کشاورزی بیشترین درصد اشتغال را به خود اختصاص داده است، معذلک به دلایل گوناگون منجمله محدودیت منابع آب کشاورزی، خرده مالکی اراضی و استفاده از شیوه‌های سنتی و پر استهلاک در کشاورزی و باغداری (اگر چه تلاش‌های انجام شده از سوی جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر در راستای استفاده از شیوه‌های نوین کشاورزی و باغداری قابل توجه است) یک راه اجتناب‌ناپذیر برای توسعه اقتصادی استان و به ویژه شهرستان بیرجند وجود دارد و آن توسعه صنعت و معدن است که حمایت همه جانبه مسئولان استانی به ویژه نهادهای حاکمیتی و نظارتی را می‌طلبد.

بوروکراسی وسیع و سخت‌گیر اداری مانعی بزرگ برای توسعه صنعت است

فارس: مهم‌ترین مانع توسعه بخش صنعت و معدن استان چیست؟

مسئولان مذکور می‌توانند با نگاه حمایتی و نه تعزیراتی مقدمات رشد بخش خصوصی و به تبع آن تولید در استان را فراهم آورند.

 

آنچه از سوی صاحبان صنعت و متقاضیان فعالیت در عرصه صنعت و معدن استان به عنوان گلایه و موانع کار ذکر می‌شود چیزی نیست که نتوان با تدبیر و همپوشانی دستگاه‌های اجرایی آن را مرتفع ساخت.

بوروکراسی وسیع و سخت‌گیر اداری، استعلامات متعدد از ادارات، خرید زمین، همکاری نامناسب و زمان بر بخش بانکی، پرداخت هزینه‌های متعدد و گزاف بابت کارشناسی و تهیه نقشه‌های گوناگون از جمله مواردی است که افراد با انگیزه را از ادامه کار منصرف می‌کند.

ضرورت توجه به صادرات با توجه به مرز طولانی با افغانستان

فارس: چرا نقش بازارهای افغانستان در توسعه صادرات استان کمرنگ است؟

به موازات حمایت از تولید، توجه به صادرات محصولات تولیدی استان (با توجه به برخورداری از امتیاز مجاورت با مرز شرقی کشور و دسترسی آسان‌تر نسبت به سایر نقاط کشور به بازارهای هدف در شرق آسیا) و ارتقاء سطح خدمات بازرگانی به عنوان مکمل فعالیت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری از طریق سه بازارچه مرزی یزدان، میل 78 و میل 73، از جمله اقداماتی است که باید بیش از پیش به آن توجه شود.

راه‌ها شریان‌های حیاتی اقتصاد یک کشورند

فارس: آیا راه‌های خراسان‌جنوبی زمینه توسعه ترانزیت را دارند؟

از اولویت‌های دیگری که در مسیر توسعه اقتصادی استان طی سال‌های گذشته باید بیشتر به آن توجه می‌شد، احداث آزاد راه بین مرکز استان با استان‌های مجاور و پایانه‌های مرزی استان است.

 

بی‌شک پر فایده‌ترین و ضروری‌ترین اقدام در راستای رونق صادرات، ترانزیت و ایجاد اشتغال برای استان خراسان‌جنوبی پرداختن به این مهم است. در ادبیات اقتصادی دنیا راه‌ها ( بزرگ راه‌ها و آزادراه‌ها ) به مثابه شریان‌های حیاتی اقتصاد یک کشور یا منطقه هستند و هزینه در این زمینه نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می شود.

استان خراسان‌جنوبی به عنوان یک استان مرزی که در مسیر ترانزیت کالا و عبور مسافران داخلی و خارجی قرار دارد بیش از این استحقاق توجه و پیگیری از سوی مسئولان محلی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را داشته است، که امید است در سال‌های آینده با اولویت در دستور کار برنامه‌ریزان استانی قرار گرفته و با حساسیت از جانب مردم و نمایندگان مجلس پیگیری شود.

طرح توسعه منطقه کویری استان نیازمند توجه مسئولان است

فارس: تا چه اندازه به ظرفیت‌های کویری استان توجه شده است؟

با توجه به اینکه سطح وسیعی معادل 2 میلیون هکتار از مساحت استان را کویر تشکیل می‌دهد و ظرفیت‌های عظیمی به لحاظ معدنی و انرژی در این منطقه وجود دارد، تهیه «طرح توسعه منطقه کویری استان» از اولویت‌هایی است که باید مورد توجه جدی و محوری قرار گیرد.

 

همان‌طور که خداوند متعال مردم شمال کشور ما را از نعمت دریا و جنگل برخوردار ساخته است، مردم استان‌های مرکزی و شرقی را از نعمت کویر و منابع تحت‌الارضی آن متنعم ساخته است.

معادن غنی و متنوع، از سنگ فلزات تا سنگ‌های تزئینی و قیمتی در استان خراسان‌جنوبی به وفور یافت می‌شود و بستر مناسب برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی و بادی فراهم است‌. مضاف بر این جلوه‌های بی‌نظیری در کویر خراسان‌جنوبی وجود دارد که می‌توان از آن به عنوان یک فرصت استثنایی در راستای رونق‌بخشی و توسعه صنعت گردشگری بهره جست.

ایجاد زیرساخت‌هایی نه چندان پرهزینه برای جذب کویرنوردان و راه‌اندازی ورزش‌هایی همچون اتومبیلرانی در کویر (رالی کویر) و شترسواری به میزان قابل توجهی جذاب و می‌تواند به رونق اقتصادی استان و بهبود وضع معیشتی و اشتغال مردم منطقه کمک کند.

جدی نگرفتن تعاونی‌های روستایی تاثیرات مخرب بر تولید محصولات داشته است

فارس: توجه به روستاها تا چه اندازه منجر به توسعه اقتصادی می‌شود؟

بسترسازی برای سرمایه‌گذاری در مناطق روستایی با رویکردی جهادی و مشارکتی به گونه‌ای که تثبیت جمعیت روستایی و مهاجرت معکوس به روستاها را در پی داشته باشد، از دیگر اقدامات بسیار موثر و اولویت‌دار در راستای توسعه اقتصادی کم هزینه استان محسوب می‌شود.

مصوبات خوب و امید بخش دولت در زمینه پرداخت تسهیلات کم‌بهره ویژه مشاغل روستایی مبنای بسیار خوبی برای نیل به هدف اشتغال و تولید در روستاها است مشروط به اینکه در گرداب کاغذبازی ادارات و تنگ نظری مجریان امر قرار نگیرد.

 

 

فعالیت‌های بسیج سازندگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در استان که به منظور توانمندسازی جامعه روستایی و با رویکرد اقتصاد مقاومتی در حال انجام است، سرمشق خوبی برای تصمیم‌گیران و برنامه‌ریزان استانی می‌تواند باشد.

در همین راستا باید به این نکته مهم اشاره کنم که جدی نگرفتن تعاونی‌های روستایی و عدم استفاده از ظرفیت بالای این تعاونی‌ها در استان، که از مهم‌ترین وظایف آن تجمیع سرمایه‌های روستائیان، تامین نهاده‌های مشترک کشاورزی به صورت عمده و استفاده از تخفیف در خرید آن و هماهنگی و هم‌افزایی در بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی است، تاثیرات مخرب و پنهانی بر تولید و ارزش افزوده محصولات زراعی و باغی کشاورزان منطقه داشته که امید است مسئولان سازمان تعاون روستایی و جهاد کشاورزی استان برای رفع این معضل تدبیری بکنند.

انتهای پیام/2248/ق40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول