اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان:

مشکل زاینده‌رود با مدیریت یک‌پارچه برطرف می‌شود/ اصفهان مدیون کشاورزان

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان گفت: مردم اصفهان بازگشایی مجدد آب به رودخانه زاینده‌رود را مدیون کشاورزان هستند و تنها راهکار ‌‌برطرف شدن مشکل رودخانه زاینده‌رود اجرای مدیریت یکپارچه است.

مشکل زاینده‌رود با مدیریت یک‌پارچه برطرف می‌شود/ اصفهان مدیون کشاورزان

حسین محمدرضایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: با همکاری مسئولان استان، پیگیری‌ها و پافشاری‌های کشاورزان برای جاری شدن آب در رودخانه، در حال حاضر آب به زاینده‌رود بازگشته و نه تنها سبب خوشحالی مردم اصفهان شده بلکه مردم سراسر کشور نیز از این رویداد مهم شاد شده‌اند.

وی با بیان اینکه این شادی به بهای سنگینی برای کشاورزان به مردم اصفهان رسیده است، اضافه کرد: پس از برگزاری جلسات متعدد با حضور مسئولان استانی و کشوری، مصوب شد که آب به مدت 105 روز برای کشت بهاره حق‌آبه‌داران اصفهانی جاری شود.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان با تاکید بر اینکه با توجه به این مصوبه از 15 فروردین ماه امسال خروجی آب سد زاینده‌رود افزایش یافت، تصریح کرد: همچنین چهار روز پس از این موضوع آب به شهر اصفهان رسیده و زمینه‌های شادی و نشاط مردم را فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه البته مردم اصفهان بازگشایی مجدد آب به رودخانه زاینده‌رود را مدیون کشاورزان هستند، ادامه داد: 10 روز پس از بازگشایی دریچه‌های سد زاینده‌رود آب به دریچه‌های آب‌رسانی کشاورزان رسیده و سپس آب در میان آنها تقسیم شده است.

محمدرضایی با بیان اینکه بر اساس مصوبات صورت گرفته مقرر شده است که آب در اختیار سهم‌آبه‌داران قرار نگیرد و تنها حق‌آبه‌داران از آب زاینده‌رود استفاده کنند، تاکید کرد: در حال حاضر این موضوع اعتراض سهم‌آبه‌داران را به دنبال دارد.

وی افزود: بر اساس مصوبات مجلس مسئولان باید مصرف آب صنایع، شرب، آب انتقالی به استان یزد و همچنین برداشت آب در بالادست زاینده‌رود در استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری را کنترل و به میزان مصوب شده کاهش بدهند تا کشاورزان حق‌آبه‌دار کشت خود را به ثمر برسانند.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان گفت: در صورتی که برداشت‌های صورت گرفته از آب سد زاینده‌رود کنترل نشود میزان دبی آب در شرق اصفهان کاهش یافته و سبب نوسان آب در دریچه‌های آب‌رسانی می‌شود و در نهایت با این همه انتظار مردم و کشاورزان و صرف هزینه‌های مختلف کشت کشاورزان به ثمر نمی‌رسد و آب خارج شده از سد به هدر می‌رود.

وی با اشاره به راهکار مورد نظر برای برطرف شدن مشکل رودخانه زاینده‌رود اظهار کرد: تنها راهکار برطرف شدن مشکل رودخانه زاینده‌رود اجرای مدیریت یک‌پارچه آن از سراب تا پایاب توسط وزارت نیرو و به صورت بی‌طرفانه و با در نظر گرفتن سابقه حق‌آبه‌داران است،

محمدرضایی به تغییر خط مرزی بین استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و ادامه داد: نتیجه این موضوع نابودی زاینده‌رود، شهر اصفهان و مشکلاتی برای کشاورزان اصفهان بوده و در اثر این تصمیم غیر‌اصولی و غیر‌کارشناسی آب شرب نیز به اصفهان نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه بازگرداندن خط مرزی به 20 سال گذشته یکی از خواسته‌های کشاورزان شرق و غرب اصفهان است، تصریح کرد: مسئولان استان چهارمحال و بختیاری با نفوذ خود در هیئت دولت چندین بار خط مرزی دو استان را تغییر داده‌اند.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان با تاکید بر اینکه این استان برای سومین مرتبه نیز وسط دریاچه زاینده‌رود را مورد هدف قرار داده است، ادامه داد: البته مسئولان و نمایندگان مردم استان اصفهان باید با قاطعیت با این تغییر برخورد و برای برطرف شدن آن تمام تلاش خود را انجام بدهند.

وی با اشاره به بارور‌سازی ابرها تاکید کرد: پس از تجمع و اعتراض کشاورزان، جلسه هیئت دولت مصوباتی داشته است که اختصاص 10 میلیارد تومان برای بارور‌سازی ابر‌ها یکی از این مصوبات محسوب می‌شود که تمام این مبلغ باید برای این موضوع هزینه شود.

انتهای پیام/63004/ع30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول