اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از گردشگری مازندران

بقعه امامزاده ابراهیم(ع)؛ نگینی روحانی در دل دیار علویان

آستان مقدس امامزاده ابراهیم(ع) آمل همانند نگینی در دل دیار علویان مازندران جای گرفته که هر ساله محل زیارت عاشقان و دلباختگان اهل بیت است.

بقعه امامزاده ابراهیم(ع)؛ نگینی روحانی در دل دیار علویان

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان آمل، یکی از مهمترین مزیت‌های عید باستانی نوروز که با بهار طبیعت همراه بوده تعطیلاتی است که می‌تواند پیوند مستحکم میان افراد خانواده‌ها را بیش از پیش تقویت کند.

نوروز فرصتی مناسب است تا مردم خسته از کار و روزمره‌گی دل به تفریح، بازدید، گردش و دیدار آثار طبیعی، تاریخی و توریستی بزنند.

شهرستان آمل یکی از تاریخی‌ترین شهرهای کشور محسوب می‌شود که شهری زیبا بوده و از لحاظ جغرافیایی در مرکز مازندران جای دارد.

این شهر یکی از ورودی‌های شمال کشور به سوی پایتخت بوده و از زیبایی‌های توام کوهستان، جنگل و جلگه برخوردار است.

مساحت این شهرستان سرسبز و تاریخی که یکی از نخستین مراکز برقراری حکومت شیعی محسوب می‌شود 3 هزار و 211 کیلومتر مربع بوده که از شمال به شهرستان محمودآباد و دریای خزر، از جنوب به دامنه‌های البرز، قله دماوند منطقه لاریجان به استان تهران، از غرب به شهرستان ساحلی نور و چمستان و از شرق به شهرستان بابل اتصال دارد.

ارتفاع آمل از سطح دریا 79 متر بوده و رود هراز با 150 کیلومتر طول که یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های کشور محسوب می‌شود نیز با عبور خود از این شهر جلوه بسیار زیبا، دیدنی و خاصی به آن بخشیده است.

آمل با حدود 400 هزار نفر جمعیت از قدیمی‌ترین شهرهای کشور محسوب شده و از پنج بخش مرکزی، امامزاده عبدالله(ع)، دابودشت، دشت‌سر و لاریجان تشکیل شده و پنج شهر آمل، گزنگ، رینه، امامزاده عبدالله(ع) و دابودشت در آن قرار دارند.

آستان مقدس امامزاده ابراهیم(ع) یکی از امامزادگان واجب‌التعظیم در مرکز این شهر است که همانند نگینی در دل آمل مشغول تلالو و درخشش برای دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت است.

نسب امامزاده ابراهیم(ع) آمل براساس قول مشهور به حضرت موسی کاظم(ع) می‌رسد و به قولی نسب ایشان به امام سجاد(ع) نیز باز می‌گردد.

ملگونف یکی از مورخان برجسته دنیا در این باره گفته است که امامزاده ابراهیم(ع) پسر حضرت امام موسی کاظم(ع) و برادر امام رضا(ع) امام هشتم شیعیان است.

یکی از القاب این امامزاده بزرگوار به دلیل پاک بودن از گناه و دوری از آلودگی اطهر است و ابوالجواب به این معنا که پیامبر اکرم(ص) از مرقد مطهرش سلام این امامزاده را پاسخ می‌گوید دیگر لقب ایشان است.

در مورد شهادت این امامزاده می‌توان به کتاب تاریخی و معتبر کنزالانساب مراجعه کرد که در آن آمده است وقتی که آن امامزاده به همراه یارانش به آمل آمدند در محله‌ "لل‌پرچین" اقامت کردند و "حسین رئیس" و "اسکندر رئیس" حاکمان جور شهر به همراه یک هزار و 400 نفر به آن حضرت و یاران ایشان حمله کردند.

در ادامه این کتاب آمده است: امامزاده ابراهیم(ع) پس از جنگی نمایان در همین شهر به شهادت رسیدند و به همراه یاران شهیدشان در مکان فعلی امامزاده به خاک سپرده شدند.

سر مبارک امامزاده ابراهیم(ع) پس از شهادت به بابلسر منتقل شد و در آن مکان دفن شده که به همین علت بابلسر را در گذشته "مشهد سر" می‌گفتند.

در مورد موقعیت تاریخی و مذهبی بنا و مقبره امامزاده ابراهیم(ع) آمل می‌توان گفت که این بنا یکی از ابنیه‌های تاریخی این شهرستان بوده و ساختمان آن چهارضلعی و مشتمل بر بدنه آجری و گنبد هرمی شکل است.

متن کتیبه‌های موجود در این بقعه به حضرت امامزاده ابراهیم(ع) برادر و مادرشان باز می‌گردد و ساختمان این امامزاده والامقام به دلیل آثار نفیس چوبی از قبیل درب و صندوق، تزئینات و کتیبه‌های زیبای قاجاری اهمیت هنری و تاریخی بسیار زیادی دارد.

این بنا با پلان مربع شکل و بدنه آجری و گنبد هرمی شکل در قرن نهم هجری در آمل ساخته شده و از ویژگی‌های خاص این بنا می‌توان به ارتفاع بلند آن، دیوارهای محصورکننده برج مکعب شکل و گنبد هشت ضلعی آن اشاره کرد که در سال 925 هجری قمری به وسیله خواجه عبدالله نامدار فرزند درویش حاج کفشگر ساخته و بانی آن عبدالله ابن شاه حسین قاضی بوده است.

سازنده مقبره آن نیز محمدحسین نجار بوده و چارچوبه این مقبره از شاهکارهای نجاری باستانی است که آیات قرآنی در آن حک شده است.

این مکان مذهبی بزرگترین مکان زیارتی مازندران محسوب شده و هر ساله میزبان جمع بی‌شماری از عاشقان ولایت و زائران از نقاط مختلف کشور و حتی خارج کشور است.

تعداد زیادی از بزرگان، عارفان، علما و شهدا در جوار امامزاده ابراهیم‌(ع) دفن هستند که می‌توان در این بین به آرامگاه آیت‌الله محمد غروی، آیت‌الله طبرسی، آیت‌الله درکائی، آیت‌الله ابوالقاسم فرسیو ایرائی، حجت‌الاسلام علی اصغر یوسفیان، شاعر و عارف چامه‌سرا، حاجی درویش کفشگر، سردار شهید حسن خجسته، سردار میرزا مکرم خان و سردار شهید محمدامین طبرسی اشاره کرد.

البته سردار شهید حشمت‌الله طاهری، سردار شهید نادر خضری، سردار شهید فتح‌الله شکری، سردار شهید اسماعیل اسماعیل‌زاده، سردار شهید سید جواد علوی، سردار شهید یوسف قناعت، سردار شهید محمد تیموری و سردار شهید حسین الهی نیاکی نیز در جوار این امامزاده واجب‌التعظیم آرمیده‌اند.

یکی از بزرگترین گلزارهای شهدای مازندران در جوار این امامزاده قرار دارد که تعداد 474 شهید انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی در آن جای دارند که از این تعداد 14 تن از شهدا گمنام بوده و 21 شهید به حماسه اسلامی ششم بهمن 1360 آمل باز می‌گردند.

این امامزاده در طول سال میزبان زائران زیادی از سراسر کشور و حتی خارج از کشور است که در ایام نوروز با دارا بودن فضای زیبای معنوی و ویژگی خاصش هر روز میزبان صدها زائر و عاشق به اهل بیت است.

آستان مقدس امامزاده ابراهیم(ع) آمل در مرکز این شهرستان پس از میدان بزرگ 17 شهریور در ابتدای بلوار طالب آملی واقع شده است.

---------------------------------

گزارش از قربانعلی مسافر

---------------------------------

انتهای پیام/86012/ع40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول