اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی کرمانشاه انجام شد

تجلیل از پیشکسوت 82 ساله قفل‌ساز کرمانشاهی

یک پیشکسوت 82 ساله قفل‌ساز کرمانشاهی توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه مورد تجلیل قرار گرفت.

تجلیل از پیشکسوت 82 ساله قفل‌ساز کرمانشاهی

نصرت‌اله سپهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، گفت: یکی از هنرهای زیبایی که با تغییر شکل‌دادن به مواد سخت و بی‌جان چون فلز به آن روح و هویتی تازه بخشیده می‌شود هنر قفل‌سازی است که در آن علاوه بر ظرافت و دقت در نحوه ساخت با نقش‌زدن بر فلز طرح‌های زیبا و دلنشین از نقوش تزئینی پدید می‌آید.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: این نقوش با اسطوره درهم می‌آمیزد تا با این عمل شناسایی اسطوره‌ها و درک و دریافت فرهنگ و تمدن غنی و باشکوه ایران‌باستان میسر شود.

این مقام‌مسئول خاطر نشان کرد: هر چند که با ظهور عصر ماشین و تکنولوژی زیبایی و ظرافت این هنر زیبا کم‌رنگ‌تر شده ولی هنوز هم در گوشه و کنار افرادی هستند که برحسب علاقه و ذوق، هنر ظریف قفل‌سازی را تولید می‌کنند و مانع از زوال این هنر می‌شوند.

وی ادامه داد: از جمله این افراد در استان کرمانشاه علاوه بر هنرمندان شهر دالاهو صنعت‌گر 82 ساله استاد قفل‌ساز حسین ماهیدشتی‌زاد است که 72 سال است به این هنر اشتغال دارد.

سپهر تصریح کرد: از این پیشکسوت که هم‌چنان به این حرفه اشتغال دارد در معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه تجلیل شد و از وی در هتل هما تقدیر شد و از روحیه کار و سرمایه‌ ایرانی و هنر اصیل به منظور جلوگیری از منسوخ ‌شدن قفل‌سازی در استان کرمانشاه تجلیل شد.

انتهای پیام/2700/خ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول