اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل جهاد کشاورزی کردستان در گفت‌وگو با فارس:

تولید ماهی کردستان به 18000 تن می‌رسد/ نیازمند افراد خلاق در حوزه کشاورزی هستیم

خبرگزاری فارس: محمدابراهیم حسن‌نژاد با اشاره به اینکه در حال حاضر سالیانه 2500 تن ماهی در استان تولید می‌شود گفت: با ساخت سدهای در حال احداث و بهره‌برداری از منابع آبی نو، تولید ماهی در کردستان به 18000 تن افزایش می‌یابد.

تولید ماهی کردستان به 18000 تن می‌رسد/ نیازمند افراد خلاق در حوزه کشاورزی هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج حوزه کشاورزی و بخش‌های مرتبط با آن به دلیل آنکه با تغذیه انسان سروکار دارد همواره مورد توجه حاکمان جوامع قرار دارد.

نیاز انسان به گوناگونی غذا و برخورداری از یک تغذیه سالم ارتباط مستقیمی با سلامت جامعه و گام نهادن در مسیر رشد و بالندگی دارد.

در کشور ما نیز این وظیفه برعهده وزارت جهاد کشاورزی و در استان‌ها نیز مسئولیت با ادارات کل است.

به همین بهانه در خصوص بخش‌های مختلف کشاورزی و شیلات از جمله تولید گوشت و ماهی و همچنین برنامه‌های این سازمان به منظور افزایش اشتغال و کارآفرینی با ابراهیم حسن‌نژاد مدیرکل جهاد کشاورزی استان کردستان به گفت‌وگو نشستیم.

وی در این مصاحبه تولید شیر در استان را صنعت پررونقی می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر 9 واحد کارخانه تولید این ماده لبنی در کردستان فعال است.

حسن‌نژاد همچنین با اشاره به مجوز احداث گاوداری با ظرفیت 2500 رأس گاو این اتفاق را موجب ایجاد اشتغال در این بخش عنوان می‌کند.

افزایش تولید ماهی استان از 2500 تن به 18000 تن، آمادگی اداره‌کل برای حمایت از سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی و شیلات، لزوم حمایت از تولیدات داخلی، و نیاز حوزه کشاورز استان به حضور هرچه بیش‌تر افراد خلاق و کارآفرین موارد دیگری بود که مدیرکل جهاد کشاورزی کردستان با خبرنگار فارس در میان گذاشت.

فارس: وضعیت استان کردستان در زمینه تولید فراورده‌های گوشتی و دامی به چه صورت است؟

حقیقت این است که اقلیم استان در زمینه تولید گوشت بسیار مناسب است. در زمینه دامپروری اقدامات بسیار خوبی انجام گرفته است. از محل اعتبارات طرح توسعه بخش کشاورزی برای یک واحد گاوداری شیری با ظرفیت هزار راس گاو اخذ مجوز شده و تاکنون بیش از 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که می‌تواند یکی از واحدهای بزرگ در ارتباط با تولید تلیسه باشد.

در ارتباط با توسعه گاو شیری در حال حاضر بیش از 550 واحد صنعتی گاو شیری در استان با میزان تولید بیش از 260 هزار تن فعال است و مقدار قابل توجهی از این شیر به استان‌های دیگر صادر می‌شود.

همچنین 42 مرکز جمع‌آوری شیر و 9 واحد کارخانه تولید شیر در استان وجود دارد که بخش صنعت شیر کردستان را در وضعیت پررونقی قرار داده و این ظرفیت برای تولید و اشتغال بسیار مناسب است.

فارس: در زمینه گاوداری صنعتی چه اقداماتی انجام گرفته است؟

در این خصوص مجوز احداث واحد گاوداری 2500 راسی صادر شده و در حال تامین تسهیلات آن هستیم که این مسئله هم افق خوبی را در ارتباط با تولید اشتغال در پیش‌رو قرار می‌دهد.

در کشور ما به دلایل مختلف در گذشته اعتبارات حمایتی از گوسفند گوشتی تخصیص نمی‌‌یافت که اکنون برای نخستین بار در استان این حمایت‌ها انجام شده و می‌تواند در رونق روستاها مفید باشد.

در خصوص توسعه واحدهای گوسفندداری و دام کوچک مجوز ساخت بیش از 200 واحد مجوز صادر و تامین تسهیلات کرده‌ایم که می‌تواند در ارتباط با توسعه دام کوچک بسیار مؤثر باشد.

فارس: کارآفرینی در حوزه جهاد کشاورزی چه جایگاهی دارد؟

کارآفرینی ایجاد شغل و سرمایه‌گذاری نیست. در واقع باید بتوانیم برای برطرف کردن مشکلات اشتغال با سرمایه‌گذاری مناسب کارآفرین تربیت کنیم.

بخشی از کارآفرینی در سنین پائین و در آموزش و پرورش باید انجام شود تا فرزندانمان را با این رویکرد تربیت کنیم.

کارآفرین به علت قدرت ریسک‌پذیری، خلاقیت و توانایی فکری می‌تواند در فضاهای اقتصادی طرح‌هایی را ارائه دهد که بر بسیاری از مشکلات فائق آید.

در ارتباط با کارآفرینی در بخش کشاورزی افرادی را در استان داریم که با استفاده از این خلاقیت توانستند در این زمینه‌ها موفق عمل کنند.

از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به استان کردستان زیرساخت 2 مجتمع بزرگ گلخانه‌ای در استان ایجاد شده، ضمن آنکه در حال حاضر 3 مجتمع گلخانه‌ای در استان فعالیت می‌کنند که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی این رشته در آن سرمایه‌گذاری کرده و با انجام کارآفرینی در زمینه تولید محصولات باغی خارج از فصل دستاوردهای چشم‌گیری داشته‌اند.

در کل با وجود تمام کارهای مثبت انجام شده هنوز نیازمند افراد خلاق و ریسک‌پذیر هستیم تا بتوانند با ارائه طرح‌های اشتغال‌زا پیشرفت کشاورزی استان را با حمایت دولت محقق کنند.

فارس: در خصوص کارآفرینی در حوزه شیلات هم توضیحاتی ارائه‌ دهید؟

یکی از بحث‌های نو در ارتباط با کارآفرینی بخش شیلات است، بویژه در استان کردستان که ظرفیت‌های خوبی در این زمینه فراهم است.

بزرگ‌ترین سایت‌های پرورش ماهی سردابی کشور در استان ماست. سایت پالنگان با ظرفیت 900 تن و سایت سیروان با ظرفیت 400 تن در حال تولید تولید ماهی هستند. سایت سیروان ظرفیت 1500 تن تولید را هم دارد که برنامه‌ریزی‌های لازم برای افزایش تولید این سایت انجام گرفته است.

همچنین سایت تولید ماهی بیجار با ظرفیت اسمی 200 تن در حال تولید 140 تن ماهی است.

در کل سایت‌هایی که ساماندهی شده‌اند سالیانه بیش از 2500 تن تولید ماهیان سردابی در استان انجام می‌گیرد که با وجود 6 سد در دست احداث و بهره‌برداری از منابع آبی نو، تولید ماهیان سردابی در استان را به 18000 تن افزایش خواهیم داد.

چنانچه سرمایه‌گذاران هم تمایل داشته باشند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند آمادگی حمایت مالی از آنها در این بخش‌ها را داریم.

فارس: به عنوان سوال پایانی؛ جهاد کشاورزی کردستان در خصوص تحقق شعار امسال چه برنامه‌هایی داشته و دارد؟

حمایت از تولیدات ملی که رهبر به آن اشاره داشتند یک موضوع بسیار بااهمیت در کشور است. چون در صورت حمایت نکردن از تولید داخل سرمایه‌گذاران دچار مشکل شده و چنانچه واحدهای تولیدی از رده خارج شوند بازگرداندن آنها به چرخه تولید کار بسیار سخت و ناممکنی است.

با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از اشتغال کشور در بخش تولید است، حمایت از تولیدات داخلی به عنوان یک اقدام اساسی در سرلوحه کار دولتمردان در سطح کشور و به تبع آن در استان است تا نه تنها برای یکسال بلکه در طول سالیان مختلف این حمایت‌ها صورت گرفته و چرخ‌های اقتصاد کشور به خوبی حرکت کند.

==============

مصاحبه از: کیوان قاسمی

==============

انتهای پیام/79012/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول