اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

99 درصد خانواده‌ها اعتیاد را بزرگترین تهدید می‌دانند

خبرگزاری فارس: در نخستین همایش بهبودیافتگان شرق مازندران بیان شد: 99 درصد خانواده‌ها اعتیاد را بزرگ‌ترین تهدید معرفی می‌کنند.

99 درصد خانواده‌ها اعتیاد را بزرگترین تهدید می‌دانند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان بهشهر، عوامل مهمی به نام فقر، تهدیدات زیست محیطی، تهدیدات هسته‌ای و مواد مخدر، بحران‌های اساسی جهان هستند.

جهانی که با همه سازمان‌های بزرگ و کوچکش نتوانست قدرت مافیای مواد مخدر را درهم شکند، قدرتی که با خانمان‌سوزی صدها میلیون نفر در جهان و ده‌ها میلیون قاچاقچی مواد مخدر همچنان ارمغان شوم عصر پیشرفت و ارتباطات است.

ارمغانی که به کوچک و بزرگ، تحصیل‌کرده و بی‌سواد، فقیر و غنی و کارگر و کارمند رحم نمی‌کند و هر کسی ممکن است به تور این شیاد خاموش بیفتد.

اکنون آرام آرام مواد مخدر صنعتی با ویژگی‌هایی چون ارزان بودن، بی‌بو بودن، استعمال آسان و سرخوشی، جای مواد سنتی را می‌گیرد.

یک‌هزار و 600 ماده شیمیایی و خطرناک در جهان تولید می‌شوند که سود خالص آن 500 میلیارد دلار و حداقل تجارت آن یک‌هزار و 500 میلیارد دلار است؛ تجارتی هنگفت که سرمایه‌های انسانی و مالی هنگفتی را نابود می‌کند.

داعیه‌داران مبارزه با مواد مخدر، خود تبلیغ‌کنندگان بزرگ مواد افیونی هستند، پیداست که آنها هیچ‌گاه دلسوز بشر نبوده و نیستند.

ایران مبارز بزرگ این میدان است، میدانی که خطرناک‌تر از میدان مین و توپ و گلوله است و دشمن از هزاران هزار کیلومتر آن طرف‌تر، حریم امن خانه‌ها را نشانه رفته است.

 بهبودیافتگان مراکز ترک اعتیاد شرق مازندران تجلیل شدند

امروز در مراسم بهبود‌یافتگان مراکز ترک اعتیاد شرق مازندران از بهبود‌یافتگان شهرستان‌های بهشهر، نکا و گلوگاه همچنین از مسئولان کمپ‌های موفق قدردانی شد.

کمپ‌های ترک اعتیاد و افزایش آن نشان از یک تهدید و از طرفی جای امیدواری‌ است اما آیا به راستی چه کسانی تضمین می‌کنند این افراد پس از رهایی از دام اعتیاد و بهبودی، دوباره بنا به دلایلی در تور اعتیاد نیفتند.

آیا زمینه کار و تلاش آنها فراهم است آیا خانواده‌ها دوباره آنان را پذیرا هستند، آیا نگاه جامعه به آن ها تغییر می‌کند، آیا آن‌ها امیدوارتر از گذشته قدم بر می‌دارند.

این جملات نشان می‌دهد که جامعه هنوز نمی‌تواند حتی فرد بهبود یافته را مانند یک فرد عادی ببیند و از این هراس دارد که شاید او دوباره در دام اعتیاد بیفتد و بهتر است این فرصت به فردی که احتمال می‌رود هرگز در دام اعتیاد نمی‌افتد و لااقل تا حالا نیفتاده، داده شود.

این برخوردها به سرخوردگی فرد بهبودیافته می‌انجامد و احتمال اعتیاد مجدد را در او بیش از 50 درصد افزایش می‌دهد.

آموزش‌های پس از ترک اعتیاد هم در صورتی که با اجتماع  هماهنگ نباشد، تاثیر قابل توجهی ندارد، به عنوان مثال اگر سرگرم شدن فرد به کار یکی از آموزش‌ها است وقتی که در اجتماع چنین هماهنگی یا فرصتی وجود نداشته باشد چه تاثیری دارد.

بی‌تردید نقش دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در این زمینه، اساسی و مهم است، ورزش، اقتصاد، اشتغال، فنی و حرفه‌ای، بازار، بهداشت و درمان، نیروی انتظامی، دادگستری، بانک و... می‌توانند کمک‌کار چنین افرادی برای حل مشکلات باشند.

 99 درصد خانواده‌ها اعتیاد را بزرگ‌ترین تهدید می‌دانند

در این همایش، روح الله ردایی مدیرکل بهزیستی استان مازندران از مرزهای شرقی مشترک افغانستان و پاکستان با ایران گفت و اینکه حدود 90 درصد مواد مخدر جهان در افغانستان تولید می‌شود و ایران از مرزهای شرقی در تهدید جدی ورود این مواد به داخل کشور است.

وی با بیان اینکه 99 درصد خانواده‌ها اعتیاد را بزرگ‌ترین تهدید معرفی می‌کنند، خاطرنشان کرد: بیش از 50 درصد شروع استعمال مواد مخدر از مهمانی‌های شبانه‌ای است که جوانان را به دام می‌اندازد و خانواده‌ها اطلاعی ندارند.

ردایی تصریح کرد: اعتیاد ممکن است دامن‌گیر هر خانواده‌ای بشود، خانواده‌هایی که حتی فکرش را هم نمی‌کردند روزگاری فرزند خودشان در دام اعتیاد بیفتد، در بین معتادان، کسانی را داشتیم که فرزند یک مدیر و مدیرکل بودند.

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به وجود بیش از 40 مرکز ترک اعتیاد مجاز در استان مازندران، اظهار داشت: از داشتن چنین مراکزی خوشحال نیستیم، اما از اینکه بهبودیافتگانی را می‌بینیم که به دنبال کار و زندگی خود رفته‌اند خوشحالیم.

 صرف 20 میلیارد تومان برای مهار مرزها در سال 91

احمدعلی مقیمی نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی هم طی سخنانی،گفت: ترک اعتیاد، به تنهایی پاسخگو نیست، باید همراه با مهارت‌های زندگی و ایجاد اشتغال و مسکن باشد.

وی در قسمت دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: در سال 91 حدود 20 میلیارد تومان تنها برای مهار مرزهای کشور هزینه کردیم، قطعاً راه‌حل‌های بازدارندگی و کارهای پیشگیرانه از مبارزه با مواد مخدر آسان‌تر است.

عضو خانه ملت با اشاره به اینکه 44 میلیون نفر از جمعیت ایران را زیر 30 سال تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: این جمعیت در تهدید اعتیاد قرار دارند، بنابراین یک عزم ملی برای مبارزه با اعتیاد لازم است.

 خیران برای کمک به بهبودی معتادان کمک کنند

در ادامه، علیرضا مرادی دبیر کمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر استان مازندران، اظهار داشت: استقبال خوبی از همایش امروز نشد، عده‌ای فکر می‌کنند کار خیر تنها در ساخت مسجد و مدرسه و کمک به بیماران است، برخی‌ها فکر می‌کنند اگر در چنین همایش‌ها و کارهایی که برای دلگرمی بهبود یافتگان مراکز ترک اعتیاد یا کمک به فرد معتاد است شرکت کنند؛ شخصیت‌شان از بین می‌رود

وی افزود: باید مسئولان را به صحنه بکشانیم، همه باید برای مبارزه با اعتیاد کمک کنند.

 مرادی در قسمت دیگری از سخنان خود، گفت: مراکز آلوده در بخش مواد مخدر را یکی پس از دیگری تا دورترین نقطه استان، بررسی و بازدید کردیم با خانواده‌های زیادی صحبت کردیم، حتی به ائمه جماعات گفتیم که در این زمینه به ما کمک کنند.

دبیر کمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر استان مازندران با بیان اینکه دولت هزینه سنگینی را در بحث مبارزه با مواد مخدر خرج می‌کند، خاطرنشان کرد: به دستگاه‌های فرهنگی، تبلیغی استان هم مبالغ زیادی دادیم تا در این زمینه کار کنند اما خواستار تلاش بیشتر و برنامه‌های بهتری از سوی آن‌ها هستیم.

وی در پایان گفت: در بخش مقابله با مواد مخدر شدیداً برخورد می‌کنیم و  حتی اخیراً یک اعدامی داشتیم.

انتهای پیام/86001/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول