اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از بایسته‌های تحقق حماسه اقتصادی در مازندران

کشاورزی و گردشگری در اولویت است

فارس از رهیافت‌های تحقق حماسه اقتصادی در مازندران گزارش می‌دهد.

کشاورزی و گردشگری در اولویت است

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، بی‌تردید باید گفت حماسه اقتصادی یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های نظام جمهوری اسلامی در مقطع کنونی است که در پیام نوروزی امسال رهبر فرزانه انقلاب به عنوان یک راهبرد اقتصادی تبلور یافت.

تحلیل شرایط ملی و منطقه‌ای نیز نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر تلاش مضاعف استکبار جهانی و معاندان نظام مقدس جمهوری اسلامی در تمامی عرصه‌ها به ویژه عرصه اقتصاد شتاب بیشتری گرفته است.

نگاهی به پیام نوروزی مقام معظم رهبری به ویژه در پنج سال گذشته نشان می‌دهد که دغدغه اساسی معظم‌له در سال‌های اخیر عموماً ناظر بر حوزه‌های اقتصادی بوده است.

در سال 87 سال نوآوری و شکوفایی، سال 88 سال اصلاح الگوی مصرف، سال 89 سال همت مضاعف و کار مضاعف، سال90 سال جهاد اقتصادی و سال گذشته نیز سال حمایت از تولید، کار و سرمایه ایرانی نام نهاده شده است.

تامل در این منویات حکایت از ارتباط معناداری دارد که تماماً معطوف به حوزه اقتصاد است.

به بیان دیگر در شرایط کنونی چالش‌های اقتصادی و خنثی‌سازی توطئه‌های متعدد دشمنان در حوزه اقتصاد باید به عنوان دغدغه مقام معظم رهبری راهبرد مهم همه تصمیم‌سازان، برنامه‌ریزان و فعالان عرصه اقتصاد اعم از خصوصی و دولتی و بالاخره آحاد اقشار جامعه قلمداد شود.

با این وجود باید گفت نامگذاری امسال به نام سال حماسه اقتصادی نیز نشان می‌دهد که با وجود همه تلاش‌های انجام شده در حوزه اقتصاد، کشور ما نیازمند اقداماتی موثرتر و کاربردی‌تر در این عرصه است که این مصداق را دقیقاً می‌توان از واژه پرمغز «حماسه اقتصادی » یافت.

تاکید مقام معظم رهبری بر عملیاتی ساختن برنامه‌های حماسه اقتصادی نشان‌دهنده ضرورت اهتمام جدی مسئولان و برنامه‌ریزان به مسائل حوزه اقتصاد و اتخاذ تدابیری هوشمندانه در جهت برون‌رفت از مشکلات به دور از هر گونه اقدام شعاری و برخوردهای کلیشه‌ای است به طور کلی برای دستیابی به چنین هدفی باید مفروضاتی را مدنظر داشت.

آنچه مسلم است حماسه اقتصادی به عنوان یک راهبرد کلان ملی باید به برنامه منطقه‌ای و در نهایت فرهنگ عمومی تبدیل شود تا اهداف آن فراگیر و نتایج آن ملموس باشد.

برای تحقق چنین هدفی شناسایی و تحلیل درست موانع تحقق حماسه اقتصادی و همچنین بررسی راهکارهای غلبه بر این موانع از ضروریات است.

برنامه‌محوری، ضرورت تحقق حماسه اقتصادی

هرگز نباید از نظر دور داشت که حماسه اقتصادی یک الگو و دستورالعمل عمومی نیست که به صورت دستوری و بخشنامه‌ای از بالا به پایین اعمال شود، این مهم باید بر اساس مقتضیات اقتصادی هر منطقه و استان تدوین، تبیین و عملیاتی شود.

بی‌گمان تحقق راهبرد حماسه اقتصادی مستلزم فعالیت‌ها و اقداماتی مبتنی بر عدالت و توسعه متوازن است، تقسیم عادلانه سرمایه، پروژه و اهتمام جدی به برنامه باید در دستور کار قرار گیرد.

به اعتقاد کارشناسان حماسه اقتصادی در گام نخست باید در اقدامات دولتمردان و مسئولان تبلور یابد چراکه مهم‌ترین ابزارهای آن یعنی تخصیص بودجه، برنامه و مدیریت در حوزه اختیارات آنان تعریف می‌شود.

تسری مفهوم عملیاتی حماسه اقتصادی در جامعه، مستلزم پاسخگویی منطقی و شفاف مسئولان و برنامه‌ریزان به سئوالات شهروندان و فعالان حوزه اقتصاد و برآورده‌ ساختن حداقل نیازهای آنان است.

افزون بر این باید گفت یکی از مهم‌ترین عناصر تحقق اهداف حماسه اقتصادی، پویاسازی دستگاه‌های اجرایی، اهتمام به مدیریت دانایی‌محور و حذف مدیران ناکارآمد، غیرخلاق و غیرهمسو است.

 این مسئله یکی از کلیدی‌ترین مولفه در فرآیند تحقق اهداف بلند حماسه اقتصادی است که باید به دور از هرگونه سیاست‌زدگی، حب و بغض سیاسی در دستور کار مدیریت ارشد استان قرار گیرد.

زمینه‌های تحقق حماسه اقتصادی در مازندران

به طور کلی در زمینه‌های تحقق حماسه اقتصادی در مازندران باید گفت یکی از شاخص‌ترین ویژگی اقتصادی استان مازندران، عدم بهره‌وری حداکثری از منابع موجود بوده و فرآیندی نامطلوب و نامیمون که بخش کشاورزی نیز به عنوان بخش غالب اقتصادی در استان متاثر از آن است.

بر این اساس باید گفت بهره‌برداری حداکثری از اراضی موجود با توجه به ظرفیت‌ها، کشت دوم و سوم، اصلاح ارقام کشاورزی، یکپارچه‌سازی اراضی و تجهیز زیرساخت‌ها، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی مستعد، مهار آب‌های سطحی،  استقرار و تقویت صنایع تبدیلی، تامین منابع مالی مورد نیاز، کاهش هزینه‌های تولید، توجه و اهتمام جدی به ارتقای راندمان و کاهش ضایعات وهمچنین بهره‌وری علمی از گستره‌های موجود از جمله مواردی است که در عرصه کشاورزی باید مدنظر قرار گیرد.

همچنین یکی از چالش‌های اساسی در اقتصاد مازندران رکود و عقب‌ماندگی صنعتی است که طی پروسه‌ای چندین ساله و در پرتو قانون غیرمنطقی تعادل صنعت و محیط زیست بر استان تحمیل شد.

از این رو به نظر می‌رسد در سال حماسه اقتصادی به منظور آغاز فصلی نوین در عرصه اقتصاد مازندران، رویکردهای توسعه صنعتی استان باید عموماً معطوف به حوزه‌های زیرساختی است، به همین منظور تدوین نقشه راه و استراتژی توسعه صنعتی استان، تقویت زیرساخت‌های صنعتی، تقویت پیوند دانشگاه و مراکز علمی با صنایع، ‌حمایت مالی از صنایع و تامین سرمایه در گردش، بررسی وضعیت صنایع نیمه فعال و راکد و توجه به استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولیدی صنایع موجود، حمایت از بنگاه‌های زود بازده و صنایع کوچک با تاکید بر صنایعی که مواد اولیه مورد نیاز آن در منطقه به وفور موجود باشد از جمله مواردی است که در حوزه صنعت باید مد نظر گیرد.

از سوی دیگر تردیدی نیست که مازندران یکی از قطب‌های قوی توریسم و گردشگری در کشور محسوب می‌شود با این وجود بررسی‌ها نشان می‌دهد که این استان علی‌رغم میزبانی سالانه 20 میلیون گردشگر داخلی هنوز نتوانسته از ارزش افزوده و مزایای فراوان اقتصادی این بخش منتفع شود.

این ناکارآمدی غم‌انگیز عموماً ناظر بر حوزه‌های مدیریتی، برنامه‌ریزی و عدم حمایت‌های مالی است پس از این رو ضروری است مدیران و دست‌اندرکاران ذی‌ربط نسبت به فعال کردن این بخش اقتصادی همت گمارند که به این منظور تقویت زیرساخت‌ها و بهره‌وری بهینه از ظرفیت‌های موجود، شناسایی و معرفی ظرفیت‌های جدید، جلوگیری از موازی‌کاری و شناسایی موانع فرهنگی و اجتماعی موجود، اهتمام جدی به مزایا و ارزش افزوده بخش توریسم به ویژه ایجاد فرصت‌های جدید شغلی، حمایت از سرمایه‌گذاران بومی از جمله رویکردهایی است که باید در بخش گردشگری استان مدنظر قرار گیرد.

 نقش رسانه‌ها و ضرورت اقدامات فرهنگی

همچنین یکی از موانع تحقق برنامه‌ها در کشور ما به طور عام و در استان مازندران به صورت خاص عدم ظرفیت‌سازی در حوزه‌های فرهنگی است.

از این رو ضروری است به منظور نهادینه ساختن فرهنگ حماسه اقتصادی، اهتمام به یک برنامه عملیاتی موثر با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای و فرهنگی و البته به دور از هرگونه اقدام شعاری در دستور کار قرار گیرد.

در همین راستا بهره‌گیری بهینه از ظرفیت رسانه‌ها در حوزه مفهوم‌سازی و همچنین تبیین اهداف و چشم‌انداز راهبرد حماسه اقتصادی از طریق تولید برنامه‌هایی کاربردی در حوزه فعالیت‌های صداو سیما و سایر رسانه‌های مکتوب و مجازی با عنایت به گستره تاثیرگذاری این رسانه‌ها و تبیین ابعاد پیچیده توطئه‌های مستمر دشمنان و معاندان نظام اسلامی در حوزه اقتصاد و واکاوی ضرورت حماسه اقتصادی به منظور نیل به اهداف عالیه نظام و صیانت از دستاوردهای انقلاب اسلامی از جمله مواردی است که می‌تواند در راستای نهادینه ساختن فرهنگ حماسه اقتصادی موثر باشد.

همچنین راه‌اندازی اتاق‌های فکر با حضور نخبگان منتخب از همه سلیقه‌ها و اهتمام به مدیریت مشارکتی از دیگر اولویت‌هایی است که می‌تواند برای حصول اهداف نهایی حماسه اقتصادی در دستور کار قرار گیرد فرایندی که با وجود مزایای فراوان در دستگاه‌های اجرایی استان مغفول واقع شده است.

در پایان تاکید می‌شود تحقق اهداف بلند حماسه اقتصادی مستلزم مشارکت هوشمندانه و فعالانه آحاد اقشار و لایه‌های مختلف جامعه است همچنین ضروری بوده به منظور انسجام در برنامه عملیاتی حماسه اقتصادی، کارگروه یا دبیرخانه‌ای مستقر در استانداری مازندران برنامه‌های هر یک از دستگاه‌های اجرایی و چالش‌های فرارو را به طور مستمر تحلیل کند.

------------------------------------

گزارش از کوروش غفاری‌چراتی

------------------------------------

انتهای پیام/2296/ح40/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول