اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نوروز در سرزمین طلای سرخ

آبگرم فردوس در رده نخست جذب مسافر قرار گرفت

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: در تعطیلات نوروزی سال جاری آبگرم معدنی فردوس بیشترین مسافر را در بین کلیه آثار تاریخی و طبیعی استان داشت.

آبگرم فردوس در رده نخست جذب مسافر قرار گرفت

مرتضی عربی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند با بیان اینکه مسافران و زائران 18 استان جنوبی و مرکزی ایران از شهرستان فردوس عبور می‌کنند، اظهار کرد: اغلب این مسافران امسال از آبگرم معدنی فردوس دیدن کردند.

وی با تأکید بر اینکه مجموعه آب‌درمانی و آبگرم معدنی فردوس ظرفیت عظیمی برای منطقه و فردوس به شمار می‌آید، افزود: آبگرم معدنی فردوس متعلق به همه مردم استان خراسان جنوبی، شهرستان فردوس و کشور است.

آبگرمی 200 ساله در فردوس

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: آبگرم معدنی فردوس در مسیر جاده اصلی و ترانزیتی استان‌های جنوبی به مشهد و استان‌های شمالی در کیلومتر 22 جاده فردوس به بجستان واقع شده است.

عربی تاکید کرد: این آبگرم با قدمتی 200 ساله توجه علاقه‌مندان زیادی از سراسر کشور به ویژه استان‌های خراسان رضوی، جنوبی، استان‌ سیستان و بلوچستان را به خود جلب کرده است.

وی اضافه کرد: بر بالای کوهی که آبگرم از آن جریان دارد آثار برج و بارو مشاهده می‌شود که بیانگر قدمت تاریخی آبگرم معدنی فردوس است.

در گذشته‌های دور دو باب حوضچه از سنگ و آهک توسط افراد خیر برای استفاده مسافران از آبگرم ساخته شد و سقف آن نیز به صورت گنبدی با آجر پوشش شد.

درمان دردهای روماتیسمی و مفاصل

از سال 1341 جمعیت شیر و خورشید سابق تولیت آبگرم معدنی فردوس را به عهده گرفت و نسبت به ساخت شش عدد وان خصوصی و یک وان عمومی اقدام کرد که متعاقب آن در سال 1347 به طور کلی ویران و از بین رفت.

بر اثر زلزله سال 47 آب آبگرم فردوس قطع و پس از آن بر اثر پس لرزه‌های بعدی به جریان می‌افتد که جریان دوباره آب آبگرم سبب خوشحالی مردم و به ویژه اهالی روستاهای مجاور شد.

از آنجایی که مسافران بر اساس تجربه دریافته‌اند که آب آبگرم معدنی شهرستان فردوس دارای خواص درمانی متعددی به خصوص برای دردهای روماتیسمی و مفاصل است سالانه تعداد زیادی از مردم شهرها و روستاهای اطراف در فرصت‌های مناسب خود را به آبگرم می‌رساندند که ضرورت داشت پس از طی مسافت حداقل یک روز در محل آبگرم بیتوته کنند بنابراین فردی خیر اقدام به ساخت چند باب خانه در این محل کرد تا مسافران بتوانند از آن استفاده کنند.

از ابتدای انقلاب اسلامی جمعیت هلال احمر همه تلاش خود را معطوف کرد تا وضعیت آبگرم معدنی شهرستان فردوس را از نظر بهداشتی سروسامان دهد تا اینکه در دهه اخیر تحولی شگرفی در ساخت و سازها و بهداشتی کردن وان‌های خصوصی و وان عمومی به وجود آمد به طوری که امروزه با اقدام صورت گرفته جذابیت آبگرم معدنی فردوس به عنوان منطقه‌ای توریستی دوچندان شده است.

انتهای پیام/2248/ق30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول