اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان

نخستین کنگره کشوری پرستاری جامع‌نگر گشایش یافت

خبرگزاری فارس: نخستین کنگره کشوری پرستاری جامع‌نگر به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان برای مدت سه روز در سالن آمفی تئاتر مرکزی این دانشگاه طی مراسمی آغاز به کار کرد.

نخستین کنگره کشوری پرستاری جامع‌نگر گشایش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان در این همایش با تبریک میلاد حضرت امام حسن عسگری (ع) اظهار داشت: جامع‌نگری در حیطه پزشکی و پرستاری به معنای ارتباط همه جانبه پرستار با بیماران و لحاظ کردن تمام ویژگی‌ها و نیازهای مادی و معنوی بیمار است.

محمد حسین اعرابی با اشاره به اینکه انسان دارای ابعاد مختلف اجتماعی، فردی، جسمی، روحی روانی و معنوی است افزود: ارتباط افراد نیز با این انسان باید جامع و دارای تمام این ابعاد باشد یعنی همان اصطلاح پرستاری جامع‌نگر که تمام این ابعاد را در ارتباط با بیمار و مسیر درمان وی در نظر می‌گیرد.

به گفته وی، در پرستاری جامع‌نگر پرستار باید بداند با موجودی سروکار دارد که یک بعدی نیست و صاحب ابعاد فردی، اجتماعی و شخصیتی مختلف است که به تمام این ابعاد باید توجه شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان تاریخچه اقدامات پرستاری جامع‌نگر و مباحث آن در دنیا را مربوط به سال 1998 دانست و افزود: تاریخچه کاربرد پرستاری جامع‌نگر در کشور نیز 15 سال است که عملیاتی و اجرایی شده است.

اعرابی برگزاری همایش سه روزه نخستین کنگره کشوری پرستاری جامع‌نگر به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان را اقدامی مثبت و ارزشمند در راستای تبیین مفهوم پرستاری جامع‌نگر و گسترش این مفهوم به معنای واقعی و عملی آن عنوان کرد و گفت: برگزاری این همایش‌ها، سمینارها و کنگره‌ها می‌تواند منشأ اثر و مقدمه‌ای برای عملیاتی و اجرایی شدن مفهوم پرستاری جامع‌نگر در علم پزشکی باشد.

وی برگزاری کنگره پرستاری جامع‌نگر در دانشگاه علوم پزشکی کاشان با دارا بودن دانشکده پرستاری، تدریس بیش از سه گرایش کارشناسی ارشد، اعضای هیئت علمی توانمند و رشته‌های تحصیلات تکمیلی را از نقاط قوت حوزه های آموزشی این دانشگاه برشمرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی کاشان با تربیت نیروی انسانی متخصص برای جامعه به ویژه پرستاران طی یک ربع قرن و برگزاری این کنگره می‌تواند منشأ آثار و برکات فراوانی شود.

به گفته وی، تغییر نگرش و دیدگاه به عنوان شالوده تحول و کلید پیشرفت از پرستاری سنتی به نوین می‌تواند خروجی این کنگره و گام مؤثری در راستای تعمیم و تبیین مفهوم پرستاری جامع‌نگر در فضای پزشکی و دیگر حوزه‌های آن باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ادامه پیشنهاد تأسیس دبیرخانه دائمی پرستاری جامع‌نگر را خواستار شد و افزود: این دبیرخانه در کنار برگزاری سمینارها و جلسات با کارهای آموزشی و اقدامات پژوهشی می‌تواند مفهوم جامع‌نگری را برای افراد مختلفی که در آموزش و سیاست‌گذاری جامعه پزشکی نقش دارند تبیین کند.

اعرابی تبیین مفهوم پرستاری جامع‌نگر توسط سیاست‌گذاران نظام سلامت و پزشکی را حائز اهمیت دانست و گفت: از آنجا که خانواده بزرگ دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، حوزه‌ها و معاونت‌های مختلف آن ناظر بر کار نظام سلامت به عنوان یکی از عوامل حاکمیتی این عرصه برای همه آحاد جامعه هستند جامع‌نگری در این عرصه نقش مؤثر و مستقیمی بر سلامت افراد دارد.

وی با تأکید بر نقش کلیدی پرستاران در نظام سلامت به عنوان افراد مراقبت کننده در انجام کارهای درمانی در کنار بقیه اعضا ابراز داشت: پرستاری می‌تواند این نقش کلیدی را با موفقیت و کارایی بیشتر انجام دهد که جامع‌نگری را در کار خود لحاظ کند که این مهم از طریق شناخت انسان آسان‌تر و سریع‌تر اجرایی می‌شود.

به گفته وی، مفهوم پرستاری جامع‌نگر از طریق کارهای پژوهشی و آموزش نه تنها برای جامعه پرستاری بلکه برای کل حوزه‌های پزشکی می‌تواند تعریف و تبیین شود.

دبیر اجرایی نخستین کنگره کشوری پرستاری جامع‌نگر دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز در پایان مراسم عنوان کرد: پس از فراخوان ارسال مقالات 300 مقاله به دبیرخانه رسید که 240 مقاله آن به صورت پوستر و سخنرانی طی سه روز برگزاری کنگره ارائه می‌شود.

ندا میرباقر با اشاره به در نظر گرفتن هفت و نیم امتیاز بازآموزی برای شرکت‌ کنندگان در این کنگره افزود: در مدت سه روز برگزاری کنگره روزانه 40 پوستر و 10 سخنرانی توسط پرستاران از دانشگاه‌های سراسر کشور در حیطه‌های اتاق عمل، هوشبری و پرستاری ارائه می‌شود.

وی مباحث جامع‌نگر در حیطه‌های بهداشت روان، جامعه و اتاق عمل را از موضوعات مورد بحث و بررسی در این کنگره برشمرد و گفت: پرستاران، کارشناسان اتاق عمل و بی‌هوشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از شرکت‌ کنندگان و جمعیت هدف این کنگره هستند. 

انتهای پیام/2406/ج40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول