اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مامایی مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد خبر داد

«پره‌آکلامپسی» 5.5 درصد عامل مرگ و میر مادران باردار در کهگیلویه و بویراحمد

کارشناس مامایی مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیماری «پره‌آکلامپسی» 5.5 درصد عامل مرگ و میر مادران باردار این استان است.

«پره‌آکلامپسی» 5.5 درصد عامل مرگ و میر مادران باردار در کهگیلویه و بویراحمد

زینب محقق در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج به علل مرگ‌ و میر مادران باردار در کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: بیماری پره‌آکلامپسی (مسمومیت حاملگی) دومین علت مرگ و میر مادران باردار در ایران است که بر اساس تحقیقات صورت گرفته بین این بیماری و کمبود ویتامین D ارتباط خاصی وجود دارد.

کارشناس مامایی مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه شانس بیماری پره‌آکلامپسی در مادرانی که کمبود ویتامین دارند نسبت به مادران سالم 24 برابر بیشتر است، گفت: شیوع بیماری در این استان 5.5 درصد بوده که دومین علت مرگ و میر مادران باردار ناشی از این بیماری است.

وی به تشریح مسمومیت حاملگی پرداخت و گفت: مسمومیت یک اختلال چند سیستمی با علت ناشناخته است که بیشتر در زمان بارداری اتفاق می‌افتد.

محقق، مشخصات پزشکی مسمومیت حاملگی را اسپاسم عروقی، تغلیظ خون و تغییرات ایسکمیک در جفت، کبد، کلیه و مغز عنوان کرد و گفت: فشار خون مساوی یا بالاتر از 90/140 میلی‌متر جیوه و دفع پروتئین ادرار به میزان 300 میلی‌گرم در ادرار 24 ساعته یا 1+ در تست نواری ادرار از معیار تشخیص این بیماری است.

این کارشناس تاکید کرد: این بیماری تحت تاثیر عوامل ژنتیکی و محیطی است که دومین علت مرگ و میر مادران باردار در کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد است.

کارشناس مامایی مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد عوامل خطرزا برای بیماری شناخته شده مسمومیت حاملگی را بارداری اول، چندقلوئی، زندگی در ارتفاعات، داشتن بیماری‌های زمینه‌ای و سابقه فشار خون، عوامل محیطی، دختر بودن جنسیت جنین، حاملگی مولار، سن بالای 35 سال و کمتر از 18 سال، داشتن فاصله بیش از 10 سال با بارداری قبلی و شاخص توده‌بدنی بالای 35 و کمتر از 20 کیلوگرم بر متر مربع عنوان کرد.

وی، تاکید کرد: پیامدهای مادری و جنینی ناشی از بیماری پره‌آکلامپسی بسیار خطرناک بوده و باید جدی گرفته شود در صورت بی‌توجهی به این بیماری منجر به مرگ مادر و جنین می‌شود.

محقق درمان قطعی بیماری را زایمان بیان کرد و گفت: به مادران باردار توصیه می‌کنیم با قرار گرفتن در معرض مستقیم نور آفتاب به منظور جذب ویتامین D اقدام کنند  و باید گفت؛ این ویتامین به طور طبیعی در فرآورده‌های غنی از جمله روغن ماهی و مقدار کمتری در زرده تخم‌مرغ، خامه و کره یافت می‌شود.

انتهای پیام/82011/ق30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول