اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه:

شعار امسال وحدت سیاسی را افزایش می‌دهد

یک عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان با اشاره به ایجاد شکاف بین گروه‌های سیاسی در فتنه سال 88 گفت: عمل به شعار حماسه سیاسی و اقتصادی، این خلاء را جبران و جریانات سیاسی را به هم نزدیک می‌کند.

شعار امسال وحدت سیاسی را افزایش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، مقام معظم رهبری سال 92 را به نام سال حماسه سیاسی و اقتصادی نام‌گذاری کردند. چرائی انتخاب این دو موضوع در این برهه از زمان مسئله‌ایست که طی روزهای اخیر بسیاری از صاحب‌نظران و فعالان سیاسی به آن پرداخته‌اند.

در همین خصوص با محسن پیشوایی‌علوی رئیس سابق دانشگاه پیام نور کردستان به گفت‌وگو نشستیم تا مواضع و دیدگاه‌های وی را در این ارتباط جویا شویم.

وی در این مصاحبه وحدت سیاسی را دستاورد مهم شعار امسال می‌داند و می‌گوید: با عمل صحیح در این راستا شکاف بین نخبگان و برخی جریانات سیاسی جبران می‌شود.

پیشوایی دو جنبه شعار امسال، یعنی اقتصاد و سیاست را لازم و ملزوم همدیگر می‌داند و معتقد است نمی‌توان این دو وجه را از یکدیگر تفکیک کرد.

وی همچنین میزان موفقیت دولت در تحقق شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی را ضعیف ارزیابی می‌کند و علت آن را بی‌برنامگی دولت عنوان می‌کند. پیشوائی می‌گوید: دولت در سیاست‌گذاری کلان و برنامه‌های راهبردی توفیق خاصی حاصل نکرده است.

فارس: علت نام‌گذاری امسال به نام حماسه سیاسی و اقتصادی را چه عاملی می‌دانید؟

چندین مسئله در این نام‌گذاری دخیل هستند که باید آنها را دسته بندی کرد.از نظر سیاسی یک عامل وجود انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در سال 92 است. همانطور که می‌دانید هر زمان در ایران انتخاباتی مطرح بوده است دشمن به دنبال ایجاد اختلاف و کارشکنی و کاهش حضور مردم، حتی کشاندن مسائل خارجی به داخل کشور و ایجاد نوعی بی‌نظمی و یأس در میان مردم است.

انتخابات ریاست جمهوری امسال از دوره گذشته مهم‌‌تر بوده و علت آن این است که دوره ریاست جمهوری فعلی پایان می‌یابد و فرد دیگری جایگزین او در این سمت می‌شود و به همین منظور نیز دشمنان برای آنکه رئیس جمهور آینده دچار چالش شود میزان کارشکنی و فتنه‌گری خود را به اوج می‌رسانند که بهترین راه برای مقابله با این روند حضور حماسی و تأثیرگذار مردم در انتخابات است.

لازمه این حضور حداکثری و مشارکت فعال ملت نیز، دمیده شدن روح و انرژی به مردم و تشویق و یادآوری آنها برای شرکت گسترده در انتخاب فرد اصلح و گذر از این مرحله است.

عامل دوم که مربوط به جنبه سیاسی شعار امسال است، به حداقل رساندن شکاف بین جریانات مختلف سیاسی است.

فارس: در این خصوص بیشتر توضیح دهید.

در فتنه سال 88 طیفی از جریان‌های سیاسی وظیفه خود را به خوبی انجام نداده و تحت تأثیر برخی القائات قرار گرفتند که موجب نوعی شکاف سیاسی بین نخبگان و گروه‌های سیاسی شد.

تحقق حماسه سیاسی این شکاف را به کم‌ترین میزان ممکن می‌رساند، ضمن آنکه رهبری هم در فرمایشات خود بر حضور فعال ذائقه‌های مختلف سیاسی در عرصه انتخابات تأکید کرده‌اند.

نکته بعدی در این رابطه بعد سیاست بین‌المللی است. با عنایت به فشاری که جبهه مقاومت بر دنیای استکبار بویژه در سالیان اخیر وارد  و ضربات هولناکی بر آنها تحمیل کرده است، دشمن برای کم‌رنگ کردن این جبهه تلاش وافری از خود نشان خواهد داد.

معتقدم انتخابات آینده، در انسجام هر چه بیش‌تر جبهه مقاومت در منطقه و کشورهایی که از نظر استراتژیکی با همدیگر در ارتباطند تاثیر بسزایی دارد.

از لحاظ حماسه اقتصادی نیز علیرغم اینکه ایران طی سال‌های متمادی و به اشکال گوناگون زیر فشار تحریم‌ها بوده و در 2 سال اخیر کیفیت و کمیت این تحریم‌ها به اوج خود رسیده است، اما مطالعات نشان می‌دهد کشور در حال گذراندن یک تحول اقتصادی است که لزوم کار جدی‌تر در این باره  به نظر می‌رسد.

برنامه‌های اقتصادی و مجموعه تحولات کشور، از جمله رشد و پیشرفت در زمینه فن‌آوری‌های هسته‌ای، پزشکی، و علمی با وجود برخی چالش‌های اقتصادی که مردم با آن درگیر هستند، افق روشنی را برای آینده ایران ترسیم می‌کند.

یکی از عواملی که می‌تواند نقش اساسی در این باره داشته باشد وجود دولت آگاه به امور اقتصادی و در کنار آن مشارکت و همکاری مردم، نخبگان، و برنامه‌ریزان اقتصادی است.

در مجموع اینکه بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری حماسه سیاسی و اقتصادی مکمل همدیگر بوده و اگر قرار بر تحول سیاسی است لازمه آن تحول اقتصادی و بالعکس است.

فارس: میزان تحقق شعار سال 91 را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اگر چه در زمینه ارائه برخی خدمات عمومی دولت موفقیت‌هایی را کسب کرد، اما در سیاست‌گذاری کلان و برنامه‌های راهبردی عظیم توفیقی حاصل نکرده است.

با توجه به اینکه در سال گذشته عمر دولت دهم رو به اتمام بود، نوعی بی‌میلی و بی‌برنامگی در سیاست‌های دولت به چشم می‌خورد که شاید اگر این بی‌برنامگی وجود نداشت مسائلی مانند تورم تا این حد بزرگ و برجسته نمی‌شد. اختلاس 3 هزار میلیاردی و موضوعات دیگر نیز در همین رابطه ارزیابی می‌شود.

در مجموع عملکرد دولت را در بخش اقتصادی چندان موفق ارزیابی نمی‌کنم، ضمن آنکه از نظر سیاسی نیز به دلیل مواضع ناشیانه برخی از دولتمردان چالش‌هایی پدید آمد. به عبارت ساده‌تر افرادی در چهارچوب دولت طی این سال در زمینه‌هایی که آگاهی و توانایی کافی نداشتند اظهار نظر می‌کردند.

در پایان باید اشاره‌ای به فرمایشات رهبری داشته باشم که در انتخاب رئیس جمهور باید کسی برگزیده شود که واجد نقاط قوت رئیس جمهور قبلی بوده اما نقاط ضعف وی را نداشته باشد.

------------------------------

مصاحبه از: کیوان قاسمی

-----------------------------

انتهای پیام/79012/خ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول