اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اعتکاف مسیری برای خودسازی انسان/ کلاس آشنایی با معارف

اعتکاف فریضه‌ای معنوی است که سبب می‌شود انسان در مسیر خودسازی قرار گیرد و در این مسیر با معارف دین آشنایی بیشتری پیدا کند.

اعتکاف مسیری برای خودسازی انسان/ کلاس آشنایی با معارف

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، فریضه معنوی اعتکاف یکی از آیین‌های معنوی دین اسلام است این فریضه معنوی در ماه مبارک رجب سبب تزکیه نفس و نزدیکی انسان به درگاه الهی می‌شود.

در فضیلت اعتکاف این بس که معادل طواف کعبه به شمار می‌رود، خداوند در قرآن کریم آیه 125 سوره بقره) می‌فرماید"وَ عَهَدنا اِلی ابراهیمَ وَ اِسمعیلَ اَن طَهّرا بَیتی لِلطّائِفینَ وَ العاکِفینَ وَ الرُکّعِ السُجود" و ما به ابراهیم و اسماعیل فرمان دادیم که خانه مرا برای طواف کنندگان و معتکفان و رکوع کنندگان و سجده کنندگان از هرگونه آلودگی تطهیر کنند.

چند روز دیگر تا ایام‌البیض باقی نمانده و زمان عرشی‌ شدن فرشیان است و اعتکاف با همه فضیلتش، همه را به خود می‌خواند، پس بیایید تا در دنیای‌ هوس‌آلود و خیالی، معراج انسانیت را تماشا کنیم.

سنت حسنه اعتکاف امسال نیز همچون سال‌های گذشته در خراسان جنوبی برگزار می‌شود که سازمان تبلیغات اسلامی برای معتکفان برنامه‌های متنوع فرهنگی و تبلیغی در نظر گرفته است.

یک شهروند بیرجندی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: سال گذشته در این مراسم معنوی شرکت داشتم و امسال نیز ثبت‌نام کرده‌ام.

مریم اکبری افزود: باید از این فرصت‌های معنوی در راستای حضور گسترده همه اقشار جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان استفاده کرد.

وی ادامه داد: هر ساله حضور مؤمنان به ویژه جوانان در این مراسم معنوی بیشتر شده و این سنت حسنه برکات زیادی را نصیب شخص و جامعه می‌کند.

این شهروند بیرجندی اعتکاف را پرورش جسم و جان دانست و افزود: اگر انسان می‌خواهد به مقام قرب الهی برسد باید روحیه بندگی و عبودیت را در خود تقویت کند و تا زمانی که روحیه عبودیت و بندگی در انسانی تقویت نشود، نمی‌تواند تقوای الهی داشته باشد بنابراین انسان باید همواره به دنبال تقویت روحیه عبودیت در خود باشد.

شهروند دیگر بیرجندی نیز در گفت‌وگو با فارس در ارتباط با ماه رجب گفت: ماه رجب بندگی است و ایام اعتکاف فرصت مناسبی برای تقویت بندگی و عبودیت است پس نباید این ایام را ساده از دست داد و از فیوضات آن بیشتر استفاده کرد.

رضا ابراهیمی کسب معرفت الهی را یکی از فواید شرکت در مراسم اعتکاف دانست که باید از این فضا و ظرفیت برای کسب معرفت الهی استفاده کرد.

 ماه رجب ماه تلفیق ولایت و بندگی

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اعتکاف را راهی برای یافتن مسیر خود‌سازی انسان برشمرد و افزود: شرکت در این مراسم معنوی سبب جهت‌گیری درست در زندگی انسان می‌شود.

حجت‌الاسلام کاظم لطفیان با بیان اینکه اعتکاف معنوی‌ترین برنامه در طول زندگی انسان برای انس و الفت با پروردگار است، گفت: اقشار مختلف مردم برای بهره‌مندی بیشتر از فیوضات ماه مبارک رجب در مساجد معتکف می‌شوند.

وی با بیان اینکه ماه رجب ماه تلفیق ولایت و بندگی است، اذعان داشت: گاهی طراوت و شادابی روح به دلیل کثرت گناهان دچار خدشه می‌شود که در مقابل اعتکاف سبب صفا دادن به دل و طراوت بخشیدن به روح می‌شود.

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی عنوان کرد: دشمنان سعی می‌کنند جوانان را از هر آنچه که به عنوان مظاهر دینی است دور کنند بنابراین تبلیغات سوء را علیه شرکت پرشور جوانان در این مراسم معنوی در دستور کار خود قرار داده‌اند. 

لطفیان با بیان اینکه جوانان معتکف این مرز و بوم در برابر تهدیدات دشمن نفوذ‌ناپذیر هستند، اذعان داشت: در خراسان جنوبی تمامی امکانات و تجهیزات برای حضور جوانان در این مراسم معنوی فراهم شده است.

گزارش: زینب نخعی

انتهای پیام/69008/ن40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول