اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

باهنر:

هدفمندی یارانه ها آرزوی همه دولتها بود/ نقدینگی در دولت احمدی نژاد 7 برابر شد

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: مرحله نخست اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها اشکالاتی داشت که برای مراحل بعدی باید مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد.

هدفمندی یارانه ها آرزوی همه دولتها بود/ نقدینگی در دولت احمدی نژاد 7 برابر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، محمدرضا باهنر  ظهر امروز در نشست خبری که در هتل ساحل ارومیه برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن سالروز تاسیس سپاه پاسداران، اظهار داشت: در تمام دوران‌ها، نیروهای مسلح برای دفاع از محدوده جغرافیایی کشور حضور داشته و در این زمینه نیز تلاش‌ها خوب بود.

وی تصریح کرد: نیروهای مسلح در تولید و به‌روز رسانی تجهیزات نظامی خود تلاش زیادی می‌کنند، به طوری که بسیاری از رقبا اذعان دارند ایران اسلامی در تجهیزات دفاعی به نقطه خوداتکایی رسیده است.

باهنر افزود: ما قصد تجاوز به حریم هیچ کشوری را نداریم، اما برای دفاع از خاک ایران اسلامی همواره آماده‌ایم و آمادگی دفاع و حرکت متقابل در تمام زمینه‌ها را داریم.

وی با بیان اینکه ما خواهان صلح هستیم، خاطرنشان کرد: ایران اسلامی از جنگ بیزار است ولی اگر کشوری قصد حمله به ایران را داشته باشد، برای دفاع خیلی جدی هستیم.

باهنر در ادامه با اشاره به تحریم‌ها علیه ایران، گفت: تلاش برای خنثی سازی تحریم‌ها خوب بود و ملت ایران نشان دادند که تحریم نه تنها تهدید نیست بلکه فرصت است.

* قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به صورت جامع اجرا نشد

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به راهبرد مجلس در زمینه‌های اقتصادی، گفت: راهبرد مجلس و دولت در رابطه با مسائلی مثل تورم و گرانی در کشور طبیعی است، بسیاری از این مشکلات از جمله گرانی و تورم نتیجه کار گذشتگان است که برای ما به ارث رسیده است.

باهنر اظهار داشت: بخشی از برنامه‌ها نیز تعیین شده است که باید هر نهادی در درجه اختیارات خود از آن استفاده کند و در حد اختیارات خود نیز پاسخگو باشد.

وی تصریح کرد: هدفمندی یارانه یک کار ضروری و غیر قابل اجتناب بوده و هست و من به عنوان کسی که تقریباً در تمام دولت‌های پس از انقلاب در مجلس بودم شهادت می‌دهم، تقریباً همه دولت‌ها آرزو داشتند تا این طرح را اجرایی کنند.

باهنر افزود: دولت نهم این شجاعت را به خرج داد و مجلس را زیر بار این مسئولیت برد و مجلس نیز آن را در قالب قانون جامع و کامل تهیه کرد.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در این میان اختلاف نظراتی بین مجلس و دولت وجود داشت که نمونه بارز آن سرعت اجرای این طرح بود که دولت می‌خواست در یک مرحله این طرح را اجرایی کند و مجلس خواهان این بود که مردم و دولت تاب تحمل این فشار سنگین را ندارند و اصرار داشتیم این طرح را در 5 سال اجرایی کنیم.

باهنر گفت: بالاخره این قانون تصویب شد و دولت مجبور به اجرای آن بود و توانست به خوبی در این مسیر حرکت کرده و راه را طی کند ولی قانون به صورت جامع اجرا نشد و برخی منافع این طرح زیر علامت سؤال رفت.

وی اظهار داشت: مواردی که بیشترین ضرر را از اجرای این طرح داشتند، بنگاه‌های تولیدی بود، سهمی از درآمد هدفمندی یارانه‌ها برای آن‌ها در نظر گرفته بودیم تا ساختار و تجهیزات خود را اصلاح کنند ولی دولت نتوانست این درآمدها را مدیریت کند و این امر مشکلاتی را ایجاد کرد.

باهنر ادامه داد: قرار نبود تمام یارانه خانوار نقدی پرداخت شود و برای این منظور دست دولت را باز گذاشتیم که یارانه خانوار را کالایی، خدماتی و یا نقدی پرداخت کند که دولت آن را نقدی پرداخت کرد و حداکثر تلاش را داشت تا وضعیت اقتصاد خانوار بهبود یابد و از سوی دیگر چون کارخانه‌های تولیدی با این وضعیت تطبیق نیافتند، سبب ایجاد تورم شد به طوری که بنگاه‌ها از تولید باز مانده و سطح تولید کاهش یافت و برخی خانواده‌ها که کام شیرین از اجرای این طرح داشتند با مسئله گرانی‌ها کامشان تلخ شد.

وی افزود: مرحله نخست اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها اشکالاتی داشت که برای مراحل بعدی باید مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد.

باهنر خاطرنشان کرد: مرحله دوم این طرح حتماً اجرایی می‌شود، اما با آسیب‌شناسی مرحله اول و زمانی مرحله دوم آغاز می‌شود که مرحله نخست را آسیب‌شناسی کرده باشیم.

وی با بیان اینکه علت اصلی تورم رشد بی رویه نقدینگی است، گفت: با سیاست‌های دولت حجم نقدینگی کشور افزایش یافت به صورتی که در ابتدای دولت احمدی‌نژاد حجم نقدینگی کشور حدود 70 هزار میلیارد تومان بود که امروز این میزان از مرز 500 هزار میلیارد تومان گذشته است.

باهنر اعلام کرد: میزان نقدینگی در طول دولت نهم و دهم 7 برابر افزایش داشت که این امر فقط علت اصلی تورم محسوب می‌شود، ولی تورم می‌تواند علل دیگری نیز داشته باشد.

وی در پایان یادآور شد: در مجلس تا جایی که امکان دارد تلاش خود را داریم که با دولت درگیر نشویم و در برخی موارد نیز نمی‌گذاریم برخی استیضاح‌ها به نتیجه نهایی برسد.

انتهای پیام/61001/ر40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول