اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس خانه‌ مطبوعات همدان:

برخی از سعه صدر خبرنگاران سوء استفاده می‌کنند/ خبرگزاری فارس دارای تأثیرگذاری بالا

رئیس خانه‌ مطبوعات همدان گفت: در شرایط اعمال انواع هجمه از سوی دشمن علیه کشور، نباید به فرعیات پرداخت بلکه باید در راستای اصلاح امور گام برداشت اما نمی‌دانم چرا برخی مسئولان از سعه صدر خبرنگاران سوء استفاده می‌کنند.

برخی از سعه صدر خبرنگاران سوء استفاده می‌کنند/ خبرگزاری فارس دارای تأثیرگذاری بالا

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، با توجه به 17 مرداد، روز خبرنگار در راستای بررسی جایگاه خبر و خبرنگاران در سطح استان با محمدرضا عارف رئیس خانه مطبوعات استان به گفت‌وگو نشستیم.

فارس: از نظر شما وظیفه اصلی خبرنگار چیست؟

عارف: خبرنگاران عنصر اصلی چرخه اطلاع‌رسانی در جامعه محسوب می‌شوند که بار اصلی تمام سختی‌ها را به دوش می‌کشند و بعد از ساخته و پرداخته کردن مطلب آن را در اختیار مردم قرار می‌دهند.

وظیفه اصلی و رسالت خبرنگاران انعکاس صادقانه و صریح اخبار و اطلاعات در راستای آگاهی مردم است.

فارس: از نظر شما اهمیت انتقال اخبار و اطلاعات در چیست؟

عارف: با توجه به اینکه برنامه‌ریزی دنیای امروزی بر اساس انتقال اخبار و اطلاعات صورت می‌گیرد، در نتیجه انتقال اخبار و اطلاعات باید بدون کم و کاست باشد زیرا در صورت تحریف ظلم در حق جامعه بشریت محسوب می‌شود.

تمام وقایع باید به اطلاع مردم جهان برسد تا بر اساس این اطلاعات و آگاهی برنامه‌ریزی درست داشته باشند و این مهم حق طبیعی مردم است و این وظیفه بر دوش خبرنگار است.

فارس: چگونه باید از خبرنگاران تجلیل کرد؟

عارف: بزرگ‌ترین هدیه و لطف در حق خبرنگاران این است که جایگاه و شأن آنها را محترم بدانیم.

خبرنگاران نیز مانند پیامبران که سفیران الهی بودند رسالت پیام‌آوری و ابلاغ خبر را بر عهده دارند بنابراین جامعه، مدیران و مردم باید به این جایگاه احترام بگذارند و در نخستین قدم حقوق اجتماعی و فردی خبرنگار به لحاظ جایگاه و شأنی که دارد رعایت شود.

فارس: جایگاه خبرنگاران استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عارف: در سال‌های اخیر در استان همدان بی‌مهری‌های فراوانی به ویژه در ایام هفته خبرنگار از سوی برخی مقامات عالی استان نسبت به خبرنگاران صورت گرفته که زیبنده جامعه و مردم ما نیست.

خبرنگاران و مردم ما شایسته این گونه رفتارها از طرف مدیران و عوامل اجرایی آنها نیستند.

فارس: آیا از ابزار رسانه برای دفاع از جایگاه خبرنگاران استفاده شده؟

عارف: با توجه به ابزاری که در اختیار ما هست می‌توانیم دفاع، برخورد و جریان‌سازی کنیم چرا که ساز و کار برخورد و دفاع را در اختیار داریم اما به دنبال این هستیم که از ابزار رسانه برای ارتقای استان، احقاق حقوق مردم و بیان واقعیات و زحمات مدیران استفاده کنیم.

اعتقاد ما بر این است که باید در شرایط فعلی که این همه هجمه علیه مملکت وجود دارد به سفارش مقام معظم رهبری دیگر به فرعیات نپردازیم و در راستای انسجام و وحدت و اصلاح امور قدم برداریم اما نمی‌دانم چرا برخی از افراد از سعه صدر و تحمل ما سوء استفاده می‌کنند.

نباید رعایت ادب و اخلاق ما را به حساب این بگذارند که ما توانمند نیستیم چرا که این موضوع را در گذشته نیز اثبات کرده‌ایم، بنابراین باید سعی کنند حرمت جامعه خبری ما را نگه دارند تا حرمت خودشان نیز حفظ شود.

فارس: خواسته خبرنگاران از مسئولان و دولت جدید چیست؟

عارف: یکی از خواسته‌های به حق جامعه مطبوعات مسائل مادی، بحث مسکن و وام‌ها است و ضمن اینکه باید به عنوان نماینده افکار عمومی و نماینده مردم به مدیران سخت‌کوش و تلاشگری که طی این چند سال زحمت کشیدند و صادقانه خدمت کردند خسته نباشید بگوییم، امیدواریم که دولت جدید با ساز و کار بهتر و برنامه مشخص به مسائل و مشکلات رسانه‌ها بپردازد تا در آینده شاهد بهبود وضعیت معیشتی و امنیت شغلی خبرنگاران باشیم.

فارس: در رابطه با جایگاه شغل خبرنگاری توضیح فرمایید؟

عارف: خبرنگاری جزو 10 حرفه سخت و زیان‌آور دنیا محسوب می‌شود اما با وجود این همه مشقت، هزینه‌ها و مبالغ ریالی که دریافت می‌کنند به هیچ عنوان شایسته آنان نیست و باید در این راستا به سمت و سویی برویم که افراد وارد رشته خبرنگاری شوند و به عنوان یک شغل جدی به آن بپردازند و در راستای ارتقای داشته‌ها و علوم خود قدم بردارند تا در آینده یک جامعه رسانه‌ای قدرتمند داشته باشیم.

فارس: از نظر شما جایگاه خبرگزاری فارس در استان چگونه است؟

عارف: خبرگزاری فارس در کشور جایگاه خاص خود را دارد و در سطح استان نیز با وجود اینکه برخی از خبرگزاری‌های نسبت به خبرگزاری فارس قدمت بیشتر دارند اما خبرگزاری فارس توانسته جایگاه یک خبرگزاری فعال و تأثیرگذار در استان را کسب و حفظ کند.

فارس: عملکرد خبرگزاری فارس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عارف: خبرگزاری فارس در مقایسه با دیگر خبرگزاری‌ها بسیار خوب عمل می‌کند که این امر نشأت گرفته از درایت و برجستگی خاص مدیریت آن در استان و مجموعه خبرنگاران آن است که جای تقدیر و تشکر دارد.

مجموعه خبرگزاری فارس به دنبال حضور حرفه‌ای در استان است که تحقق این امر مشروط بر عواملی است.

با شرایط و امکاناتی که در حال حاضر در استان وجود دارد و به نوعی شاید سد راه باشند، امید است با عنایت اداره کل فرهگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات این اتفاق صورت گیرد و در آینده نزدیک شاهد حضور بیشتر و بهتر آن در عرصه فعالیت باشیم.

فارس: درخواست شما از مردم و مدیران استان چیست؟

عارف: ما از مردم می‌خواهیم با اقبال بیشتر و پشتیبانی و حمایت خود مطبوعات و رسانه‌ها  را یاری کنند تا در راستای احقاق حقوق آنان بیش از پیشقدم بردارند و قلم بزنند.

در سطح استان همدان مطبوعات ما آن چنان دغدغه مسائل سیاسی را ندارند و بیشتر به دنبال انجام وظایف حرفه‌ای خود و رسالت مطبوعاتی و رسانه‌ای خود هستند بنابراین مدیران نیز باید با سعه صدر تحمل شنیدن نقدهای خبرنگاران را داشته باشند و باید در این راستا بسترسازی و فرهنگسازی شود.

انتهای پیام/89006/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول