اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

سطوح شیب‎دار، ساخت‎و‎ساز غیر‎اصولی در گرگان همچنان حادثه می‎آفریند/ ادعای نظام مهندسی صحت ندارد

خبرگزاری فارس: مدتی است در سطح شهر گرگان شاهد وقوع حوادثی هستیم که در اثر سطوح شیب‎دار و ساخت و ساز غیراصولی اتفاق می‌افتد.

سطوح شیب‎دار، ساخت‎و‎ساز غیر‎اصولی در گرگان همچنان حادثه می‎آفریند/ ادعای نظام مهندسی صحت ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، هفته گذشته در بلوار صیاد شیرازی گرگان شاهد حادثه‎ای بودیم که در اثر گودبرداری غیراصولی رخ داد که در این حادثه یک نفر جان خود را از دست داد و سه نفر نیز با جراحات شدید و وضع بسیار وخیم راهی بیمارستان شدند.

*در بررسی اولیه گودبرداری کاملاً غیرایمن و غیراصولی دلیل این حادثه بود

دقایقی پس از وقوع حادثه و با حضور خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان در محل حادثه، مدیر فنی تیم امداد و نجات سازمان آتش‎نشانی در گفت‎و‎گو با فارس گفت: در نگاه و بررسی اولیه، گودبرداری کاملاً غیرایمن و غیراصولی و بدون نظارت کافی دلیل این حادثه است، اما در نهایت نظر نهایی و کارشناسی باید بعد از بازدید کارشناس سازمان آتش‌نشانی و نظام مهندسی اعلام شود.

*نظام مهندسی مدعی است از یک هفته قبل اخطار داده بود

در پیگیری خبرنگار خبرگزاری فارس از گرگان، در خصوص علل و مسبّب اصلی این حادثه، مدیر روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: در خصوص این حادثه،، سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان به معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادستانی و شهرداری گرگان به عنوان نهادهای مسئول در این حوزه، از یک هفته پیش اخطارهای لازم را داده بود.

*با وجود اخطارهای مکرر اقدامی صورت نگرفت

وی ادامه داد: با اینکه این اخطارها چندین بار داده شده بود، اما همکاری لازم انجام نشد و این حادثه ناراحت‌کننده رخ داد، اما اگر به این تذکرات با دید جدی‎تری نگاه می‎شد قطعاً شاهد وقوع این حادثه نبودیم.

محمد آریان‎نیا اذعان داشت: حادثه تلخ شامگاه دوشنبه، بر اثر گودبرداری غیراصولی و استفاده از سازه‌های نگهبان فاقد استاندارد لازم، رخ داده است.

وی گفت: در این حادثه، علاوه بر مالک و کسی که نخواسته یک سازه مناسب و ایمن ایجاد شود، قانون و ساز‎و‎کار نامناسبی که در حال حاضر وجود دارد، مقصر بعدی در این اتفاق و حوادث بعدی هستند.

*چند روز پیش هم چنین حادثه‎ای در این پروژه رخ داد / شهرداری دید، اما اقدامی نکرد

محمد ویزواری یکی از اهالی محل وقوع حادثه و شاهد ماجرا دوشنبه شب گفت: چند روز پیش هم، قسمتی از دیواره همین پروژه در حال ساخت فرو ریخت و عوامل شهرداری گرگان هم در محل حاضر شدند اما بعد از چند ساعت از محل خارج شده و از فردا شاهد ادامه عملیات ساختمانی بودیم.

وی عنوان کرد: فردا که دیدم دوباره عملیات ساخت در حال انجام است بسیار متعجب شدم چون شهرداری که با یک سد معبر معمولی، یا گذاشتن یک نخاله ساختمانی در گوشه‎ای از پیاده‌رو با بیشترین نیروها، شدیدترین برخوردها را می‎کند چطور از این حادثه به‌ راحتی گذشته و هیچ اقدامی انجام نداده است.

*پروژه‎های دیگری در انتظار حادثه مشابه دوشنبه‌شب هستند

همچنین سازمان نظام مهندسی ساختمان، بروز حوادث مشابه را در پروژه‎های دیگر دور از تصور نمی‎داند و حتی احتمال می‎دهد در نقاط دیگر حوادث با تلفات سنگین‎تری به وقوع بپیوندد.

آریان‌نیا تأکید کرد: این نکته نیز قابل توجه است که بعضی از پروژه‎های دیگر هم هستند که ما نامه‌نگاری کرده‎ایم و اخطار داده‎ایم، اما هنوز اقدامی از سوی مسئولان انجام نشده و عملیات ساخت پروژه کماکان ادامه دارد.

وی اذعان داشت: هر لحظه ممکن است در پروژه‎هایی که ما اخطار داده‎ایم حادثه‌‌ی جدی‎تر و خطرناک‎تری اتفاق بیفتد که امیدواریم اینگونه نشود.

وی در پایان افزود: ما در این پروژه‎ها تا جایی که قانون اجازه می‎داد، اقدام لازم را انجام دادیم و اخطارهای لازم را نیز به مسئولان داده‌ایم.

*این پروژه در سیکل اداری شهرداری گرگان برای جلوگیری از ساخت بوده است

نایب رئیس شورای اسلامی شهر گرگان، قوی‎ترین دلیل عدم اقدام شهرداری گرگان در خصوص جلوگیری از ادامه عملیات ساختمانی که حادثه در آن رخ داده است را اینطور بیان کرد که معمولاً سیر مراحل اداری جلوگیری از پروژه‎های غیراصولی یک هفته تا 10 روز طول می‎کشد و به احتمال زیاد این پروژه نیز در سیکل اداری شهرداری بوده است.

وی تصریح کرد: شهرداری مکلف است در صورت اعلام سازمان نظام مهندسی ساختمان مبنی بر اینکه ساختمانی تخلف دارد و دچار مشکل است، نسبت به توقف عملیات اجرایی ساختمان اقدام کند و این توقف تا زمان رفع آن مشکل ادامه خواهد داشت.

چراغعلی افزود: تا به امروز چه در زمانی که بنده در شهرداری به عنوان مسئول حضور داشتم و چه در حال حاضر، خبر دارم که شهرداری با توجه به گزارش نظام مهندسی در موارد متعددی اقدام لازم را انجام داده و نسبت به توقف پروژه نیز دست به کار شده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر گرگان متذکر شد: حال ممکن است در مسیر مراحل اداری و بروکراسی‎ها تا زمانی که اقدام عملی شود یک هفته یا 10 روز طول بکشد.

وی ادامه داد: در خصوص حادثه دوشنبه هفته گذشته هم، من احتمال می‎دهم با توجه به اینکه نظام مهندسی هم اعلام کرده که یک هفته قبل اخطار داده بوده، این پروژه نیز در سیکل اداری بوده است.

*هیچ نامه‎ اخطاری در این خصوص به دست شهرداری و شورا نرسیده است

علی کلاتی عضو شورای اسلامی شهر گرگان در رابطه با ادعای سازمان نظام مهندسی ساختمان که گفته بود پروژه‎ای که حادثه آفرید نظام مهندسی اخطار داده بود، گفت: در خصوص اخطارهای کتبی که سازمان نظام مهندسی ساختمان مدعی است، شورا هیچ‌گونه نامه‎ای ندیده است.

کلاتی تاکید کرد: چنین چیزی امکان ندارد که در شهرداری نامه‎ای با موضوعی خاص، احساس خطر و اعلام خطر شود و شهرداری بی‎تفاوت از کنار آن بگذرد.

وی تصریح کرد: اگر نامه‎ای دست شورا یا شهرداری می‎رسید در اسرع وقت رسیدگی می‎شد و اقدامات لازم صورت می‎گرفت.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان متذکر شد: رابطه مناسبی میان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و شورای اسلامی گرگان وجود دارد و جدای از این موضوع در این مسائل سازمان علاوه بر شهرداری باید یک نسخه از نامه‎ را برای شورای اسلامی شهر بفرستد تا شورا اقدامات پیگیری تا حصول نتیجه را انجام دهد.

*شهردار گرگان در خصوص این حادثه پاسخگو نیست

در این راستا متاسفانه پیگیری خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص پاسخ شهرداری گرگان و شهردار شهر گرگان ناموفق بوده و تاکنون شهرداری گرگان در این خصوص پاسخی را نداده‎ است.

این اتفاق در حالی رخ داده است که چندی پیش در تپه سوپرسحر در مسیر عبور و مرور خودروها، شاهد رانش زمین و ریزش بخش عمده‎ای از این مسیر بودیم.

در سال‎های گذشته نیز در کوی دادگستری بر اثر نامناسب بودن و شیب‎دار بودن محیط ساخت، شاهد فرو ریختن ساختمان مسکونی بودیم که خوشبختانه در آن حادثه کسی آسیب ندید.

انتهای پیام/83004/ط30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول