اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

حجت‌الاسلام محرمی در گفت‌وگو با فارس:

پیامبر(ص) در شب مبعث جبرئیل را با هیبت اصلی‌اش مشاهده کرد

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: پیامبر اعظم(ص) در شب مبعث، جبرئیل را با هیبت اصلی‌اش مشاهده کرده است که در سوره «تکویر» به خوبی به این موضوع اشاره می‌شود: «وَلَقَدْ رَآهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِینِ».

پیامبر(ص) در شب مبعث جبرئیل را با هیبت اصلی‌اش مشاهده کرد

حجت‌الاسلام غلامحسن محرمی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس با اشاره به نقش تفکر در دستیابی بشر به مدارج عالی روحی، ابراز داشت: خداوند متعال در قرآن انسان‌ها را به تفکر تشویق و ترغیب می‌کند و این خواست خداوند است که بشر در آفرینش تفکر و تأمل کند تا او را متوجه این موضوع کند که نظام خلقت بیهوده خلق نشده است و بداند هدف از بعثث انبیا شناخت پروردگار عالمیان و رسیده به قرب و کمال الهی است.

وی با بیان اینکه تفکر و اندیشه تنها با عزلت گزیدن میسر می‌شود، افزود: چون پیامبران، قبل از اینکه به رسالت مبعوث شوند، می‌بایست راه‌های کمال را بپیمایند تا در پرتو آن به قرب خدا و شناخت خدا نائل شوند، این امر میسر نمی‌شد مگر با عزلت و تنهایی! بنابراین یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای دستیابی به تفکر این است که انسان مدتی را در صحرا باشد، به همین خاطر اکثر انبیاء شغل چوپانی داشتند.

حجت‌الاسلام محرمی با تأکید دوباره به اینکه انبیاء با رفتن به کوه و عزلت نشینی به تفکر در جایگاه پر عظمت الهی می‌پرداختند، اظهار داشت: مولوی در کتاب «مثنوی معنوی» و در دفتر سوم به علت چرایی رفتن انبیا به کوه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «آنک گویند اولیا در که بوند/تا ز چشم مردمان پنهان شوند .....آدمی نزدیک عاقل چون خفیست/ چون بود آدم که در غیب او صفیست» تا عظمت خداوند را درک کنند.

وی با بیان اینکه شغل اکثر انبیای الهی چوپانی بوده است، ادامه داد: در روایت آمده است که «ما بعث الله نبیا قطّ حتی یسترعیه الغنم لیعلمه بذلک رعیه الناس»؛ خداوند هیچ پیامبری را بر  نمی‌انگیخت، مگر اینکه بر چوپانی می‌گمارد تا از این طریق، تربیت و مدیریت مردم را به او بیاموزد. همچنین هنگامی که از پیامبر سؤال ‌شد که قبل از رسالت آیا شما نیز چوپانی کرده‌اید؟ «قال ابن اسحاق: ما من نبی الا وقد رعی الغنم، قیل وانت یا رسول الله؟ فقال: ونارعیتها لاهل مکه بالقراریط»، در پاسخ می‌فرماید: بله، من گوسفندان اهل مکه را در سر زمین قراریط شبانی می‌کردم.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) در شب مبعث جبرئیل را به هیبت اصلی او مشاهده کرده است، افزود: در سوره «تکویر» به خوبی به این موضوع اشاره می‌شود که خداوند می‌فرماید: «وَلَقَدْ رَآهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِینِ»، قطعاً آن -فرشته وحى- را در افق رخشان دیده است، بنابراین وحی در این شب به صورت غیر مستقیم توسط جبرئیل انجام شده است و فرشته وحی فرمان الهی را به شخص رسول خاتم(ص) ابلاغ کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول