اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره منابع طبیعی کهگیلویه:

برداشت بی‌رویه و غیراصولی بیلهر و لیزک عامل انقراض اینگونه‌های گیاهی است

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه گفت: بیشترین برداشت بی‌رویه و غیر اصولی گونه‌های گیاهی در حوزه یاسوج و سرفاریاب صورت می‌گیرد و منجر به انقراض این گونه‌های ارزشمند گیاهی می‌شود.

برداشت بی‌رویه و غیراصولی بیلهر و لیزک عامل انقراض اینگونه‌های گیاهی است

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، زمان کوچ عشایر به پهنه‌های کوهستانی سردسیر حساب شده است تا بدین طریق از تخریب منابع طبیعی و مرتعی توسط دام‌ها ممانعت شود.

مظفر شیردل مأموریت 22 نفر در قالب تیم حفاظتی در این راستا را از اقدامات اداره منابع طبیعی خواند و اظهار داشت: این گرو‌ه‌ها با شش دستگاه خودرو  و 10 موتورسیکلت به همراه نیروهای حفاظتی در گلوگاه‌های ثابت و سیار در حال مأموریت هستند تا کوچ زودرس عشایر را کنترل کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه افزود: از نیروهای حفاظتی مردمی نیز جهت گشت‌زنی در مناطق سردسیری استفاده شده است.

شیردل تعداد نیروهای فصلی را بیش از 10 نفر برشمرد و گفت: این نیروهای مردمی به صورت افتخاری در این زمینه همکاری دارند.

وی برگزاری نشست‌های حفاظتی در بخش‌های حوزه کاری خود به منظور برنامه‌ریزی جهت کنترل به موقع و مناسب کوچ زودرس را متذکر شد و ابراز داشت: سرکشی و نظارت بر کار گلوگاه‌های استقراری به صورت منظم دنبال می‌شود.

این مسئول حوزه مراتع چرای دام در موقع رویش گیاهان مرتعی را منجر به تخریب گیاهان و ریشه‌کنی علفزار دانست و افزود: توجه هوشمندانه عشایر دامدار به زمان کوچ برای صیانت از مراتع بسیار با اهمیت جلوه می‌کند.

 شیردل از عشایر کوچنده خواست نسبت به رشد و نموی مراتع توجه جدی داشته باشند و با کوچ به هنگام از تخریب طبیعت دل‌انگیز خودداری کنند.

وی برخورد قانونی با افراد متخلف را در راستای صیانت از منابع طبیعی دانست و گفت: پنج مورد تخلف پروانه چرای دام طی این مدت شناسایی شده است.

رئیس منابع طبیعی کهگیلویه بیشتر تخلفات صورت گرفته در زمینه تخریب گیاهان مرتعی را از حوزه یاسوج و سرفاریاب عنوان داشت و خاطرنشان کرد: گیاهانی مانند بیلهر و لیزک به علت برداشت غیر اصولی رو به انقراض است.

شیردل در ادامه افزود: با هماهنگی‌های انجام شده با شهرداری و با حکم دادستانی به صورت مشترک نسبت به گشت‌زنی و کنترل کوچ عشایر اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه  25 اردیبهشت زمان قانونی اعلام شده برای کوچ است ابراز داشت: این زمان بر اساس درخواست ستاد کوچ استان تعیین شده است و در این تاریخ کوچ عشایر آزاد می‌شود.

انتهای پیام/82016/غ30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول