اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به 28 کشور جهان صورت می‌گیرد

صدور 245 میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی

سرپرست امور اقتصادی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از صادرات 245 میلیون دلاری محصولات کشاورزی از استان به 28 کشور جهان خبر داد و گفت: در این مدت 9 هزار تن ماست، 5 هزار تن رب، 6 هزار تن آب میوه و 19 هزار تن محصولات دامی صادر شده است.

صدور 245 میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، پرویز حسابی امروز در جلسه تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به صادرات 245 میلیون دلاری محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی به خارج از کشور اظهار کرد: این محصولات کشاورزی 11.5 درصد صادرات غیر نفتی استان را از آن خود کرده است.

وی با بیان اینکه مقایسه میزان کل صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان‌شرقی نسبت به سال قبل از آن افزایش سه درصدی نشان می‌دهد، افزود: عمده‌ترین محصول صادراتی استان کشمش است که متوسط ارزش صادراتی آن برای هر کیلو 2.7 دلار (کشمش تیزابی 2.2 و کشمش انگوری 3.2 دلار) و ارزش کل آن 134 میلیون دلار است و باید گفت کشمش 55 درصد ارزش کل صادرات بخش کشاورزی استان را از آن خود کرده است. 

آذربایجان‌شرقی 47 میلیون دلار سیب صادر کرد

حسابی اظهار داشت: بعد از کشمش در میان محصولات باغی سیب درختی با 47 میلیون دلار و 59 هزار تن حائز رتبه دوم صادرات از استان شده است که 15 درصد صادرات کشور از آذربایجان شرقی را به خود اختصاص داده است.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان، با اشاره به اینکه به طور متوسط ارزش هر کیلو محصول صادراتی در زیر بخش دام 1.6 دلار بوده است، افزود: در سال گذشته، 32 میلیون دلار محصولات دامی به وزن 19 هزار و 500 تن صادر شده است.

صادرات 9 هزار تن ماست به خارج از کشور

وی  افزود: ماست با 10 میلیون دلار (9000 تن)، روده، شکمبه و بادکنک با 7 میلیون دلار (200 تن) و شیر و خامه با 3 میلیون و 600 هزار دلار (1500 تن) بالاترین رقم‌ها را در این بخش از آن خود کرده‌اند. 

حسابی با تاکید به این موضوع که در این مدت از صادرات محصولات زراعی، 8 میلیون دلار آن مربوط به محصول سیب زمینی (30هزار تن)، 4 میلیون دلار آن به پیاز (12 هزار تن) و 1.5 میلیون دلار آن (38هزار تن) مربوط به گوجه فرنگی بوده است، گفت: سیب زمینی از نظر وزنی 6 برابر سال گذشته و پیاز 55 درصد افزایش نسبت به سال 90 داشته است.

صادرات 5 هزار تن رب به خارج از کشور

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان، با اشاره به این‌که در زیر بخش صنایع تبدیلی نیز صادرات رب گوجه فرنگی با افزایش سه برابری نسبت به سال قبل از نظر ارزش، حدود 9 میلیون دلار بوده است، افزود: در 12 ماهه سال گذشته بیش از 5 هزار و 307 تن محصول رب گوجه فرنگی از آذربایجان شرقی صادر شده است.

وی از صدور 11 میلیون دلار انواع مختلف آب میوه در این مدت از استان خبر داد و افزود: در سال 91 بیش از 6 هزار و 269 تن از این محصول از آذربایجان شرقی صادر شده است.

انتهای پیام/60002/ط30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول