اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سیاست یک بام و دو هوای مسئولان اصفهان

میدان نقش جهان؛ جولانگاه هنر دست هنرمندان یا محل فروش گز

سیاست‌های یک بام و دو هوای مسئولان اصفهان در تغییر کاربری میدان نقش جهان اصفهان سبب شده مغازه‌داران اصفهانی، عرضه صنایع‌ دستی اصفهان را متوقف کنند و به فروش سوغات مصرفی همچون گز اصفهان رو آورند.

میدان نقش جهان؛ جولانگاه هنر دست هنرمندان یا محل فروش گز

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، دیر زمانی است که صنایع دستی به عنوان پیام‌رسان جدی فرهنگ و تمدن هر کشور مطرح می‌شود و مسئولان هر کشور برای اشاعه فرهنگ و تمدن خود دست به دامان صنایع دستی می‌شوند و با آمیختن ریشه‌های فکری و فرهنگی خود با صنایع دستی در پی دست‌یابی به اهداف بزرگی هستند.

اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی نقش مهمی در اشاعه فرهنگ و تمدن به واسطه هنرمندان و صنایع دستی غنی خود دارد و از دیرباز، بسیار مورد توجه بوده است، زیرا صنایع دستی اصفهان علاوه بر صادرات به بازارهای جهانی در بازارهای داخلی نیز پرطرفدار است و دیده شده که با اندکی توجه و تغییر در ساختار و نوآوری در آثار هنری بسیار بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته است، به عنوان مثال آثار مینا و قلمکاری اصفهان در نوروز سال 92 جزو پرفروش‌ترین آثار صنایع دستی اصفهان بوده است، زیرا هنرمندان این عرصه با اندکی تغییر توانستند دل دوستداران صنایع دستی اصفهان را به دست بیاورند.

میدان نقش جهان اصفهان به عنوان بزرگ‌ترین بازار فروش داخلی صنایع دستی اصفهان محسوب می‌شود اما شنیده‌ها حاکی از تغییر کاربری فروشگاه‌های صنایع دستی میدان امام (ره) به فروشگاه‌های سوغات خوراکی اصفهان است، اقدامی که می‌تواند لطمه‌های جبران ناپذیری به صنایع دستی اصفهان وارد کند.

اغلب فروشندگان صنایع دستی در اصفهان با ابراز اینکه عرضه صنایع دستی در بازارهای میدان امام به صرفه نیست و تجربه نشان داده است که عرضه سوغات خوراکی مانند گز بسیار درآمدزاتر است، اقدام به تغییر کاربری فروشگاه‌های خود می‌کنند که این عمل آنها از سوی مسئولان اصفهانی نیز به عنوان عملکردی منفی شناخته شده است.

هنرمندان زیادی در استان اصفهان مشغول به ساخت صنایع دستی هستند و اغلب نیز فعالیت در عرصه هنر و تولید صنایع دستی را به عنوان شغل اول خود پذیرفته‌اند به گونه‌‌ای که میدان نقش جهان اصفهان به عنوان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بازار و مرکز فروش آثار آنها محسوب می‌شود اما مدتی است با بی‌تدبیری و همچنین ارجحیت دادن مباحث اقتصادی بر مباحث فرهنگی، این بازار رفته رفته رو به افول است که باید از سوی مسئولان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا پیش روی این روند منفی متوقف شود.

استانداری متولی میدان نقش جهان اصفهان است و این مرکز مجوز تغییر کاربری مغازه‌های عرضه کننده صنایع دستی را با دریافت پول صادر می‌کند.

استانداری و اداره صنایع دستی اصفهان بر جذب گردشگر به واسطه اهمیت دادن به صنایع دستی اصفهان تأکید دارند، اما این سیاست یک بام و دو هوا مسئولان استانداری و صنایع دستی اصفهان جای تأمل بسیار دارد زیرا استانداری اصفهان به راحتی با تغییر کاربری این مغازه‌ها موافقت می‌کند، اما مسئولان صنایع دستی در مصاحبه‌های خود با خبرنگاران از مذاکره با استانداری اصفهان و همچنین برخورد جدی با مغازه داران خبر می‌دهند.

حال باید دید  مسئولان اصفهانی با ادامه این سیاست‌های ضد و نقیض چگونه کمبود بازارهای داخلی صنایع دستی اصفهان را حل می‌کنند و عرضه صنایع دستی اصفهان را میدان نقش جهان رونق می‌دهند.

انتهای پیام/2301/صا40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول