اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از زیبایی‌های شهر زنجان گزارش می‌دهد

موزه تعزیه حمام حسینیه اعظم، اثری ملی در شهر زنجان

موزه تعزیه حمام حسینیه اعظم به عنوان یکی از آثار ملی استان زنجان مورد توجه علاقه‌مندان است.

موزه تعزیه حمام حسینیه اعظم، اثری ملی در شهر زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، موزه تعزیه حمام حسینیه اعظم زنجان به مساحت 350 متر مربع به دلیل اهمیت مراسم تعزیه حسینیه اعظم (میراث معنوی) از سال 1390 به عنوان موزه تعزیه مورد استفاده و بهره‌‌برداری قرار گرفته است.

*موزه تعزیه در بافت تاریخی شهر زنجان

مسجد و گرمابه تاریخی در جوار بنای حسینیه اعظم و در ضلع جنوب غربی بافت تاریخی زنجان واقع شده است، این بنا در ضلع جنوبی با یک شیب ملایم به کمربند تهران- تبریز می‌رسد، در ضلع شرقی به خیابان فردوسی، در ضلع شمالی به خیابان ضیایی و بازار تاریخی و در ضلع غربی به بافت قدیمی شهر ختم می‌شود.

*حمام حسینیه قدیمی‌تر از بنای مسجد حسینیه

براساس تحقیقات محلی، بنای حمام از نظر قدمت قدیمی‌تر از بنای حسینیه بوده که شاهد آن کتیبه سنگی موجود در پیشانی بنا به سال 1292 هـ.ق می‌باشد که توسط میر هدایت‌الله ملک‌التجار تجدید بنا شده است.

بنای حمام همانند نمای حمام‌‌های سنتی و رایج در ایران با مصالح آجر، سنگ و ساروج ساخته شده و‌ ورودی آن با قرار دادن چند پله ورودی بنا پایین‌تر از کف اصلی کوچه است.

‌هشتی این بنا به منظور حفظ گرمای داخلی حمام و همچنین جلوگیری از دید مستقیم مردم عابرین به داخل بنا گنجانده شده است، سر بینه یا رختکن، مکانی که در وسط آن معمولاً یک حوض آب سرد و در اطراف سکوهای نشیمن برای پوشیدن و درآوردن لباس در نظر گرفته شده است.

میان‌در این حمام فضایی که در حد فاصل رختکن و گرم‌خانه است و در این فضا نیز سرویس‌های بهداشتی تعبیه شده است،‌‌ گرمینه، یا فضای اصلی حمام دارای سکوهایی برای نشیمن و شستشو است.

‌‌تون یا آتش‌خانه که به وسیله گربه‌روهایی کف حمام را گرم می‌کرده است،حمام حسینیه اعظم زنجان در تاریخ 23 مرداد سال 87 به شماره 2379 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/73003/و30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول