اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد و جامعه‌شناس دانشگاه‌های اردبیل:

بی‌توجهی خانواده‌ها جوانان را در معرض اعتیاد صنعتی قرار داده است

استاد و جامعه‌شناس دانشگاه‌های اردبیل گفت: بی‌توجهی خانواده‌ها و باز گذاشتن فضای رفتاری و تربیتی برای فرزندانشان سبب شده تا آنها در معرض آسیب اعتیاد به مواد مخدر صنعتی باشند.

بی‌توجهی خانواده‌ها جوانان را در معرض اعتیاد صنعتی قرار داده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علیرضا زبردست عصر امروز در همایش بهبود یافتگان در سالن فدک اردبیل اظهار داشت:‌ هر چیزی که وابستگی روحی، ‌روانی و جسمی برای انسان ایجاد کند، اعتیاد نام دارد به طوریکه مصرف نکردن و دوری از آن ممکن است اختلالات رفتاری، جسمی، روانی و اجتماعی را به همراه داشته باشد.

وی تصریح کرد: ‌این اعتیاد در بسیاری از موارد مضر بوده به طوریکه گرایش به مواد مخدر و اعتیاد شدید به آن به ویژه مواد مخدر صنعتی و توهم‌زا امروز نسل جوان و نوجوان ما را به شدت در معرض آسیب قرار داده است.

زبردست خاطر نشان کرد: استفاده از مواد مخدر نظیر مارجونیا که بیشترین و شدیدترین آسیب را در بین مواد مخدر به همراه دارد نسل جوان ما را به شدت تهدید می‌کند اما خوشبختانه مصرف آن هنوز به حد هشدار و جدی نرسیده است در حالی که بیشترین گرایش به مواد مخدر شامل تریاک، هروئین و از نوع صنعتی نیز کراک، قرص‌های توهم‌زا و اکستازی است.

این مسئول به عوارض مصرف این مواد افیونی اشاره کرد و ادامه داد: قطعاً باید به علل و عوامل گرایش به مواد مخدر توجه کنیم که ریشه روان‌شناختی، جامعه‌شناختی و زیست‌شناختی دارد.

وی اضافه کرد: در بخش زیست‌شناختی عوامل ژنتیکی و عناصر مادرزادی در گرایش به مصرف برخی از داروها و مواد مخدر بسیار زیاد است و در حوزه روان‌شناختی نیز اختلالات فردی و اجتماعی به ویژه دوست ناباب می‌تواند زمینه سقوط فرزندان ما را فراهم آورد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، استاد و جامعه‌شناس دانشگاه‌های اردبیل بیان کرد: در بخش جامعه‌شناختی نیز گاه شکسته شدن هنجارها و ضعیف شدن آنها زمینه گرایش به مواد مخدر و حتی ازدیاد خودکشی را فراهم می‌آورد چرا که در یک فضای آشفته و نابهنجار اجتماعی افراد به دنبال آرامش کذایی هستند که در این بین فرزندان طلاق بیشتر در معرض خطر می‌باشند.

زبردست یادآور شد:‌ اگر خانواده‌ها به گرایش فرزندانشان به مواد مخدر به ویژه از نوع صنعتی توجهی نکنند و یا نسبت به این امر غفلت ورزند عاقبت سوء و پشیمانی بسیار نگران‌کننده‌ای در پیش رو خواهند داشت و هرگز نمی‌توانند در برابر این قصور و کوتاهی خودشان را ببخشند.

وی در ادامه گفت:‌ البته برخی برچسب‌زنی‌ها و انگ‌زنی‌ها در اجتماع سبب می‌شود تا افراد معتاد که امکان ترک و بازگشتشان به حوزه سلامت وجود دارد، تمایلی به این کار نداشته باشند و گوشه انزوا و گاه گرایش به مواد دیگر را نیز برگزینند که این خود بسیار خطرناک است در حالی که می‌توان فرد معتاد را در جامعه بیمار معرفی کرد تا بهبودی او حاصل آمده و هزینه‌های درمان نیز به حداقل برسد.

زبردست در پایان افزود:‌ در کنار این اقدامات نباید هزینه بستری شدن و درمان را برای معتادان زیاد کنیم و اجازه ندهیم آنها رغبت و علاقه‌ای به حضور در این مراکز داشته باشند.

انتهای پیام/62003/ک40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول