اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مجری طرح مدیریت پسماند پایدار در قم عنوان کرد

استفاده از طلای کثیف در تولید کود کشاورزی شهری

مجری طرح مدیریت پسماند پایدار در قم از اجرای این طرح در پردیسان قم و استفاده از زباله‌ها برای تولید کود کشاورزی شهری خبر داد.

استفاده از طلای کثیف در تولید کود کشاورزی شهری

مجید اسدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه عدم توجه به معضلات زیست محیطی ناشی از پسماندها مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد اظهار کرد: واقعیت این است که هیچ مکانی برای دفن زباله‌ها دور از محیط انسانی نیست و پسماندها به هر طریق بار دیگر به محیط زیست انسانی باز می‌گردند.

وی افزود: تا پیش از سال 1993 کشورهای غربی تمایل نداشتند که دانش فنی کنترل پسماندها در اختیار کشورهای دیگر قرار گیرد اما از آن سال به بعد شاهد سیل ورود وسایل و ابزارهایی به همین منظور بودیم و به همین دلیل تلاش کردیم دانش بومی این امر را در کشور فراهم کنیم.

مجری طرح مدیریت پسماند پایدار در قم با بیان اینکه استفاده از پاکت‌های کاغذی و پارچه‌ای که قابلیت بازیافت دارند در فرهنگ سنتی ایرانیان رواج داشته است گفت: امروزه کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیده‌اند که این فرهنگ ایرانی را احیا کنند در حالیکه در کشورمان شاهد استفاده گسترده از پاکت‌های پلاستیکی هستیم که صد‌ها سال برای بازیافت آنها زمان لازم است.

وی ادامه داد: مشارکت دادن شهروندان در مدیریت پسماندهای شهری تنها قانونی بوده که پس از 70 سال در شهرداری‌ها به روز شده و امیدواریم بتوانیم در منطقه پردیسان که به عنوان پایلوت طرح انتخاب شده این پروژه را اجرایی کنیم.

اسدی با تاکید بر الزام عملی شهروندان به رعایت اصول بهداشتی دفع زباله‌ها بیان داشت: هنوز برنامه منسجمی برای بازیافت پسماندها وجود ندارد بنابراین تاکید بر مشارکت همگانی در جداسازی زباله‌ها در مبدأ ضروری به نظر می‌رسد.

مجری طرح مدیریت پسماند پایدار در قم با بیان اینکه تفکیک پسماندها در محل دفن کاری خطرناک است ابراز کرد: در کشورهای پیشرفته رسانه‌ها این موضوع یعنی جداسازی در خانه‌ها را کاملا در میان مردم نهادینه کرده‌اند.

وی ادامه داد: در طرح مدیریت پسماند و کشاورزی شهری قصد استفاده از کرم ایزینیا فوتیدا (E.Foetida) را داریم که نوعی کرم زباله‌خوار است و می‌تواند بیش از 70 درصد پسماندهای شهری را به کودی آلی برای توسعه کشاورزی تبدیل کند.

اسدی با بیان اینکه 70 درصد وزن زباله‌های شهری در ایران شامل مواد آلی تجزیه شدنی هستند گفت: 10 درصد مواد دور انداختنی و 20 درصد مواد جامد قابل بازیافت هم در میان پسماندها وجود دارند.

مجری طرح مدیریت پسماند پایدار در قم افزود: پسماندها را می‌توان طلای کثیف دانست زیرا 90 درصد آن قابل بازگشت به چرخه طبیعت است.

وی با بیان اینکه طی دو ماه آینده کارخانه پردازش پسماندهای آلی در پردیسان به بهره‌برداری خواهد رسید گفت: پس از آن تولید کود آلی کشاورزی شهری آغاز می‌شود و مردم می‌توانند با استفاده از آن در محیط‌های خانگی نسبت به پرورش سبزیجات مورد نیاز خود اقدام کنند.

اسدی عنوان داشت: مردم قم به ویژه پردیسان که این طرح به صورت پایلوت در آن اجرا می‌شود می‌توانند زباله‌های خود را در سه قالب دور ریز که شامل پسماندهای خشک می‌شود، زباله‌های تر شامل بقایای غذاها و نیز پسماندهای خشک مفید مانند کاغذ، کارتن و مقوا دسته‌بندی کرده و آنها را در قالب کیسه‌های مجزا ساعت 9 شب درب منازل خود قرار دهند.

انتهای پیام/78004/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول