اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

ظلم های آمریکا در بیان هاشمی رفسنجانی

مقررات بین المللی را بیش از همه آمریکا نقض کرده است ایران فقط یک عکس العمل کوچک نشان داده است در مقابل آن همه ظلمی که از طرف آمریکایی ها دیده است و آخرین مورد آن هم همین دخالت هایی بود که این جاسوس های آمریکایی در ایران کردند.

ظلم های آمریکا در بیان هاشمی رفسنجانی

رخدادهای 4 شهریور 1359

چکیده

  • دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در اطلاعیه جدید خود اعلام کردند در صورت تجاوز آمریکا کلیه جاسوس های این کشور که از 13 آبان سال گذشته در اسارت به سر می برند را یکجا رهسپار جهنم خواهند کرد .
  • یک مقام آگاه در دادگاه امور صنفی گفت :  گرانفروشان و محتکران سابقه دار که به اقتصاد کشور لطمه وارد کنند در دادگاه انقلاب اسلامی ویژه امور صنفی به اعدام محکوم خواهند شد.
  • روزنامه جمهوری اسلامی در شماره امروز خود از توطئه علیه کابینه رجایی خبر داد و نوشت : طبق اطلاعات رسیده سیا و موساد از هم اکنون توطئه وسیعی را در جهت تضعیف کابینه نخست وزیر تدارک دیده اند .
  • کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی: اسناد و مدارکی که از مراکز گوناگون به کمیسیون آورده شد اغلب به نفع آقای آیت بود و سوابق مبارزاتی مکتبی ایشان را علیه رژیم منحط پهلوی آشکارا نشان می داد .
  • یک مقام آگاه در سپاه اصفهان گفت : یکی از جاسوسان دستگیر شده پس از شرکت در کنفرانس روز قدس در سال قبل به اسرائیل سفر کرده و یازده ماه و نیم در اسرائیل مشغول به کار بوده است .
  • آیت الله هاشمی رفسنجانی : آقای معین فر به من پیشنهاد کردند که نخست وزیری را قبول کنم ولی  من این پیشنهاد را به دلیل عدم آمادگی رد کردم.
  • به دنبال مخالفت بنی صدر با وزیر کشور منتخب محمد علی رجایی نخست وزیر نام حجت الاسلام ناطق نوری از لیست وزرا حذف شد .
  • سید جواد صدر وزیر دادگستری کابینه هویدا توسط گروه ضربت دادستانی دستگیر و به جرم اختفای 156 بطری مشروب به 50 ضربه شلاق محکوم و حکم بلافاصله در مورد وی به اجرا گذاشته شد .
اخطار شدید دانشجویان مسلمان پیرو خط امام به آمریکا

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در اطلاعیه جدید خود اعلام کردند در صورت تجاوز آمریکا کلیه جاسوس های این کشور که از 13 آبان سال گذشته در اسارت به سر می برند را یکجا رهسپار جهنم خواهند کرد .

در بخشی از این اطلاعیه آمده است : ما ضمن هشدار به ملت مهیای رزم و دلاور ایران اعلام می کنیم از آنجایی که در حال حاضر مسئله جاسوسان آمریکایی برای سیاست آمریکا که نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری است تعیین کننده می باشد لذا در صدد هستند که به نحوی خود را از آثار مرگبار این جریان نجات دهند و قبل از اتخاذ تصمیم قاطع از طرف مجلس شورای اسلامی به خیال خام خود آنها را آزاد کنند. (1)

اطلاعیه رئیس جمهور خطاب به وزرا

دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور امروز طی اطلاعیه ای از کلیه وزیران کابینه خواست تا شروع به کار دولت جدید همچنان به کار خود ادامه دهند . (2)گفتنی است با صدور حکم نخست وزیری رجایی از طرف بنی صدر رئیس جمهور هفت تن از وزرا استعفای خود را تقدیم بنی صدر کردند .

وزرایی که به طور مشترک استعفانامه خود را به رئیس جمهور تقدیم کرده اند عبارتند از : وزرای ارشاد ملی ، صنایع و معادن ، کار ، راه ، مسکن و شهرسازی ، پست و تلگراف و اقتصاد و دارایی . دکتر میناچی در این زمینه گفت : روزچهارشنبه 29 مرداد ماه با صدور حکم نخست وزیری رجایی از طرف رئیس جمهور قانونا کار ما تمام شده است و می بایستی استعفا می دادیم . (3)

 

هاشمی در مورد انتخاب نخست وزیر  گفت : در مجلس در یک جلسه خصوصی که بحث می کردند آقای صباغیان پیشنهاد دادند که آقایان بهشتی یا خامنه ای قبول بکنند نخست وزیری را مشکل کابینه حل می شود و اینها می توانند تفاهمی در بین همه ارگان ها به وجود بیاورند بلافاصله از سوی آن دو نفر آقایان و حزب این پیشنهاد رد شد . بعد در منزل آقای معین فر ایشان پیشنهاد کردند به من که اگر تو کابینه را قبول کنی می توانی وسیله تفاهمی بین مجلس و رئیس جمهور و ارگان های انقلابی کشورباشی و هماهنگی به وجود می آید که من هم رد کردم که آمادگی چنین کاری را ندارم البته آقای بنی صدر هم در این مورد توافق کامل نداشتند .
محتکران و گرانفروشان اعدام می شوند

روزنامه اطلاعات در صفحه نخست شماره امروز خود به نقل از یک مقام آگاه در دادگاه امور صنفی نوشت : گرانفروشان و محتکران سابقه دار که به اقتصاد کشور لطمه وارد کنند در دادگاه انقلاب اسلامی ویژه امور صنفی به اعدام محکوم خواهند شد . این مقام آگاه همچنین گفت : همچنین نسبت به نوع تخلف شلاق ، تبعید به شهرهای بد آب و هوا ، تعطیل واحدهای صنفی و زندان از جمله مجازات های این دادگاه می باشد . (4)

فئودال معروف اراک تیرباران شد

سلیمان خان بلوکی فئودال معروف اراک و مالک 14 پارچه روستا ، دبیر کل حزب منحله رستاخیز در استان مرکز به حکم دادگاه انقلاب اسلامی اراک و تائید دادگاه تجدید نظر قم اعدام شد . (5)

هفت پاسدار در جوانرود شهید شدند

سپاه پاسداران جوانرود طی اطلاعیه ای از شهادت هفت تن از پاسداران این شهر در درگیری های مناطق مرزی خانه شور جوانرود خبر داد . در این اطلاعیه آمده است : برادران شهید ما همگی در داخل یک آمبولانس شهید شدند ، این برادران به علت نداشتن ماشین سرباز مجبور می شوند که با یک آمبولانس که در حقیقت در منطقه جنگی مانند قفس می باشد به پایگاه دیگر بروند در بین راه گرفتار ضد انقلاب می شوند ، مسئولین دولتی باید جواب این خونها را بدهند ، چرا به برادران جان برکف ما وسیله نمی دهند چرا آنها را تجهیز نمی کنند ؟

در ادامه این اطلاعیه از سهل انگاری برخی مسئولان از جمله ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور به شدت انتقاد شده است . (6)

توطئه علیه کابینه رجایی

روزنامه جمهوری اسلامی در شماره امروز خود از توطئه علیه کابینه رجایی خبر داد و نوشت : طبق اطلاعات رسیده سیا و موساد از هم اکنون توطئه وسیعی را در جهت تضعیف کابینه نخست وزیر تدارک دیده اند . در این گزارش آمده است : از هم اکنون مطبوعات غربی و صهیونیستی لحن خشن و خشم آمیزی نسبت به کابینه نخست وزیر در پیش گرفته اند ، مطبوعات غربی از این که نیروهای به اصطلاح پیش رو ، مترقی و دموکراتیک نتوانسته اند ارتجاع را مهار کنند اظهار نگرانی می کنند که این نیروها باید رجایی را محدود کرده و حتی المقدور کابینه ای که برای غرب قابل درک و تفاهم باشد روی کار آید . (7)

 

در  نامه تاریخی کمیسیون تحقیق به ابراهیم یزدی آمده است : به هرحال این کمیسیون نهایت دقت را در بررسی پرونده های گوناگون آقای آیت بیش از حد لازم به عمل آورد زیرا با جو سازی هایی که از چند ماه پیش در مورد آقای آیت از طرف شما و امثال شما شده بود می دانست که باز هم شما از قدرت تبلیغی وسیعی که از اموال مستضعفین برخوردارید بیکار نخواهید نشست چنانچه می بینیم پیش بینی کمیسیون کاملا صحیح بوده است.
سخن شگفت انگیز ابراهیم یزدی

کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی در نامه ای سرگشاده به اتهامات ابراهیم یزدی مدیرمسئول روزنامه کیهان به این کمیسیون واکنش نشان داد . در بخشی از این نامه سرگشاده آمده است : جناب آقای یزدی در سرمقاله کیهان پس از اینکه با آب و تاب فراوان به زعم خود مسئله پرونده سید حسن آیت را تحلیل کرده اند اظهار می دارند که کمیسیون تحقیق با تسامح و سرعت از پرونده آیت گذشته است سخن شما برای اکثریت کمیسیون شگفت آور بوده و عکس العمل آن راصبح روز پس از درج مقاله در کیهان از اعضای کمیسیون ملاحظه کردید .

پرونده ای که بیش از دیگران مورد بررسی قرار گرفت

در ادامه این نامه آمده است : شگفت آور از این جهت که جنابعالی عضو کمیسیون تحقیق هستید و به این مسئله کاملا واقفید که پرونده هیچ یک از نمایندگان به اندازه پرونده آقای آیت مورد تحقیق قرار نگرفت و کمیسیون تحقیق طبق پیشنهاد خود شما وارد عمل شد و این بدان منظور بود که کمیسیون تحقیق میخواست نهایت دقت را در این مورد معمول دارد زیرا با جوی که بعضی از روزنامه ها بخصوص روزنامه انقلاب اسلامی و کیهان به وجود آورده بودند لازم بود چنین دقت نظری بیش از حد معمول انجام گیرد .

سندی علیه آیت در لانه جاسوسی وجود ندارد

در این نامه همچنین با اشاره به این که از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام خواسته بودیم که هر سندی له و یا علیه آیت در اسناد لانه جاسوسی وجود دارد به ما ارائه دهند ولی چنین سندی وجود نداشت آمده است : از دانشجویان می خواهیم هر سندی در این زمینه وجود دارد منتشر کنند ، شگفت آور این که نماینده امام در لانه جاسوسی به آقای آیت رای مثبت داد و بدیهی است اگر کوچکترین مطلبی علیه آیت در جاسوسخانه بود اولین مخالف ایشان موسوی خوئینی ها بود .

اسناد همه به نفع آیت بود

در نامه کمیسیون تحقیق همچنین اشاره شده است : اسناد و مدارکی که از مراکز گوناگون به کمیسیون آورده شد اغلب به نفع آقای آیت بود و سوابق مبارزاتی مکتبی ایشان را علیه رژیم منحط پهلوی آشکارا نشان می داد و اینکه در سرمقاله های روزنامه کیهان و انقلاب اسلامی زمینه سازان کودتا را امثال آقای آیت معرفی کرده اید نه تنها از روش اخلاق اسلامی خارج شده اید بلکه بدترین شیوه تبلیغاتی از نوع لنینیستی و ماکیاولی را به کار گرفته اید .

سوء استفاده رسانه ای ابراهیم یزدی از اموال مستضعفین

در بخش دیگری از نامه تاریخی کمیسیون تحقیق به ابراهیم یزدی آمده است : به هرحال این کمیسیون نهایت دقت را در بررسی پرونده های گوناگون آقای آیت بیش از حد لازم به عمل آورد زیرا با جو سازی هایی که از چند ماه پیش در مورد آقای آیت از طرف شما و امثال شما شده بود می دانست که باز هم شما از قدرت تبلیغی وسیعی که از اموال مستضعفین برخوردارید بیکار نخواهید نشست چنانچه می بینیم پیش بینی کمیسیون کاملا صحیح بوده است. (8)

 

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در اطلاعیه جدید خود اعلام کردند در صورت تجاوز آمریکا کلیه جاسوس های این کشور که از 13 آبان سال گذشته در اسارت به سر می برند را یکجا رهسپار جهنم خواهند کرد .

در بخشی از این اطلاعیه آمده است : ما ضمن هشدار به ملت مهیای رزم و دلاور ایران اعلام می کنیم از آنجایی که در حال حاضر مسئله جاسوسان آمریکایی برای سیاست آمریکا که نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری است تعیین کننده می باشد لذا در صدد هستند که به نحوی خود را از آثار مرگبار این جریان نجات دهند .

ارتباط مستقیم با سفیر انگلیس در تهران

در رابطه با کشف شبکه جاسوسی در اصفهان یکی از مسئولین سپاه پاسداران انقلاب اصفهان اطلاعاتی در این زمینه در اختیار رسانه ها قرار داد . اهم نکات مطرح در مصاحبه این مقام مسئول عبارت است از ؛

1- شبکه جاسوسی دایره اسقفی اصفهان مستقیما با سفیر انگلیس در ایران – جان گراهام – در ارتباط بوده است .

2- دایره اسقفی با افراد با نفوذ ، رهبران قبائل و گروه های قومی ، افراد بی بضاعت و مقامات ناراضی و رده بالای ارتش تماس های مستمر داشت .

3- یکی از افسران پنتاگون ضمن تشکر از کشیش رزم آرا گفته بود کردستان به زودی به میدان جنگ تبدیل خواهد شد .

4- پس از تعطیلی پایگاه های جاسوسی دائره اسقفی در ایران واتیکان مرکز میسیونری لندن و اسقف الیاخوری [اسقف اعظم اورشلیم] را از مرکز اسقفی نیکوزیا برای پس گرفتن دوائر اسقفی به ایران اعزام کرده است .

اقامت یازده ماهه جاسوس دستگیر شده در اسرائیل

5- یکی از جاسوسان دستگیر شده پس از شرکت در کنفرانس روز قدس در سال قبل به اسرائیل سفر کرده و یازده ماه و نیم در اسرائیل مشغول به کار بوده است .

6- سولیوان رئیس سیا در خاورمیانه رسما از دایره اسقفی اصفهان تشکر کرده است.

7- رهبری توطئه در پاکستان به عهده دکتر پونه پزشک بیمارستان مسیحی و از استرالیا به رهبری کشیش رزم آرا بوده است . (9)

پاسخ هاشمی به رئیس جمهور

آیت الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به رئیس جمهور که گفته است وزیر کشور نباید حزبی باشد اظهار داشت : من چنین شرطی در هیچ سمتی از سمت های کشور نمی بینیم افراد صالح می توانند هر یکی از سمت ها را از ریاست جمهوری تا سمت های پائین داشته باشند می خواهند حزبی باشند یا حزبی نباشند .

ایران واکنش کوچکی به ظلم های آمریکا نشان داده است

هاشمی در مورد این سخن قطب زاده که گفته است ایران در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا مقررات بین المللی را نقض کرده است گفت : من این را قبول ندارم ، مقررات بین المللی را بیش از همه آمریکا نقض کرده است ایران فقط یک عکس العمل کوچک نشان داده است در مقابل آن همه ظلمی که از طرف آمریکایی ها دیده است و آخرین مورد آن هم همین دخالت هایی بود که این جاسوس های آمریکایی در ایران کردند و در توطئه شریک شدند و با دشمنان ایران همکاری کردند در داخل کشورما .

 

آیت الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به رئیس جمهور که گفته است وزیر کشور نباید حزبی باشد اظهار داشت : من چنین شرطی در هیچ سمتی از سمت های کشور نمی بینیم افراد صالح می توانند هر یکی از سمت ها را از ریاست جمهوری تا سمت های پائین داشته باشند می خواهند حزبی باشند یا حزبی نباشند .
پیشنهاد هایی که رد شدند 

هاشمی در بخش دیگری از این مصاحبه در مورد انتخاب نخست وزیر نیز گفت : در مجلس در یک جلسه خصوصی که بحث می کردند آقای صباغیان پیشنهاد دادند که آقایان بهشتی یا خامنه ای قبول بکنند نخست وزیری را مشکل کابینه حل می شود و اینها می توانند تفاهمی در بین همه ارگان ها به وجود بیاورند بلافاصله از سوی آن دو نفر آقایان و حزب این پیشنهاد رد شد . بعد در منزل آقای معین فر ایشان پیشنهاد کردند به من که اگر تو کابینه را قبول کنی می توانی وسیله تفاهمی بین مجلس و رئیس جمهور و ارگان های انقلابی کشورباشی و هماهنگی به وجود می آید که من هم رد کردم که آمادگی چنین کاری را ندارم البته آقای بنی صدر هم در این مورد توافق کامل نداشتند . (10)

حذف نام ناطق نوری از لیست وزرا

به دنبال مخالفت بنی صدر با وزیر کشور منتخب محمد علی رجایی نخست وزیر نام حجت الاسلام ناطق نوری از لیست وزرا حذف شد . گفتنی است ناطق نوری نماینده امام در جهاد سازندگی است . (11)

وزیر دادگستری هویدا 50 ضربه شلاق خورد

سید جواد صدر وزیر دادگستری کابینه هویدا توسط گروه ضربت دادستانی دستگیر و به جرم اختفاق 156 بطری مشروب به 50 ضربه شلاق محکوم و حکم بلافاصله در مورد وی به اجرا گذاشته شد . وی در سال 1320 وزیر امورخارجه دولت منصور ، در اوایل دولت مصدق مدیرکل وزارت کشور و در سال 45 وزیر دادگستری بوده و اکنون در بازداشت و منتظر محاکمه است . (12)

عملیات پاکسازی کردستان از ضد انقلاب به شدت ادامه دارد

عملیات پاکسازی کردستان از ضد انقلاب به شدت ادامه دارد و در این راستا پاسداران انقلاب ده روستای دیگر در محور کامیاران – مریوان را پاکسازی کردند . ستاد مشترک غرب کشور نیز اخطار کرد در صورت عدم تحویل ضد انقلاب مناطق آلوده به ضد انقلاب از زمین و هوا منهدم خواهد شد . (13)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 4 شهریور 1359 ، صفحه 16

2- اطلاعات ، 4 شهریور 1359 ، صفحه 2

3- کیهان ، 4 شهریور 1359 ، صفحه 16

4- اطلاعات ، 4 شهریور 1359 ، صفحه 1

5- اطلاعات ، 4 شهریور 1359 ، صفحه 4

6- جمهوری اسلامی ، 4 شهریور 1359 ، صفحه 15

7- جمهوری اسلامی ، 4 شهریور 1359 ، صفحه 6

8- جمهوری اسلامی ، 4 شهریور 1359 ، صفحه 6

9- جمهوری اسلامی ، 4 شهریور 1359 ، صفحه 1

10- جمهوری اسلامی ، 4 شهریور 1359 ، صفحه 16

11- جمهوری اسلامی ، 4 شهریور 1359 ، صفحه 1

12- جمهوری اسلامی ، 4 شهریور 1359 ، صفحه 3

13- جمهوری اسلامی ، 4 شهریور 1359 ، صفحه 1

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول