اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مسئول سل و جذام دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:

ارائه خدمات درمانی به بیماران جذامی کاملا رایگان است

کارشناس مسئول سل و جذام دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: بیماری جذام قابل درمان است و تمامی خدمات درمانی این بیماران به صورت رایگان ارائه می‌شود.

ارائه خدمات درمانی به بیماران جذامی کاملا رایگان است

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زاهدان، مینا پارسی درباره بیماری جذام اظهار داشت: جذام از دیرباز با عنوان یک بیماری لاعلاج، علیل کننده، مسری و بنا به اعتقاد خرافه‌پرستان عذابی از جانب خداوند نیز قلمداد می‌شد و سال‌ها ترس و وحشت را در انسان‌ها ایجاد کرده بود اما از سال 1940 با کشف درمان جذام، انقلابی در کنترل جذام ایجاد شد.

وی افزود: جذام یکی از قدیمی‌ترین بیماری‌هایی است که بشر با آن دست به گریبان بوده و یکی از بیماری‌های مزمن مسری است که به وسیله باسیل‌های مقاومتی میکروباکتریوم لپرا به وجود می‌آید.

کارشناس مسئول سل و جذام دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: پوست و اعصاب مهم‌ترین مناطقی هستند که هدف این باسیل قرار می‌گیرند.

پارسی تصریح کرد: این بیماری در کشور در مرحله حذف قرار دارد و به دلیل حساسیت موضوع لازم است در صورت مشاهده هر گونه عوامل مشکوک مراتب به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی گزارش شود.

وی لکه‌های پوستی فاقد حس و خارش را از مهم‌ترین مشخصه‌های بیماری ذکر کرد و بیان داشت: علی‌رغم ماهیت مسری بیماری، سرایت در صورت تماس طولانی مدت با ترشحات تنفسی بیمار محتمل است و در صورت ابتلا بیماری کاملا قابل درمان است و تمامی خدمات درمانی این بیماران به صورت رایگان ارائه می‌شود.

کارشناس مسئول سل و جذام دانشگاه علوم پزشکی زاهدان عنوان کرد: حساسیت این مرحله از بیماری نیاز به هوشیاری و اقدام مناسب در تمامی سطوح سیستم بهداشتی و درمانی و نیز آحاد جامعه دارد.

پارسی مهم‌ترین مشکل این بیماری را ناتوانی‌های ایجاد شده در مرحله پیشرفته بیماری برای افراد ذکر کرد و هدف اصلی برنامه حذف جذام را کاهش این ناتوانی‌ها برشمرد.

وی متذکر شد: بیشتر موارد این بیماری در شهرهای جنوبی استان سیستان و بلوچستان مشاهده شده است.

گفتنی است، کارگاه سل و جذام از 8 تا 10 تیرماه با حضور کارشناسان و پزشکان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و زابل در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برگزار شد.

انتهای پیام/75002/ن/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول