اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه زنجان:

امام کاظم (ع) در سخت‌ترین شرایط اجتماعی و اقتصادی زندگی ‌کردند

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: خلفای عباسی سخت‌ترین شرایط اجتماعی و اقتصادی را به امام موسی‌بن‌جعفر (ع) تحمیل می‌کردند.

امام کاظم (ع) در سخت‌ترین شرایط اجتماعی و اقتصادی زندگی ‌کردند

آیت‌الله شیخ علی خاتمی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان، با اشاره به 25 رجب سالروز شهادت مظلومانه باب‌الحوائج، حضرت موسی بن‌جعفر (ع) اظهار کرد: حضرت امام موسی بن‌جعفر (ع) در سخت‌ترین شرایط اجتماعی و اقتصادی زندگی ‌کردند.

وی با بیان اینکه خلفای سفاک عباسی با همه قدرت تلاش می‌کردند اهل بیت (ع) را به انزوا بکشانند، افزود: سخت‌ترین شرایط در زمان این خلفا به امام موسی بن ‌جعفر (ع) تحمیل شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان با اشاره به اینکه خلفای سفاک نمی‌خواستند توجه مردم به این امام همام جلب شود، یادآور شد: دور کردن امام از زندگی اجتماعی از برنامه‌های دشمنان بود.

وی دروغ، تهمت، زندان و شکنجه را از راه‌های خلیفه عباسی برای دور کردن مردم از این امام همام عنوان کرد و گفت: ایجاد محرومیت اقتصادی و اجتماعی از توطئه‌های خلفای سفاک برای امامان معصوم (ع) بوده است.

خاتمی با بیان اینکه این خلفا تلاش می‌کردند امام موسی بن‌ جعفر (ع) در سخت‌ترین شرایط قرار گیرد، تصریح کرد: کاهش ارتباط مردم با این امام بزرگوار از برنامه‌های خلفا بود.

وی ایجاد شائبه در دین را از دیگر راه‌های خلفای عباسی برای دور کردن مردم از امام موسی ‌بن ‌جعفر (ع) عنوان کرد و گفت:  این مسئله که امامان از ذریه پیامبر گرامی اسلام نیستند از شائبه‌هایی بود که توسط خلفا همواره به جامعه تزریق می‌شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان با بیان اینکه برخی افراد بی‌اطلاع دچار ضعف‌های عقیدتی می‌شدند، افزود: بعضی افراد نیز با چنین شائبه‌هایی همراهی می‌کردند.

گفتنی است، ابو ابراهیم، موسی‌بن‌جعفر الکاظم (ع)، هفتمین امام شیعیان است که آن‌ها از او با عنوان امام موسی کاظم (ع) یا «امام کاظم» یاد می‌کنند.

وی فرزند ابو عبدالله جعفر الصادق البار الامین است که در روز هفتم صفر سال 128 ه.ق در ابوا منطقه‌ای در میان مکه و مدینه به دنیا آمد، مادر او حمیده مصفا است که نام‌های دیگری مانند حمیده بربریه و حمیده اندلسیه نیز برای او نقل شده ‌است، از مهم‌ترین القاب پیروانش برای او می‌توان به کاظم، صابر، صالح، امین و عبدالصالح اشاره کرد، او در میان شیعیان به «باب‌الحوائج» معروف است.

وی پس از کشته شدن پدرش جعفر صادق به دست خلیفه وقت در شوال سال 148 ه .ق و در زمان خلافت منصور عباسی امامت خود بر شیعیان را اعلام کرد که این کار 35 سال ادامه داشت.

وی نقش مهم و موثری در گسترش معارف شیعی داشت، در این دوران، چند بار توسط خلفای عباسی دستگیر و زندانی شد و تنها در دوران خلافت هارون الرشید به مدت چهار سال زندانی بود.

موسی کاظم، در 25 رجب سال 183 ه.ق در سن 55 سالگی، توسط زهر در زندان سندی‌بن شاهک به دستور هارون الرشید کشته شد، وی در شهر کاظمین در کشور عراق مدفون است.

انتهای پیام/73003/ز40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول