اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

«شب قدر» را قدر بدانیم

«شب قدر» شب غوغای درون، شب نزول برکات و آغاز وصال و پایان هجران است.

«شب قدر» را قدر بدانیم

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، «قدر» زیباترین کلمه و نیکوترین شب سیر الی الله در مراحل سلوک سالک است و شب قدر، شب افتتاح بارگاه الهی و شبی نیکو و متعالی است که در آن تا سحر و سپیده سلام و تحیت است.

«شب قدر» همان شب فرخنده و سحر مبارکی است که انسان را از غصه نجات می‌دهد چراکه شب وصال و از حصار زمان و مکان بیرون است.

میرزا جواد ملکی تبریزی از عرفای عامل در ترجمه کتاب «مراقبات السنه» یا اعمال سال دوازده ماه در خصوص شب قدر آورده است که شب قدر شب نزول قرآن بر قلب مصطفی (ص) است، شب قدر شب سوره قدر است که سوره نبی اکرم (ص) و اهل بیتش (ع) است.

آری، قدر سوره پیامبر و اهل بیت اوست که انسان آنها را وسیله‌ای قرار می‌دهد برای پروردگار، چراکه به وسیله آنها به معرفت او می‌رسد.

از این بیت شعر مولانا محمد بلخی رومی که «حق شب قدر است در شب‌ها نهان، تا کند جان، هر شبی را امتحان» می‌توان دریافت که شب قدر در زمان و مکان ظاهری دنیایی نمی‌گنجد و آن تمام شب‌ها باشد و یا جاری و سیال در شب‌های سال باشد.

حجت الاسلام سید ابوتراب موسوی امام جمعه شهر آبیک در خصوص فضایل شب‌ قدر گفت: خداوند متعال امنیت و سلامت را در شب قدر تضمین کرده است، به همین دلیل شیاطینی که درصدد ربودن گوهرهای انسانی هستند، هرگز در شب‌های قدر نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

بنابر این شب قدر از آغاز تا پایان شبی سراسر سلامت و نور و رحمت است و حتی طبق برخی روایات در آن شب، شیطان در زنجیر است و از این نظر نیز شبی سالم همراه با سلامت است.

موسوی افزود: آیه چهار سوره مبارکه قدر از دلایل محکم حضور امام زمان (عج) است.

ادا نکردن حق خدا مانع استجابت دعاست

موسوی شناخت خدا و ادا نکردن حق خدا، ایمان آوردن به رسول خدا (ص) و مخالفت کردن با سنت و سیره ایشان، قرآن خواندن و عمل نکردن به این کتاب الهی و ترسیدن از جهنم را از دلایل مستجاب نشدن دعاهای انسان طبق روایات برشمرد و تصریح کرد: رغبت داشتن به بهشت ولی انجام اعمال دور کننده از بهشت، دوست شدن با شیطان و عیب‌جویی از مردم از دیگر موانع اجابت دعا است.

وی کسب تقوای الهی، انجام اعمال صالح، پاک کردن باطن، اجرای امر به معروف و نهی از منکر را سبب استجابت دعا دانست و افزود: امام علی (ع) فرموده است که «تقوای الهی داشته باشید، اعمالتان را صالح قرار دهید، نیت‌هایتان را خالص کنید، امر به معروف و نهی از منکر کنید تا دعاهایتان به استجابت برسد» که مطلوب است انسان در ماه مبارک رمضان به ویژه در شب‌های قدر با خود عهد و پیمان ببندد از گناهان دوری کرده تا در پایان ماه، شاهد تحولی بزرگ در خود شود و بتواند در طول سال به آن استمرار دهد.

وی با تأکید بر اینکه انسان باید قدر شب‌های قدر را بداند، خاطر نشان کرد: انسان نباید ساعات و لحظات شب‌های قدر را از دست بدهد بلکه باید با احیا، شب زنده‌داری، توبه، استغفار و دعا کردن در راستای خودسازی و تزکیه نفس خود گام بردارد.

در جلد پنجم کتاب برگزیده تفسیر نمونه آیت‌الله مکارم شیرازی تحقیق و تنظیم احد علی بابایی صفحه 547 تا 548 در فضیلت سوره مبارکه قدر و برکات و آثار آن مطالبی ذکر شده است.

تقدیر الهی بر اساس شایستگی‌های انسان مقدر می‌شود

در این کتاب آمده است که نزول قرآن کریم در «شب قدر» همان شبی که مقدرات و سرنوشت انسان‌ها در تمام سال در آن شب تعیین می‌شود، دلیل دیگری بر سرنوشت‌ساز بودن این کتاب بزرگ آسمانی است.

البته این امر هیچ گونه تضادی با آزادی اراده انسان و مسئله اختیار ندارد چراکه تقدیر الهی به وسیله فرشتگان بر اساس شایستگی‌ها و لیاقت‌های افراد و میزان ایمان، تقوا و پاکی نیت و اعمال آنها است؛ یعنی برای هر کس آن را مقدر می‌کند که لایق آن است.

در حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده که فرمود: « تقدیر مقدرات در شب نوزدهم و تحکیم آن در شب بیست و یکم و امضا در شب بیست و سوم است»

دلیل بهتر بودن شب قدر از هزار ماه چیست

بهتر بودن شب قدر از هزار ماه به خاطر ارزش عبادت و احیای آن شب است که در کتب شیعه و اهل سنت فضلیت عبادت در این شب کاملا تأیید شده است گرچه نزول قرآن کریم در این شب و نزول برکات و رحمت الهی در آن سبب می‌شود که از هزار ماه برتر و بالاتر باشد.

موسوی خاطرنشان کرد: انسان باید در شب قدر که از هزار شب بهتر است و به اندازه عمر یک انسان 80 ساله است، از انجام اعمال صالح، عبادت، دعا و تلاوت قرآن کریم غفلت نورزد.

در شب قدر هم قرآن نازل شده، هم عبادت و احیای آن معادل هزار ماه است و هم خیرات و برکات الهی در آن شب نازل می‌شود و هم رحمت خاص خدا شامل بندگانش می‌شود.

فرشتگان شب قدر نزد امام زمان (عج) مشرف می‌شوند

در کتاب تفسیر نمونه آورده شده است که منظور از «من کل امر» کلمات پایانی آیه چهار سوره مبارکه قدر این است که فرشتگان برای تقدیر و تعیین سرنوشت‌ها و آوردن هر خیر و برکتی در آن شب نازل می‌شوند و هدف از نزول آنها، انجام این امور است و به خدمت امام زمان (عج) مشرف می‌شوند و آنچه برای هر کس مقدر شده بر امام عرضه می‌کنند.

حقیقت قدر معرفت وجود است، معرفتی که از خود انسان آغاز می‌شود و به پروردگار می‌رسد و در او فانی می‌شود.

شب قدر شبی است که انسان دروازه «رجاء» را در برابر خود مشاهده می‌کند و چه بجاست انسان به تلاوت سوره مبارکه قدر بپردازد که هرچه در آن تدبر کند و کسب معرفت کند باز هم قطره‌ای در برابر دریا است.

پیامبر اکرم (ص) در فضیلت تلاوت سوره مبارکه قدر فرموده «هر کس آن را تلاوت کند پاداش کسی را دارد که ماه رمضان را روزه گرفته و شب قدر را احیا داشته است.» که واضح است این همه فضیلت از آن کسی است که می‌خواند و می‌فهمد و به محتوایش جامه عمل می‌پوشاند، قرآن را بزرگ می‌شمرد و آیاتش را در زندگی پیاده می‌کند.

امیدواریم امشب که شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان و شب قدر و شب تحکیم مقدرات است با دعا کردن در حق خود و دیگران بهترین سرنوشت‌ها و تقدیرها را از خدای متعال برای خود و دیگران بخواهیم و در شب بیست و سوم که شب امضای مقدرات یک سال انسان از سوی امام زمان (عج) است، خدای مهربان بهترین‌ها را برای ما رقم بزند؛ امید که خداوند ما را به معرفت شب قدر برساند.

انتهای پیام/77006/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول