اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آلودگی صوتی ستادها در مازندران/ تخلفات انتخاباتی دیده نمی‌شود

در ساعات باقی‌مانده تا پایان زمان تبلیغات ترافیک، زباله و آلودگی صوتی در خیابان‌های اصلی و مرکز شهر آمل و دیگر شهرهای مازندران شهروندان را کلافه کرده است.

آلودگی صوتی ستادها در مازندران/ تخلفات انتخاباتی دیده نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، در یکی دو انتخابات اخیر با تغییر برخی از مفاد آیین‌نامه‌های تبلیغاتی تلاش شده تا از حجم ضرر و زیان‌های وارد شده به شهرها و آلودگی شهرها کاسته شود اما به نظر می‌رسد فقدان نظارت کافی در این زمینه بار دیگر موجب آزار و اذیت شهروندان شده است.

در ساعات پایانی زمان تبلیغات کاندیداها، شهرها و خیابان‌های مازندران آکنده از مردم، خودروها، زباله و آلودگی صوتی است.

ستادهای انتخاباتی ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهرها هر کدام بدون توجه به قوانین و آیین‌نامه تبلیغاتی اقدام به راه‌اندازی کاروانال‌های خودرویی در سطح شهر آمل کرده‌اند که این امر آلودگی صوتی و ترافیکی زیادی را در روزهای اخیر به وجود آورده است.

هم‌اکنون مانند یکی دو شب اخیر، ستادهای انتخاباتی در خیابان‌های شهر با نصب بلندگوهای بزرگ در چندین سوی ستادهای خود، اقدام به پخش انواع موسیقی کرده‌اند.

برخی ستادها اگر چه مکان کوچکی را در اختیار دارند اما بیش از یک هفته است که عمده قسمت پیاده‌روها و حتی سواره‌روها را در اشغال خود دارند و در این زمینه نیز به حقوق شهروندان بی‌اعتنا شده‌اند.

بنرهای تبلیغاتی این کاندیداها در همان محیط کوچک به نسبت بسیار بزرگتری نصب شده و این امر نیز تردد رهگذران را با مشکل مواجه کرده است.

خودروهای ستادهای مختلف که به انواع و اقسام پوسترهای تبلیغاتی مزین شده‌اند با بوق‌های ممتد و صدای جیغ و سوت‌ در سطح خیابان‌ها شرایط چندان خوشایندی را برای مابقی شهروندان به وجود نیاورده‌اند.

اگر چه تمامی شهرها و روستاهای مازندران در این شور انتخاباتی سهیم هستند و برگی دیگر از تاریخ این کشور را رقم می‌زنند اما این امر نباید به بهای ایجاد آلودگی صوتی و ترافیکی در شهر منجر شود.

حجم خودروها و موتورسیکلت‌ها در مراکز شهر امکان تردد خودروهای عمومی را به ویژه در زمان‌های عصر و شامگاه گرفته و این در حالی است که برخی ستادها در شهر آمل اقدام به بکارگیری تعدادی اسکیت‌سوار کرده‌اند تا در سواره‌روها با لباس‌هایی که نام کاندیدای موردنظرشان نقش بسته تردد کنند.

گلایه مردم از نیروهای پلیس و انتظامی

 در حالی که بسیاری از اعمالی که در یک هفته اخیر در شهر آمل در خیابان‌ها رخ داد براساس قوانین شهری و انتظامی جرم محسوب می‌شود اما در این شرایط که آرامش شهر توسط برخی ستادها مختل شده نهادهای نظارتی تقریبا اقدامی در این زمینه صورت نداده‌اند و یا فعالیت آنها مشهود و بازدارنده نبوده است.

ویراژ دادن خودرو و موتورسیکلت در خیابان‌های اصلی و فرعی، ورود به پیاده‌روها توسط موتورسیکلت‌ها و اسکیت‌سواران در گروه‌های چند نفره، مسدود کردن بخشی از خیابان برای پخش تراکت و شیرینی و شربت توسط ستادها، خارج شدن جوانان از خودروهای در حال حرکت و اجرای اعمال خطرناک همه تخلفاتی است که در مقابل چشمان نیروی انتظامی، مسئولان شهری، پلیس راهنمایی و رانندگی و هیئت نظارت بر انتخابات شهرستان صورت می‌گیرد اما برخورد نکردن با آن موجب ادامه این روند تا نیمه‌های شب می‌شود.

با توجه به اینکه بخشی از این ستادها اقدام به اجاره کردن این خودروها و موتورسیکلت‌ها کرده و آنها را به عنوان ستادهای سیار در شهرها به گردش در می‌آورند شایسته بود که این اعمال از سوی نهادهای نظارتی با دقت بیشتری پیگیری می‌شد.

فردای پر از زباله در خیابان‌ها

 اگر چه قانون تبلیغات به کاندیداها اجازه نداده است که پوسترها و بنرهایی بزرگتر از 50در 70 سانتی‌متر توزیع کنند اما نبود قانونی برای اندازه‌های کوچک‌تر موجب شده تا کاندیداها با حجم بالای بروشور، کارت ویزیت و تراکت، خیابان‌ها و کوچه‌های شهرها را زشت و آلوده به زباله کنند.

سوای اینکه در بحران کاغذ در کشور استفاده از این حجم کاغذ چه زیان‌های اقتصادی دارد، توزیع بدون هدف این اقلام تبلیغاتی نیز فردای پر از زباله را برای شهرها به ارمغان می‌آورد.

هم‌اکنون خیابان‌ها و کوچه‌های شهر انباشته از زباله‌های کاغذی است و هیچ یک از ستادها برنامه‌ای برای نظم بخشیدن به این امر نداشتند.

اگر چه تا ساعاتی دیگر زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری به پایان می‌رسد اما تغییر فرهنگ تبلیغات از تبلیغات بصری به تبلیغات گفتمانی و عقلانی ضرورتی است که به بهانه شور جوانان در انتخابات نادیده گرفته می‌شود و نتیجه آن آزار بخش مهمی از شهروندان است که در این زمینه معقول‌تر می‌اندیشند.

 -----------------------

گزارش از الناز پاک‌نیا

 ===========

انتهای ‌پیام‌/86011/ق40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول