اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از محافل قرآنی ماه رمضان

نوای قرآن در خانه‌های مردم آبپخش/ مقاوله؛ رسم دیرینه‌ای که پابرجاست

از شب اول ماه مبارک رمضان محافل قرآنی مقاوله در شهر آبپخش شروع شده و پس از نماز مغرب در هر کوچه‌ای شاهد برگزاری مقاوله هستیم.

نوای قرآن در خانه‌های مردم آبپخش/ مقاوله؛ رسم دیرینه‌ای که پابرجاست

به گزارش خبرگزاری فارس در دشتستان، ماه رمضان حال و هوای خاصی در شهرها و روستاهای کشور ایجاد کرده و فضایی ‌قالباً مذهبی و دینی در مناطق مختلف ایجاد کرده است.

در ماه مبارک رمضان انسان با توسل به قرآن کریم معنویت را در وجود خود بارور کرده و خود را برای تزکیه نفس و دوری از هرگونه گناه آماده می‌کند.

قرآن کریم در ماه مبارک رمضان نازل شده است و روایات فراوانی در باب ثواب تلاوت و ختم قرآن کریم در این ماه پربرکت وجود دارد.

پیشینیان ما سنت حسنه‌ای را در ماه مبارک رمضان بنا نهاده‌اند و هر ساله در این ماه مردم در جلسات تلاوت و ختم قرآن کریم شرکت کرده و روح و نفس خود را به آیات روشنایی‌بخش قرآن کریم آراسته می‌کنند.

از شب اول ماه مبارک رمضان محافل قرآنی مقاوله در شهر آبپخش شروع شده و پس از نماز مغرب در هر کوچه‌ای شاهد برگزاری مقاوله هستیم.

شهروندان آبپخشی: فضای آبپخش قرآنی است

عباس شریفی از شهروندان آبپخشی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبپخش می‌گوید: ماه مبارک رمضان فضایی خاص در شهر ایجاد می‌کند و جو مذهبی و دینی دلچسب بر شهر حاکم می‌شود.

وی افزود: برگزاری مقاوله‌ در نقاط مختلف شهر آرامشی عجیب بر شهر حاکم می‌کند که در هیچ یک از ایام سال در شهر وجود ندارد.

محمد ناصحی دیگر شهروند آبپخشی نیز اظهار داشت: ماه رمضان ماه نزول قرآن کریم و توفیقی برای انس بیشتر با قرآن کریم است که همه باید از آن نهایت بهره را ببریم.

وی عنوان کرد: در سراسر شهر محافل انسان با قرآن فراوانی برگزاری می‌شود و شهروندان در هر نقطه شهر به راحتی و با چند قدم پیاده‌روی می‌توانند به این محافل بروند.

ناصحی یادآور شد: باید از توفیقی که در ایام ماه مبارک در اختیارمان قرار گرفته برای تذهیب نفس استفاده کنیم و زنگار گناه را از دل‌های خود پاک کنیم.

سینا باقری دیگر شهروند آبپخشی نیز گفت: مقاوله‌های زیادی در محلات مختلف شهر در حال برگزاری است ولی شخصا اعتقاد دارم باید سطح کیفی این محافل افزایش یابد.

وی افزود: در برخی محافل قرآنی شاهد حضور متخصصان علوم قرآنی هستیم و رفع اشکالات قرآنی و صحیح خوانی قرآن کریم دستاورد این محافل است.

باقری بیان داشت: در بیشتر مقاوله‌ها اقدام خاصی درخصوص توضیح مفاهیم و تفسیر آیات قرآنی صورت نمی‌گیرد، در حالی که جوانان علاقه بیشتری به آشنایی با تفسیر و مفاهیم قرآنی دارند.

وی افزود: در برخی منازل شاهد برگزاری محافل انس با قرآن با محوریت تفسیر مفاهیم قرآنی هستیم و شهروندان نیز استقبال بیشتری از این محافل دارند.

افزایش امنیت اجتماعی در ماه مبارک رمضان

کرامت علایی از دیگر شهروندان آبپخشی نیز گفت: ماه مبارک رمضان برکات زیادی در جامعه دارد و تمامی ساز و کارهای اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: افزایش امنیت اجتماعی از دستاوردهای مهم ماه مبارک رمضان است و بر اساس آمار موجود هرساله با شروع این ماه 25 درصد از آسیب‌های اجتماعی، تخلفات و جرایم در بین جوانان کاهش می‌یابد.

علایی خاطرنشان کرد: ایمان و اعتقادات مذهبی و ذاتی در میان جوانان و اقشار مختلف جامعه از عوامل مهمی است که که میزان تخلفات را در میان آن‌ها به حداقل می‌رساند.

وی بیان داشت: ماه مبارک رمضان برای اصلاح رفتارهای ناپسند اجتماعی است و این فرصت را باید سرمایه ارزشمند اجتماعی بدانیم.

علایی ادامه داد: بر اساس گفته‌های رسمی مسئولان در این ماه میزان جرایم به خصوص جرایم خشن کاهش می‌یابد و مجرمان کمتر مرتکب جرم می‌شوند.

وی اضافه کرد: در این ماه مردم حرمت ماه مبارک رمضان و روزه‌داران را نگه می‌دارند و حتی کسانی که به‌خاطر بیماری، مسافرت و ... قادر به روزه‌داری نیستند در اماکن عمومی از روزه‌خواری خودداری می‌کنند.

ترویج مفاهیم قرآنی در جامعه ضروری است

استاد دانشگاه‌های استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: مردم ما مردمی مسلمان و علاقه‌مند و مشتاق به آشنایی با دین مبین اسلام و معارف عظیم اسلامی هستند.

عبدالله رضایی خاطرنشان کرد: قرآن کریم گنجینه‌ای عظیم و بزرگترین هدایت‌گر و راهنمای انسان در جهان پرهیاهوی امروز است و در مفاهیم قرآنی به همه نیازهای جامعه توجه شده است.

وی ادامه داد: ترویج مفاهیم قرآنی و جذب افکار عمومی به سوی مفاهیم الهی در جامعه ضروری است که امیدواریم در این زمینه گام‌های اساسی برداشته شود.

رضایی افزود: مردم ما تشنه آشنایی با مفاهیم قرآنی هستند و باید سازوکارهای منسجم برای آشنایی مردم با مفاهیم قرآن کریم اندیشیده شود.

این پژوهشگر قرآنی اذعان داشت: رسانه ملی اقدامات ارزشمندی در زمینه ترویج مفاهیم و معانی قرآنی در جامعه انجام داده است ولی باید این برنامه‌ها به‌صورت محیطی و گسترده در جامعه اجرا شود.

وی تاکید کرد: ماه مبارک رمضان فرصتی ارزشمند برای ترویج فرهنگ قرآنی است و ترویج مفاهیم باید اساس فعالیت‌های قرآنی و محافل انس با قرآن کریم باشد.

ضرورت توسعه فعالیت‌های قرآنی در ادارات

این پژوهشگر قرآنی تصریح کرد: در سال‌های اخیر دستگاه‌های اجرایی در قالب دوره‌های آموزشی ضمن خدمت فعالیت‌های گسترده‌ای در راستای آموزش معانی و مفاهیم قرآن کریم داشته‌اند و انتظار می‌رود هرچه به جلو می‌رویم، این فعالیت‌ها افزایش یابد.

رضایی بیان داشت: قرآن کریم دربردارنده تمامی رازها و شگفتی‌های هستی است و گنجینه‌ای از معارف گوناگون است و آشنایی با تفاسیر و مفاهیم قرآن کریم می‌تواند سطح علمی جامعه را به‌طور چشمگیری افزایش دهد.

وی با اشاره به اعجازهای علمی قرآن کریم افزود: امروز شاهد هستیم که قرآن کریم به بسیاری از دستاوردهای علمی که جهان غرب پس از قرن‌ها به آن دست یافته اشاره کرده و این امر نشان از اعجاز علمی بالای قرآن کریم است.

رضایی با اشاره به فضای قرآنی حاکم بر شهر آبپخش گفت: در ماه مبارک رمضان فضای قرآنی خیلی خوبی در شهر آبپخش حاکم شده و امیدواریم این فضا پس از ماه مبارک رمضان نیز تداوم یابد.

معرفی الگوهای شخصیتی برای نوجوانان در ماه رمضان

یک کارشناس مسائل فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در ماه مبارک رمضان در مساجد و منازل استان بوشهر شاهد مراسمات قرآنی و دینی هستیم و این امر سبب شکل‌گیری فضایی روحانی در جامعه شده است.

جواد راهپیما اظهار داشت: بی‌تردید یکی از راه‌های توسعه فضای قرآنی در جامعه و تشویق جوانان با کلام الهی برگزاری محافل انس با قرآن کریم است.

وی افزود: یکی از اهداف محافل انس با قرآن ایجاد ارتباط و آشنایی هر چه بیشتر اقشار مختلف جامعه با فعالان قرآنی است و این مسئله می‌‌تواند اثرات بالایی در جامعه داشته باشد.

راهپیما خاطرنشان کرد: معرفی الگوی مناسب برای جوانان و نوجوانان از اثراتی است که برگزاری محافل انس با قرآن می‌تواند بر جامعه داشته باشد.

وی بیان داشت: امروز نیاز جوانان به قرآن بیشتر از سابق است و دستگاه‌های فرهنگی باید در راستای اجرای برنامه‌های متنوع قرآنی با هم همکاری کنند.

راهپیما عنوان کرد: کانون‌های فرهنگی و هنری و هیئات مذهبی مستقر در مساجد از ساختارهای موثری هستند که می‌توانند در این امر اثرگذار باشند.

گسترش مفاهیم قرآنی مهم‌ترین دستاورد ماه رمضان

رئیس اداره اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دشتستان نیز اظهار داشت: ماه مبارک رمضان فرصتی برای تذهیب نفس است که در اختیار انسان‌ها قرار گرفته و در این ماه باید نهایت تلاش خود را برای تذهیب نفس بکنیم.

حجت‌الاسلام سید علی‌پناه محمودی‌نیا خاطرنشان کرد: فعالیت‌های قرآنی و محافل انس با قرآن کریم مهم‌ترین رویکردی است که در ماه مبارک رمضان شاهد بوده‌ایم و در مناطق مختلف شهرستان اقدامات شایسته‌ای در این خصوص صورت پذیرفته است.

وی سطح کیفی برنامه‌های قرآنی را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: سطح کیفی برنامه‌های قرآنی انجام شده خوب و قابل قبول است و مشارکت مردمی بی‌نظیر را در آنها شاهد هستیم.

محمودی‌نیا بیان داشت: حاکمیت فرهنگ ناب اسلامی و قرآنی از اهداف مهمی است که این اداره با اجرای برنامه‌های قرآنی مدنظر قرار داشته و تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را در این راستا متمرکز کرده است.

وی یادآور شد: گسترش مفاهیم و ارزش‌های اسلامی در جامعه، افزایش معنویت، حل معضلات و مشکلات از اهداف مهمی است که در انجام فعالیت‌های فرهنگی به آن توجه داریم.

رفع مشکلات اجتماعی با تقویت فضای قرآنی

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتستان نیز بیان داشت: تقویت فضای قرآنی به‌عنوان فضای غالب جامعه مهم‌ترین هدفی است که مسئولان فرهنگی دشتستان طی سال‌های اخیر برای تحقق آن تلاش کرده‌اند.

کرم باقری افزود: تقویت فضای قرآنی اثرات زیادی بر جامعه دارد و به رفع مشکلات و معضلات در عرصه‌های اجتماعی، خانوادگی، اقتصادی، سیاسی و ... کمک زیادی می‌کند.

وی عنوان کرد: با توجه به رویکرد مذهبی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان در سال‌های گذشته شاهد شکل‌گیری تشکیلات منسجم قرآنی در مناطق مختلف بوده‌ایم.

باقری ادامه داد: طرح قرآنی 1447 از برنامه‌های ارزشمند قرآنی است که در شهرستان دشتستان به مطلوب‌ترین شکل ممکن شاهد آن هستیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتستان گفت: برگزاری مسابقات قرآنی بصائر از اقدامات گسترده قرآنی است که با هدف تعمیق مفاهیم قرآنی در جامعه انجام می‌شود.

باقری افزود: در ماه مبارک رمضان برگزاری همایش‌های قرآنی در مناطق مختلف دشتستان در دستورکار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتستان قرار دارد.

=============

گزارش از: مسعود باقری

=============

انتهای پیام/2452/ش40/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول