اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

پیامی که روژه گارودی به ایران داد

روژه گارودی در پیامی خطاب به انقلاب اسلامی ایران تاکید کرد : با خوشحالی به انقلاب اسلامی ایران درود می فرستم زیرا این انقلاب توانسته به طور سیاسی رشد، نشو و نمای نوع غرب که بشر را دچار نقص می‌کند و به یک انسان صرفا تولیدکننده و مصرف‌کننده تبدیل می‌نماید به زیر سوال بکشد.

پیامی که روژه گارودی به ایران داد

رخدادهای 18 خرداد 1359

چکیده

  • محسن یحیوی وزیر مسکن و شهرسازی در بازگشت از سفر دو روزه خود به سنندج : قرار شد برای رفع خسارات وارده به افراد بیگناه رسیدگی شود و نسبت به بازسازی منازل آنها یا پرداخت غرامت اقدام به عمل آید .
  • دکتر عباس شیبانی سرپرست وزارت کشاورزی و عمران روستایی: توطئه فئودالها در هر منطقه ای سرکوب خواهد شد و به هیچ وجه امکان توطئه به هیچ گروهی داده نخواهد شد تا جلوی اصلاحات ارضی اسلامی گرفته شود .
  • دکتر صادق طباطبایی عضو هیئت منتخب امام : حدود 600 پرونده در رابطه با مسامحه کاری و تخلفات بنیاد مستضعفان در دادگاه انقلاب اسلامی مطرح است که این پرونده ها از ردیف نوبت خارج و در دادگاه ویژه بنیاد مستضعفان بررسی خواهد شد .
  • 18 تن از اعضای حزب دموکرات در حمله افراد سازمان پیشمرگان کرد مسلمان به مقر آنها در واش کن کشته شدند .
  • روژه گارودی: با خوشحالی به انقلاب اسلامی ایران درود می فرستم زیرا این انقلاب توانسته به طور سیاسی، رشد ، نشو و نمای نوع غرب که بشر را دچار نقص می کند و به یک انسان صرفا تولید کننده و مصرف کننده تبدیل می نماید به  زیر سوال بکشد.
  • حجت الاسلام باقری کنی قائم مقام کمیته مرکزی : گروه تحقیق و بازرسان کمیته مرکزی که برای جمع آوری و پاکسازی کمیته ها به مراکز استان ها و روستاهای کشور رفته اند به زودی کار جمع آوری کمیته های غیر ضروری را آغاز خواهند کرد .
  • مدیرعامل شرکت دخانیات ایران گفت : بهای سیگارهای تولید شده در کارخانجان دخانیات به دو برابر افزایش یافته است .
  • رئیس هیئت امنای بنیاد مسکن: از این پس فعالیت بنیاد مسکن از جهت دادن زمین و ساختن خانه منحصر به شهرستان ها خواهد بود .
  • صبح امروز در پنجمین جلسه علنی مجلس شورای ملی و در ادامه بررسی اعتبار نامه ها با اعتبار نامه آیت الله خلخالی و سید حسن آیت مخالفت شد . 
  • در پی لغو اعتبار نامه نمایندگی خسرو قشقایی در مجلس شورای اسلامی به اتهام ارتباط با سیا و ضدیت با جمهوری اسلامی گروهی از افراد مسلح راه را بر مردم بسته و در چندین نقطه اموال سرنشینان خودروهای عبوری را غارت کردند .

خانه های آسیب دیده در سنندج بازسازی می شود

محسن یحیوی وزیر مسکن و شهرسازی در بازگشت از سفر دو روزه خود به سنندج در گفت و گویی با خبرگزاری پارس اظهار داشت : قبل از سفر به این شهر تصور می کردم که به شهر جنگ زده ای می روم در حالی که در شهر سنندج فقط خانه ها و ساختمان هایی که به صورت پایگاه و سنگر گروه های مسلح غیرقانونی مورد استفاده قرار گرفته بود صدمه دیده است . یحیوی افزود : قرار شد برای رفع خسارات وارده به افراد بیگناه رسیدگی شود و نسبت به بازسازی منازل آنها یا پرداخت غرامت اقدام به عمل آید . (1)

آیت الله سید هادی خسروشاهی رئیس هیئت امنای بنیاد مسکن اظهار داشت : از این پس فعالیت بنیاد مسکن از جهت دادن زمین و ساختن خانه منحصر به شهرستان ها خواهد بود و در تهران فعالیت این بنیاد فقط به صورت خرید و فروش خانه های خالی ادامه خواهد یافت .

توطئه فئودالها در سراسر کشور سرکوب می شود

دکتر عباس شیبانی سرپرست وزارت کشاورزی و عمران روستایی در پایان سفر خود به گرگان و گنبد در یک گفت و گوی مطبوعاتی اظهار داشت : هیئت های 7 نفری در این مناطق به کار خود ادامه خواهند داد و تکلیف همه زمین های بزرگ را روشن خواهند کرد . وی ادامه داد : توطئه فئودالها در هر منطقه ای سرکوب خواهد شد و به هیچ وجه امکان توطئه به هیچ گروهی داده نخواهد شد تا جلوی اصلاحات ارضی اسلامی گرفته شود . (2)

600 پرونده از تخلفات بنیاد مستضعفان در دادسرای انقلاب

دکتر صادق طباطبایی عضو هیئت منتخب امام برای بررسی عملکرد بنیاد مستضعفان و سخنگوی این هیئت اظهار داشت : حدود 600 پرونده در رابطه با مسامحه کاری و تخلفات بنیاد مستضعفان در دادگاه انقلاب اسلامی مطرح است که این پرونده ها از ردیف نوبت خارج و در دادگاه ویژه بنیاد مستضعفان که به دستور امام و توسط هیئت منتخب امام برای بررسی عملکرد بنیاد مستضعفان تشکیل شده است بررسی خواهد شد . (3)

کشته شدن 18 عضو حزب دمکرات

18 تن از اعضای حزب دموکرات در حمله افراد سازمان پیشمرگان کرد مسلمان به مقر آنها در واش کن کشته شدند . سخنگوی سپاه پاسداران ارومیه با اعلام این خبر اظهار داشت : در این درگیری ها 3 تن از پیشمرگان مسلمان نیز زخمی شدند . از کشته شدگان مقداری اسلحه و مهمات کشف و ضبط شد . (4)

آیت الله ربانی شیرازی در اطلاعیه ای خطاب به عشایر منطقه تاکید کرد : شنیده می شود که در اطراف فیروزآباد جریاناتی در شرف وقوع است که بیم آن می رود بعضی از افراد اغفال شده کاری کنند که با سوابق حسنه شما مناسبت نداشته باشد ، لذا از شما می خواهیم به طور جدی جلوی این گونه اعمال را بگیرید .

پیام روژه گارودی به انقلاب اسلامی

روژه گارودی در پیامی که خطاب به انقلاب اسلامی ایران منتشر شده است تاکید کرد : با خوشحالی به انقلاب اسلامی ایران درود می فرستم زیرا این انقلاب توانسته به طور سیاسی رشد ، نشو و نمای نوع غرب که بشر را دچار نقص می کند و به یک انسان صرفا تولید کننده و مصرف کننده تبدیل می نماید به  زیر سوال بکشد و این عبرتی است برای جهان سوم و غربی ها. وی ادامه داد : امام خمینی این نوع غیر انسانی رشد و نمای غربی را با بعد ملکوتی انسان مورد سوال قرار داد . (5)

پاکسازی کمیته های شهرستان ها آغاز شد

گروه تحقیق و بازرسان کمیته مرکزی که برای جمع آوری و پاکسازی کمیته ها به مراکز استان ها و روستاهای کشور رفته اند به زودی کار جمع آوری کمیته های غیر ضروری را آغاز خواهند کرد . وی ادامه داد : چون در بعضی از کمیته های تهران و شهرستان ها یک بی نظمی و نقایصی وجود داشت که این نقایص و بی نظمی پس از یک سری پاکسازی در کمیته های تهران برطرف شد ولی در کمیته های شهرستان ها هنوز باقی است و در نتیجه شورای کمیته مرکزی تصمیم گرفت یک پاکسازی و تصفیه در کمیته های استانها و روستاها انجام دهد . (6)

قیمت سیگارهای داخلی دو برابر شد

حسین هنر بخش مدیرعامل شرکت دخانیات ایران گفت : بهای سیگارهای تولید شده در کارخانجان دخانیات به دو برابر افزایش یافته و این مبلغ مالیاتی است که خریدار می پردازد و مستقیما به خزانه دولت واریز می شود . (7)

اظهارات آیت الله خسروشاهی در مورد خانه های خالی

آیت الله سید هادی خسروشاهی رئیس هیئت امنای بنیاد مسکن اظهار داشت : از این پس فعالیت بنیاد مسکن از جهت دادن زمین و ساختن خانه منحصر به شهرستان ها خواهد بود و در تهران فعالیت این بنیاد فقط به صورت خرید و فروش خانه های خالی ادامه خواهد یافت . (8)

مخالفت سلامتیان با آیت شاید بیش از هر چیز از آن جهت بود که آیت بنی‌صدر را به خوبی می شناخت. زیرا وی در دوران دانشجویی در رشته جامعه شناسی (در مقطع کارشناسی ارشد) با ابولحسن بنی‌صدر همکلاس بود و ریشه های فکری او را به خوبی می شناخت. این شناخت البته بسیار بیشتر از شخص بنی‌صدر بود.

مخالفت سلامتیان با اعتبار نامه حسن آیت

صبح امروز در پنجمین جلسه علنی مجلس شورای ملی و در ادامه بررسی اعتبار نامه ها با اعتبار نامه آیت الله خلخالی مخالفت شد و اعتبار نامه وی به کمیسیون تحقیق فرستاده شد . هنگامی که اسماعیل معزی ملایری اعتراض خود را به اعتبار نامه آیت الله خلخالی مطرح کرد تعداد زیادی از نمایندگان فکر کردند وی شوخی می کند ولی با جدیت معزی اعتبار نامه خلخالی به کمیسیون تحقیق فرستاده شد .احمد سلامتیان نماینده فارس نیز با تصویب اعتبار نامه سید حسن آیت نماینده تهران و دکتر موسی زرگر نماینده شهریار مخالفت کرد و پرونده های انتخاباتی آن ها برای رسیدگی بیشتر به کمیسیون تحقیق فرستاده شد . (9)

افراد مسلح ایل قشقایی دو جاده استان فارس را بستند

در پی لغو اعتبار نامه نمایندگی خسرو قشقایی در مجلس شورای اسلامی به اتهام ارتباط با سیا و ضدیت با جمهوری اسلامی گروهی از افراد مسلح راه را بر مردم بسته و در چندین نقطه اموال سرنشینان خودروهای عبوری را غارت کردند . (10) این گروه که جاده های فیروز آباد و کوار را بسته بودند توسط پاسداران مجبور به عقب نشینی شدند . (11)

آیت الله ربانی شیرازی در اطلاعیه ای خطاب به عشایر منطقه تاکید کرد : شنیده می شود که در اطراف فیروزآباد جریاناتی در شرف وقوع است که بیم آن می رود بعضی از افراد اغفال شده کاری کنند که با سوابق حسنه شما مناسبت نداشته باشد ، لذا از شما می خواهیم به طور جدی جلوی این گونه اعمال را بگیرید . (12)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 18 خرداد 1359 ، صفحه 12

2- اطلاعات ، 18 خرداد 1359 ، صفحه 2

3-  اطلاعات ، 18 خرداد 1359 ، صفحه 12

4- اطلاعات ، 18 خرداد 1359 ، صفحه 3

5-  اطلاعات ، 18 خرداد 1359 ، صفحه 1

6- اطلاعات ، 18 خرداد 1359 ، صفحه 1

7-  اطلاعات ، 18 خرداد 1359 ، صفحه 1

8-  اطلاعات ، 18 خرداد 1359 ، صفحه 2

9-  اطلاعات ، 18 خرداد 1359 ، صفحه 11 ،  اعتبارنامه شهید آیت در مجلس اول از جمله معروفترین و جنجالی ترین اعتبارنامه‌های ادوار مجلس است. احمد سلامتیان در مجلس اول با استناد به حضور دکتر حسن آیت در کرسی بحث آزاد دانشجویان که در سال 1340 روزنامه اطلاعات راه انداخته بود به آیت اتهام اشتهار به فساد سیاسی زده بود. سلامتیان اتهام فساد اخلاقی را هم به دکتر آیت زده بود. استناد او به پرونده ای در مدرسه پروین اعتصامی دامغان بود که بعدها هم مشخص شد آن پرونده ساخته و پرداخته ساواک بوده است .  پرونده شهید آیت در کمیسیون تحقیق که ریاست آن را آیت الله خلخالی بر عهده داشت بررسی می‌شود و روز دفاع آیت دفاعیتاتش را با یک بیت شعر آغاز می کند

آن یار کز او گشت سردار بلند                 جرمش آن بود که اسرار هویدا می‌کرد

او می گوید: روزی که جناب آقای احمد سلامتیان به اعتبارنامة من اعتراض کردند بسیاری در داخل مجلس خندیدند و تعجب کردند و همین طور بسیاری در خارج مجلس. من هم از خوشحالی که داشتم خندیدم ولی تعجب نکردم خوشحال شدم برای اینکه به مصداق تعرف‌الاشیاء باضدادها؛ من به ضدم شناخته می‌شدم. شهید آیت درباره استدلال های سلامتیان می گوید: ایشان گفتند این کرسی آزادی بوده است که ازغندی در آن صحبت می‌کرده. این کرسی آزادی بوده است که روزنامة اطلاعات اداره می‌کرده، مثل اینکه ما به آقای هاشمی رفسنجانی (رئیس مجلس اول) بگوییم شما در جایی نشسته‌اید که قبلاً شریف امامی می‌نشسته. باید دید کرسی آزاد چه بوده و من در آن چه گفته‌ام و چه نقشی داشته‌ام... رک 9 روایت از 9 اعتبارنامه پرحاشیه مجلس ، خبرگزاری مهر ، 17خرداد 1391

مخالفت سلامتیان با آیت شاید بیش از هر چیز از آن جهت بود که آیت بنی‌صدر را به خوبی می شناخت. زیرا وی در دوران دانشجویی در رشته جامعه شناسی (در مقطع کارشناسی ارشد) با ابولحسن بنی‌صدر همکلاس بود و ریشه های فکری او را به خوبی می شناخت. این شناخت البته بسیار بیشتر از شخص بنی‌صدر بود. او "در مورد رجال سیاسی و تاریخی معاصر ایران شناخت کاملی داشت به گونه‌ای که اگر کسی به ایشان معرفی می‌شد بلافاصله سوابق فعالیتهایش در دوره‌های مجلس، موضعگیری‌ها، کتابهای نوشته شده، عضویت گروهها و تمام جزئیات زندگی او را بیان می‌کرد از این رو بود که بسیاری به علت حضور شهید آیت  در نهضت ملی شدن صنعت نفت و مطالعه تمام روزنامه‌های موافق و مخالف که قبل و بعد از سی‌ام تیرماه 1320 منتشر شده بود، از او به عنوان دائره‌المعارف رجال ایران یاد می‌کردند و این نشانگر مطالعه بسیار عمیق او در تاریخ معاصر ایران و حضور ذهن قوی وی بود. به همین دلیل اندیشه‌اش همیشه جلوتر از زمان حرکت می‌کرد و آینده‌نگر بود و نسبت به عملکرد افراد هشدار می‌داد. این شهید  قبل از نامزدی ریاست جمهوری بنی‌صدر در نطقی که در مجلس خبرگان قانون اساسی ایراد کرد، گفت: «آنهایی که قانون اساسی را قبول ندارند و آنهایی که رییس جمهوری را مترسک، در روزنامه قلمداد می‌کنند، همینجا خود را کاندید ریاست جمهوری خواهند کرد.» شهید آیت اما نقطه مثبت دیگری نیز در کارنامه خود داشت که سبب ساز مخالفت هایی علنی با وی شد. او که عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان قانون اساسی بود، نقش مهمی در الحاق اصل ولایت فقیه به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران داشت، از این رو چندان دور از انتظار نبود که اشخاصی همچون بازرگان، مجتهد شبستری، سلامتیان، یدالله و عزت الله سحابی، صدر حاج سید جوادی و ... با اعتبارنامه او مخالف و افرادی همچون مقام معظم رهبری، آیت الله یزدی، عسگراولادی، شاهچراغی، پرورش، شهید دیالمه، شهید رجایی، آیت الله امامی کاشانی و ... به او رای موافق دهند. البته علنی بودن رای گیری با تقاضای خود شهید آیت انجام گردید زیرا معتقد بود آن جلسه مجلس یک جلسه تاریخی است. از همین رو نیز البته برخی نفاق به خرج دادند، آن چنان که الویری که خود از رای دهندگان موافق آیت بوده است، در علت رای آوردن وی می گوید «طبیعی است وقتی فردی خود را طرفدار شدید ولایت فقیه معرفی می‌کند و منتقدین اصلی او در مجلس جناح موسوم به لیبرالها بودند، افرادی که به شکل معمول با احتیاط و محافظه‌کاری عمل می‌کردند ترجیح دادند که در رای‌گیری شرکت نکنند. شاید اگر رای‌گیری غیر علنی بود بسیاری از آن افرادی که در رای‌گیری شرکت نکردند یا رای ممتنع دادند به آقای دکتر آیت رای منفی می‌دادند.»! شهروند امروز، شماره 59،‌ 27 خرداد 1387، صفحه 65  بار دیگر لیست مخالفین شهید آیت را بخوانید تا بدانید که چه کسانی و چرا با او مخالف بودند ... مهدی بازرگان؛ محمدجواد حجتی کرمانی؛ ابراهیم یزدی؛ احمد سلامتیان؛ یدالله سحابی و عزت الله سحابی ، محمد مجتهد شبستری ...در آینده در مورد شهید آیت و افشاگری های او درباره خط نفاق بیشتر خواهیم نوشت .

10- کیهان ، 18 خرداد 1359 ، صفحه 12

11- اطلاعات ، 18 خرداد 1359 ، صفحه 2

12- اطلاعات ، 18 خرداد 1359 ، صفحه 3

پژوهشگر‌:سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول