اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور منابع آب ساری در گفت و گو با‌ فارس:

زمین‌های کشاورزی ساری و میاندرود کم‌آبی ندارند/نوبت‌دهی در اولویت آبرسانی کشاورزی

مدیر امور منابع آب شهرستان ساری گفت: زمین‌های کشاورزی ساری و میاندرود امسال کم‌آبی نداریم.

زمین‌های کشاورزی ساری و میاندرود کم‌آبی ندارند/نوبت‌دهی در اولویت آبرسانی کشاورزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری، با اعلام خبری از سوی کشاورزان شهرستان ساری و میاندرود مبنی بر کم‌آبی و قطعی آب، خبرنگار فارس پیگیر این موضوع شد.

در همین رابطه منصور رضایی‌کلانتری مدیر امور منابع آب ساری در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری، پاسخگوی سوالات خبرنگار فارس درباره مشکلات کم‌آبی کشاورزان شد.

فارس: ملاک واگذاری آب به کشاورزان چگونه صورت می‌گیرد؟

آب مورد نیاز کشاورزان را به دو صورت حقابه‌بر سنتی و حق اشتراک به آنان تحویل می‌دهیم، کشاورزانی که در زمان مشخص آب موردنیاز زمین خود را خریداری کردند در فصل کشاورزی مقدار آب مورد نیاز را به کشاورزان تحویل می‌دهیم.

فارس: تعرفه آب بهای امسال چه مقدار است و چگونه محاسبه می‌شود؟

تعرفه آب‌بها برای کشاورزانی که از امتیازات آب‌دهی صد درصد و یا مدرن برخوردارند 195 هزار تومان به ازای هر هکتار است و تعرفه آب‌بها برای کشاورزانی که به صورت نیمه‌مدرن در حال کشاورزی هستند 130 هزار تومان به ازای هر هکتار باید بپردازند.

همچنین این مقدار آب‌بها را بدون در نظر گرفتن مالیات از کشاورزان حساب می‌کنیم و قیمت‌گذاری آب‌بها سالانه و بر اساس قیمت فرآورده‌های کشاورزی لحاظ می‌کنیم.

فارس: چرا در چند روز اخیر آب موردنیاز کشاورزان از سد شهید رجایی کم و زیاد می‌شود؟

در طول این مدت آب بخش کشاورزی کم و زیاد نشده است و از سد شهید رجایی در هر ثانیه 15 متر مکعب آب وارد شبکه کشاورزی می‌شود.

تقویم آبیاری ما در سال گذشته تدوین شده است و برای امسال 140 میلیون متر مکعب آب از سد شهید رجایی به کشاورزان شهرستان ساری و میاندرود تحویل می‌دهیم.

فارس: چرا بسیاری از کشاورزان از کمبود آب در زمین‌های کشاورزی گلایه‌مند هستند؟

امسال ما برای تامین آب کشاورزی با مشکلی مواجه نشدیم و به نظر می‌رسد تا پایان فصل کشاورزی هم با مشکل کم‌آبی مواجه نشویم.

بحث تحویل آب به صورت نوبت‌بندی به کشاورزان یک روش پذیرفته شده است و این روش بر اساس داده‌های علمی صورت می‌گیرد.

روش آب‌دهی نوبتی به زمین‌های کشاورزان تاثیر منفی برای شالی‌های برنج ندارد و محصول‌دهی آنان کاهش نمی‌یابد.

آب به اندازه نیاز زمین‌های کشاورزی تحویل کشاورزان می‌شود و نوبت‌بندی آب به منظور کم‌آبی نیست بلکه استفاده صحیح از آن است.

فارس: آبدهی به زمین‌های کشاورزی چگونه محاسبه می‌شود؟

چهار شبکه عمرانی در سطح شهرستان ساری وجود دارد که در واحد عمرانی چهار که بیش‌ترین سهم زمین‌های کشاورزی ما را به خود اختصاص داده حدود هفت هزار و 540 هکتار از زمین‌های کشاورزی را در بر می‌گیرد که در 72 ساعت به صورت مداوم از آب سد استفاده می‌کنند.

واحدهای عمرانی یک، دو و سه که شامل 2 هزار 700 هکتار از زمین‌های کشاورزی می‌شوند 62 ساعت از آب‌های سد شهید رجایی استفاده می‌کنند.

زمین‌های کشاورزی در چهار واحد عمرانی که حدود 10 هزار هکتار است، از آب شبکه مدرن در بخش کشاورزی استفاده می‌کنند.

این مقدار آبی که ما به کشاورزان تحویل می‌دهیم نسبتا منصفانه است و این 72 ساعت با محاسبه اینکه آب به تمام بخش‌های مورد نیاز رسانده شود.

فارس: ذخیره آب در پشت سد شهید رجایی چه مقدار است و نسبت به سال گذشته چه تغییری کرده است؟

سد شهید رجایی در حال حاضر  107 میلیون متر مکعب آب در پشت خود قرار داده است که این مقدار آب تقریبا نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

ذخیره‌سازی مناسب آب در پشت سد شهید رجایی صورت گرفته است و با کم‌آبی مواجه نیستیم و کشاورزان از نظر آبدهی هیچگونه دغدغه‌ای نداشته باشند.

فارس: آیا افزایش دمای هوا در چند روز اخیر در واگذاری آب به کشاورزان و یا کم شدن ذخیره آب پشت سد شهید رجایی تاثیری داشته است؟

گرمای هوا در کاهش میزان ذخیره آب در پشت سد شهید رجایی تاثیری نداشته است و ورودی آب به پشت سد شهید رجایی مانند روزهای گذشته با اندکی تغییر چهار متر مکعب بر ثانیه گزارش شده است.

همچنین با توجه به مشاهده آمار درازمدت هیچگونه مشکلی در کم‌آبی یا قعطی آب وجود ندارد.

فارس: آیا از سوی کشاورزان گزارشی مبنی بر کم‌آبی به شما رسیده است؟

تا به الان هیچگونه خبری از سوی کشاورزان مبنی بر کم‌آبی به امور آب ساری مخابره نشده است و اگر کشاورزان با مشکل کم‌آبی مواجه شده‌اند به اداره منابع امور آب رجوع کنند و پس از بررسی‌های لازم به مشکلات کشاورزان رسیدگی می‌کنیم.

حرف کشاورزان

اگر آب پشت سد به اندازه کافی ذخیره شده است پس نوبت‌بندی آن برای کشاورزان معنایی ندارد و این روزها کشاورزان منتظر ارسال مداوم آب از سوی امور آب شهرستان ساری به زمین‌های کشاورزی هستند.

==================

گزارش از صاحب نجفی وشوایی

==================

انتهای پیام/2296/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول