اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

منظورم ترور فکر بود نه ترور جسم!

خبرگزاری فارس: هادی غفاری امروز در توجیه سخنان چند روز پیش خود که روزنامه ها با تیتر «مخالفان را در مجلس ترور می کنیم» منتشر کرده بودند اظهار داشت : من گفته بودم «در مجلس هر فکر آمریکایی را ترور خواهیم کرد » ولی روزنامه ها فکر را به شخص تفسیر کردند!

منظورم ترور فکر بود نه ترور جسم!

رخدادهای 21 اسفند 1358

چکیده

  • آیت الله پسندیده با بیان اینکه انتخابات دو مرحله ای بیشتر موقعیت مجلس را تحکیم میکند چون وکلا منتخب اکثریت هستند گفت : با این وجود انتخابات تک مرحله ای را اصلح میدانم.
  • 5 تن از اعضای کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد که برای رسیدگی به جنایات شاه و دخالت های آمریکا در امور ایران دو هفته پیش به تهران آمده بودند بامداد امروز تهران را به سوی زوریخ ترک کردند . اعضای کمیسیون تحقیق نتوانستند با گروگانها ملاقات کنند .
  • دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در اطلاعیه شماره 105 خود و پس از صدور پیام امام درباره گروگانها اعلام کردند در صورت موافقت وزارت کشور روز پنجشنبه یک راهپیمایی عمومی در سراسر کشور برگزار خواهند کرد .
  • در یک مناظره تلویزیونی موافقان و مخالفان طرح دو مرحله ای شدن انتخابات مجلس شورای ملی رو در روی یکدیگر قرار گرفتند . در این مناظره آیت الله دکتر بهشتی و شیخ علی تهرانی به عنوان موافق و مخالف طرح نظرات خود را مطرح کردند .
  • سخنگوی کاخ سفید امروز گناه شکست کار کمیسیون تحقیق سازمان ملل را متوجه دولت ایران دانست و اعلام کرد کارتر با وضع بسیار وخیمی مواجه شده است .
  • رئیس جمهور که به دعوت بازاریان در اجتماع آنان شرکت کرده بود طی سخنانی گفت : مردم نم یتوانند گرانی بدون دلیل را تحمل کنند ، قیمت ها را پائین بیاورید و اگر نیاوردید قانون اساسی وضع را روشن کرده است و ما طبق آن قانون عمل خواهیم کرد .
  • هادی غفاری که در سخنان چند روز پیش خود مخالفان را تهدید به ترور در مجلس کرده بود امروز در توجیه این سخنان اظهار داشت : من گفته بودم « در مجلس هر فکر آمریکایی را ترور خواهیم کرد » ولی روزنامه ها فکر را به شخص تفسیر کردند.
آیت الله پسندیده : انتخابات یک مرحله ای را بهتر می دانم

آیت الله پسندیده با بیان اینکه انتخابات دو مرحله ای بیشتر موقعیت مجلس را تحکیم میکند چون وکلا منتخب اکثریت هستند گفت : با این وجود انتخابات تک مرحله ای را اصلح میدانم چرا که باید زودتر امور به جریان بیفتد و در صورت دو مرحله ای بودن امور به تعویق خواهد افتاد.(1)

5 تن از اعضای کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد که برای رسیدگی به جنایات شاه و دخالت های آمریکا در امور ایران دو هفته پیش به تهران آمده بودند ساعت 8 بامداد امروز در حالیکه صادق قطب زاده وزیر امور خارجه آنها را همراهی می کرد تهران را به سوی زوریخ ترک کردند . اعضای کمیسیون تحقیق نتوانستند با گروگانها ملاقات کنند .

هیئت تحقیق بدون ملاقات با گروگانها از ایران رفت

5 تن از اعضای کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد که برای رسیدگی به جنایات شاه و دخالت های آمریکا در امور ایران دو هفته پیش به تهران آمده بودند ساعت 8 بامداد امروز در حالیکه صادق قطب زاده وزیر امور خارجه آنها را همراهی می کرد تهران را به سوی زوریخ ترک کردند . اعضای کمیسیون تحقیق نتوانستند با گروگانها ملاقات کنند . صادق قطب زاده وزیر خارجه در مصاحبه ای به مقامات آمریکایی قول داد تمام تلاش خود را برای حل بحران بوجود آمده به عمل خواهد آورد . (2)

دانشجویان مسلمان دعوت به راهپیمایی کردند ؛ وزارت کشور مجوز نداد

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در اطلاعیه شماره 105 خود و پس از صدور پیام امام درباره گروگانها اعلام کردند در صورت موافقت وزارت کشور روز پنجشنبه یک راهپیمایی عمومی به شکرانه سلامتی امام ، حفظ وحدت در مقابل آمریکا و شرکت یک پارچه در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور برگزار خواهند کرد . وزارت کشور با این درخواست دانشجویان موافقت نکرده و اعلام کرد : هر گونه راهپیمایی در روزهای پنجشنبه 23 و جمعه 24 اسفند ممنوع است . (3)

مناظره تلویزیونی در باره طرح دو مرحله ای

در یک مناظره تلویزیونی موافقان و مخالفان طرح دو مرحله ای شدن انتخابات مجلس شورای ملی رو در روی یکدیگر قرار گرفتند و در جریان یک بحث آزاد نقطه نظرات خود را به افکار عمومی عرضه کردند .در این مناظره دو چهره سیاسی روز آیت الله دکتر بهشتی و شیخ علی تهرانی به عنوان موافق و مخالف طرح مسائل لازم را طرح کردند . در کنار آیت الله بهشتی یکی از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و نیز یک عضو حزب جمهوری اسلامی قرار داشتند و در کنار شیخ علی تهرانی دو تن از سازمان مجاهدین خلق[منافقین] و جاما حضور داشتند .  (4)

زد و خوردهای خونین در قطور آذربایجان

در پی درگیری های خونین منطقه قطور آذربایجان غربی که منجر به کشته شدن فرمانده هنگ ژاندارمری ماکو ، مرزبان خوی و 4 درجه دار و سرباز شد از عصر دیروز زد و خورد در این منطقه از سر گرفته شد که از رقم کشته شدگان و مجروحین احتمالی این درگیری خبری در دست نیست . (5)

در یک مناظره تلویزیونی موافقان و مخالفان طرح دو مرحله ای شدن انتخابات مجلس شورای ملی رو در روی یکدیگر قرار گرفتند و در جریان یک بحث آزاد نقطه نظرات خود را به افکار عمومی عرضه کردند .در این مناظره دو چهره سیاسی روز آیت الله دکتر بهشتی و شیخ علی تهرانی به عنوان موافق و مخالف طرح مسائل لازم را طرح کردند .

سخنگوی کاخ سفید : با وضع وخیمی روبرو شده ایم

رئیس جمهور آمریکا امروز رهبران کنگره و احزاب دمکرات و جمهوریخواه را برای بررسی آخرین تحولات ایران که کارتر آنرا بسیار جدی توصیف کرده است به تشکیل یک جلسه مشورتی فوق العاده فراخواند . سخنگوی کاخ سفید که تشکیل جلسه فوق العاده را به رسانه های گروهی اطلاع داد خاطر نشان کرد که اوضاع و تحولات ایران ناگهان نقطه عطف بسیار جدی پیدا کرده است .سخنگوی کاخ سفید امروز همچنین گناه شکست کار کمیسیون تحقیق سازمان ملل را متوجه دولت ایران دانست و اعلام کرد کارتر با وضع بسیار وخیمی مواجه شده است . (6)

پیشمرگان مسلمان کرد خواستار لغو انتخابات در سراسر کردستان شدند

سازمان پیشمرگان مسلمان کرد با انتشار اطلاعیه ای خواستار لغو انتخابات در سراسر کردستان به جز بیجار و قروه و کامیاران شدند . در بخشی از این اطلاعیه آمده است : انتخابات واقعی زمانی امکان پذیر است که مردم آزادانه و به دور از هر گونه فشار و تحمیل به کاندیدای دلخواه خویش رای دهند و تا زمانیکه در کردستان گروههای مسلح ضد انقلاب جو اختناق و خفقان را حاکم کرده اند و آزادی رای وجود ندارد انتخابات غیرقانونی و غیر اسلامی است .

در بخش دیگری از این اطلاعیه تاکید شده است : سرتا سر کردستان بجز کامیاران ، قروه و بیجار تحت سلطه ضد انقلابیون است و هر آنکس که قصد سرپیچی از خواسته های بناحق این مزدوران را داشته باشد یا به گلوله اش می بندند و یا به شکنجه گاه روانه اش میسازند .در این اطلاعیه مهم همچنین آمده است : وقتی زنان و مردان و جوانان را به جرم نماز خواندن می برند و شکنجه می کنند و به زندان می اندازند وقتیکه مسجد را تعطیل می کنند و اجازه اقامه نماز را به نمازگذاران نمی دهند آیا اجازه رای آزاد را به مردم میدهند ؟ آنهم رای به کاندیدای مسلمان ؟ (7)

حمله به مسجد و اداره آموزش و پرورش کامیاران

مسجد حسینیه و اداره آموزش و پرورش کامیاران توسط گروهی ناشناس با سلاحهای سنگین و آرپی چی هفت مورد حمله قرار گرفت .  تاکنون گزارشی از میزان تلفات ناشی از این حمله منتشر نشده است . (8)

رئیس جمهور در حالی بازاریان را توصیه می کند « رقابت ها را برای بعد از تثبیت نظام اسلامی بگذارند» که خود از اولین روز پیروزی انقلاب چه در مواجهه با دولت موقت و چه نهادهای انقلابی چون شورای انقلاب و دستگاه قضا و نیز برخی احزاب از جمله حزب جمهوری اسلامی و شخصیت های بزرگی چون آیت الله بهشتی خط رقابت نا سالم را پی می گیرد و این همه در حالی بود که خود مدعی بود که بایستی برای تثبیت نظام اسلامی از خود گذشتگی کرد .

بنی صدر : مردم نمی توانند گرانی بدون دلیل را تحمل کنند

رئیس جمهور که به دعوت بازاریان در اجتماع آنان شرکت کرده بود طی سخنانی گفت : مردم نمیتوانند گرانی بدون دلیل را تحمل کنند . بنی صدر گفت : هر روز گزارش هایی میرسد که مردم از کمبود نفت ، گوشت ، بدی وضع نان و دیگر ارزاق به تنگ آمده اند و گاهی حالت عصیان به آنها دست می دهد و آماده اند تا هر وضعیتی را بپذیرند تا اینکه از عسرت درآیند .وی ادامه داد : مردم ما نمی توانندگرانی را بدون آنکه دلیل آنرا بدانند تحمل کنند ، بنا بر این تکلیف شما هم بعنوان مسلمان و هم بعنوان هم وطن ایرانی سنگین است . (9)

رقابت ها را بگذارید برای بعد...

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به بازاریان گفت : اول کاری کنید تا نظام اسلامی پا بگیرد و بعد اگر مجالی بود بگذارید برای رقابت ها ، شما اگر بخواهید می توانید قیمت ها را پائین بیاورید و این قیمت ها قیمت هایی نیست که شما بگوئید قیمت های بین المللی افزایش یافته است .  وی اظهار داشت : قیمتها را پائین بیاورید و اگر نیاوردید قانون اساسی وضع را روشن کرده است و ما طبق آن قانون عمل خواهیم کرد . (10)

هادی غفاری : منظورم ترور فکر بود نه ترور جسم !

هادی غفاری که سخنان او چند روز پیش در جمع دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در روزنامه ها منتشر شده بود امروز این سخنان را تکذیب کرد . وی در آن سخنرانی گفته بود : در مجلس شورای اسلامی مخالفان را ترور خواهیم کرد . هادی غفاری امروز در توجیه سخنان چند روز پیش خود اظهار داشت : من گفته بودم « در مجلس هر فکر آمریکایی را ترور خواهیم کرد » ولی روزنامه ها فکر را به شخص تفسیر کردند.(11)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 21 اسفند 1358 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 21 اسفند 1358 ، صفحه 2

3- اطلاعات ، 21 اسفند 1358 ، صفحه 2

4- اطلاعات ، 21 اسفند 1358 ، صفحه 1

5- اطلاعات ، 21 اسفند 1358 ، صفحه 12

6- اطلاعات ، 21 اسفند 1358 ، صفحه 12

7- جمهوری اسلامی ، 21 اسفند 1358 ، صفحه 4

8- جمهوری اسلامی ، 21 اسفند 1358 ، صفحه 5

9-  جمهوری اسلامی ، 21 اسفند 1358 ، صفحه 2

10-  اطلاعات ، 21 اسفند 1358 ، صفحه 12 ، رئیس جمهور در حالی بازاریان را توصیه می کند « رقابت ها را برای بعد از تثبیت نظام اسلامی بگذارند» که خود از اولین روز پیروزی انقلاب چه در مواجهه با دولت موقت و چه نهادهای انقلابی چون شورای انقلاب و دستگاه قضا و نیز برخی احزاب از جمله حزب جمهوری اسلامی و شخصیت های بزرگی چون آیت الله بهشتی خط رقابت نا سالم را پی می گیرد  و این همه در حالی بود که خود مدعی بود که بایستی برای تثبیت نظام اسلامی از خود گذشتگی کرد . او در جمع بازاریان می گوید مردم گرانی بی دلیل را تحمل نمی کنند ، برنامه های اقتصادی خود را تبیین می کند ولی در طول بیش از یک سال ریاست جمهوری با قرار گرفتن در مقابل نهادهای حساس نظام عملا هیچ کاری برای حل این مشکلات نمی کند .

11- اطلاعات ، 21 اسفند 1358 ، صفحه 1

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول