اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی سازمان میراث و گردشگری:

گنبد علویان همدان لیاقت جهانی شدن را دارد

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی گفت: گنبد علویان همدان به لحاظ برخورداری از شاهکار گچ‌بری و ذوق و استعداد عهد اسلامی لیاقت ثبت در آثار جهانی را دارد.

گنبد علویان همدان لیاقت جهانی شدن را دارد

آتوسا مؤمنی در حاشیه تجلیل از خادمان ستاد تسهیلات نوروزی استان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس همدان اظهار داشت: در بازدیدی که به اتفاق ایزدی مدیر کل میراث فرهنگی همدان و یکی از کارشناسان میراث استان از گنبد علویان همدان داشتیم به این نتیجه رسیدم که این اثر تاریخی واقعاً منحصر به فرد است و این بنا لیاقت ثبت در آثار جهانی را دارد.

وی افزود: گنبد علویان همدان را که باستان‌شناسان آن را نخستین بنای اجری تاریخ‌دار دوره اسلامی با مجموعه‌ای از گچ‌بری‌های بی‌مانند در دنیا می‌دانند و با توجه به دارا بودن تمام شرایطی می‌تواند بی‌هیچ اغراقی یکی از آثار برجسته فهرست میراث جهانی باشد.

مدیرکل دفتر ثبت، حفظ و احیای آثار تاریخی، طبیعی و معنوی سازمان میراث و گردشگری تصریح کرد: آنچه مسلم است شرایطی که یک اثر تاریخی و فرهنگی باید برای جهانی شدن داشته باشد در گنبد علویان جمع است و تنها این ما هستیم که باید شرایط جانبی را برای این موضوع فراهم کنیم.

به گفته وی اهمیت جهانی شدن یک اثر تاریخی آن قدر بالاست که می‌توان ادعا کرد در صورت به ثبت جهانی رسیدن تنها یک اثر از استان در این فهرست، مسئولان همدانی مجاب می‌شوند به دلیل ایجاد زمینه‌های حضور گردشگران خارجی در استان به منظور بازدید از این جاذبه جهانی زیرساخت‌هایی همچون حمل و نقل و هتل را احیا کنند.

مؤمنی ادامه داد: در صورتی که یک اثر از استان همدان در فهرست جهانی ثبت شود می‌توان امیدوار بود همدان که به نام پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین را با خود همراه دارد هم در صنعت گردشگری حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه گنبد علویان را به زودی با جمع‌بندی و تشکیل پرونده برای ثبت جهانی در فهرست موقت کشور قرار خواهیم داد خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم در دوره اسلامی اثری را بررسی کنیم گنبد علویان می‌تواند به عنوان یک نگین بسیار ارزشمند از دوره سلجوقی با وجاهت تاریخی ارزشمند و تزیینات بسیار زیبا از این دوره ظرفیت ثبت را داشته باشد.

مدیرکل دفتر ثبت، حفظ و احیای آثار تاریخی، طبیعی و معنوی سازمان میراث و گردشگری یادآور شد: تاکنون 45 تا 50 پرونده مربوط به حوزه میراث معنوی استان همدان به ثبت ملی رسیده اما با توجه به سابقه تاریخی همدان خیلی آمار کمی است، به لحاظ این سابقه تاریخی، آثار کالبدی و شگفتی‌های بی‌بدیلی که در حوزه تاریخ در این استان شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر استان همدان از یکی از بهترین مدیران تحصیلکرده و باتدبیر سازمان میراث کشور بهره می‌برد ابراز داشت: حضور علیرضا ایزدی در مسند مدیرکلی اداره میراث فرهنگی همدان که ضمن بومی و اصیل بودن توانایی این را دارد تا با کمک مدیریت ارشد استان اقدامات ماندگار و تأثیرگذار برای احیا و رونق گردشگری استان اتفاق بیفتد.

مؤمنی در پایان خاطرنشان کرد: حضور 3 میلیون گردشگر در نوروز امسال و رشد 45 درصدی ماندگاری مسافران در استان خبر خوبی برای مسئولان و مردم همدان که به راحتی می‌توانند با همدلی و هماهنگی مدیرکل میراث و دیگر مسئولان اجرایی استان برنامه‌ریزی مناسبی برای سفرهای تابستانی به این استان داشته باشند.

انتهای پیام/89020/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول