اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

صادرات 30 هزار تن کشمش فرآوری شده بناب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه 11.2 درصد از صادرات غیرنفتی استان را محصولات کشاورزی تشکیل می‌دهد، گفت: سالانه 30 هزار تن کشمش توسط کارخانجات سبزی پاک‌کنی شهرستان بناب فرآوری و به خارج از کشور صادر می‌شود.

صادرات 30 هزار تن کشمش فرآوری شده بناب

به گزارش خبرگزاری فارس از بناب، مسعود محمدیان صبح امروز در جمع بهره‌برداران زیربخش‌های مختلف کشاورزی شهرستان بناب اظهار کرد: با توجه به محدودیت زمین قابل کشت برای توسعه زراعت، برنامه‌ریزان و کارشناسان، تنها راه دستیابی به اهداف بلند‌مدت توسعه در این بخش یکپارچه‌سازی اراضی خرد کشاورزی و استفاده بهینه از منابع آب است.

وی افزود: پراکندگی و کوچک بودن زمین‌های کشاورزی یکی از مشکلات مهم بخش کشاورزی در شهرستان بناب است که به علت محدودیت اراضی قابل کشت به وجود آمده، جهاد کشاورزی به عنوان نخستین متولی توسعه این بخش قطعاً یکی از مخالفان خرد شدن اراضی کشاورزی بوده و قدم‌های لازم را در این خصوص برداشته است.

محمدیان با اشاره به اینکه بخش کشاورزی در شهرستان بناب به عنوان یکی از محورهای توسعه همه‌جانبه این شهرستان مطرح بوده و به همین لحاظ در طول برنامه‌های پنج ساله تلاش و سرمایه‌گذاری کلانی برای دستیابی به اهداف توسعه در بخش کشاورزی انجام شده است، افزود: بناب با برخورداری از 1.8 درصد از مساحت اراضی کشاورزی استان، 8.7 درصد تولید محصولات زراعی، 9.3 درصد تولید محصولات باغی و 7.2 درصد تولید محصولات دامی استان را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه ابلاغ قانون ماده 147 نیز که براساس آن باید برای زمین‌های کشاورزی سند مالکیت صادر شود موجب روی آوردن هر چه بیشتر کشاورزان به تقسیم و کوچک‌سازی زمین‌های کشاورزی می‌شود، گفت: ادامه روند کوچک‌سازی اراضی کشاورزی به نفع کشاورزان و بخش کشاورزی استان نبوده و تداوم آن کاهش راندمان تولید و کشت و کار را در پی خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان ‌شرقی از آغاز اجرای طرح جی.پی.اس و مطالعه الگوی کشت در اراضی کشاورزی استان خبر داد و اضافه کرد: در این طرح که برای نخستین بار از شهرستان بناب آغاز شده است، موضوع آبیاری، تغذیه و اقلیم منطقه مورد مطالعه قرار گرفته و در نهایت به شناسنامه‌دار شدن تمام اراضی کشاورزی استان منتهی خواهد شد.

محمدیان با اشاره به اینکه سالانه بیش از 30 هزار تن کشمش توسط کارخانجات سبزی پاک‌کنی شهرستان بناب فرآوری و به خارج از کشور صادر می‌شود، گفت: با وجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی نه تنها تولیدات کشاورزی کاهش نیافته، بلکه میزان صادرات نیز افزایش یافته است.

این مسئول ادامه داد: این مهم به همت تولیدکنندگان و بهره‌برداران حاصل آمده و با توجه به برنامه‌های میان‌مدت در افزایش کمی و کیفی تولید برای ورود بهتر و ماندگاری در بازارهای منطقه‌ای و جهانی، توسعه صنایع فرآوری و بسته‌بندی محصولات در قالب طرح‌های زیر‌بنایی توسعه بخش کشاورزی استان با دقت تمام و براساس نیازهای کارشناسی شده شهرستان‌های مختلف استان توسط این سازمان دنبال شده است.

وی تصریح کرد: تلاش بر این است با جلب و جذب سرمایه بخش خصوصی، ارتقای کیفی تولیدات بیش از پیش میسر شود و با توجه به اینکه محصولات کشاورزی 11.2 درصد صادرات غیرنفتی استان را از آن خود ساخته است، این امر قابلیت‌های بی‌بدیل بخش کشاورزی در گام نهادن در جاده اعتلا و رشد در سال جهاد اقتصادی را به خوبی نمایان می‌سازد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی افزود: طی نشستی با رئیس اتحادیه خشکبار کشور در خصوص خرید و صادرات محصول کشمش کشاورزان منطقه براساس هماهنگی‌های انجام یافته در راستای حمایت از تولیدکنندگان این محصول، بخش قابل توجهی از کشمش تولید شده آذربایجان‌شرقی توسط اتحادیه خشکبار کشور خریداری و به خارج از کشور صادر خواهد شد.

شهرستان 129 هزار نفری بناب در 120 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان‌ شرقی واقع شده است و با تاکستان‌های سرسبز در منطقه عده زیادی از کشاورزان و صاحبان صنایع تبدیلی در فصل برداشت انگور به فرآوری این محصول می‌پردازند.

سالانه بیش از 30 هزار تن کشمش توسط کارخانجات سبزه پاک‌کنی شهرستان فرآوری و به خارج از کشور صادر می‌شود.

در زمان برداشت انگور به صورت فصلی، بیش از 5 هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در زمینه تولید و فرآوری محصول انگور در شهرستان بناب مشغول به کار می‌شوند.

انتهای پیام/60004‌/ز40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول