اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه اردبیل:

خروجی همایش‌ها کاربردی‌تر شود/نقش عشایر در ایجاد امنیت ممتاز است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: خروجی همایش‌ها و نشست‌های مختلف ملی و منطقه‌ای باید به ایده‌ها و ارائه نظریه‌های کاربردی و عملیاتی مبدل شود نه اینکه بخواهیم این همایش‌ها را تنها صرف ارائه مقالات بدانیم.

خروجی همایش‌ها کاربردی‌تر شود/نقش عشایر در ایجاد امنیت ممتاز است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام سید حسن عاملی صبح امروز در همایش ملی «عشایر، نظم و امنیت» در سالن ولایت سپاه اردبیل اظهار داشت: نقطه عطف کشورمان ورود اسلام به ایران، تشکیل حکومت یکپارچه موالیان اهل بیت و ورود انقلاب اسلامی است که در همه این عرصه‌ها نقش عشایر در همه این حوزه‌ها شاخص و ممتاز است.

وی با اشاره به جانفشانی‌های قزلباش‌ها در دوران صفویه خاطرنشان کرد: حضور با بصیرت آنها در همه عرصه‌ها فضایی را فراهم کرد تا جامعه عشایر ما بتواند به یک جامعه انسجام یافته و همیشه پویا و تحولی تبدیل شود.

امام جمعه اردبیل یادآور شد: اگر هدایت فرماندهان نالایق دوران قاجار نبود، عشایر ما می‌توانستند در طول تاریخ این انقلاب همچنان نقش پیشتاز و ممتاز دوران صفویه را ادامه داده و برای این کشور عزت و سربلندی را رقم بزنند.

عاملی گفت: مسئله عشیره‌ای و قبیله‌ای در دین اسلام و قرآن کریم مورد توجه قرار گرفته و از آن به عنوان یک ظرفیت عظیم در ایجاد امنیت و برقراری مولفه مودت یاد شده است، در حالی که برخی‌ها تلاش می‌کنند این موضوع را ضدامنیتی نشان دهند.

وی با بیان اینکه خداوند متعال در کلام ارزشمند خود در کتاب آسمانی قرآن از قبایل و عشیره‌های مختلف یاد کرده که به یقین وجود این قبایل نمی‌تواند به اصل وحدت، امنیت و ارتقای فرهنگ بومی و محلی آسیبی وارد کند، عنوان کرد: در کنار وحدت و همدلی می‌توان حرکتی را انجام داد تا از ظرفیت این قبایل متعدد در افزایش ظرفیت امنیتی و پایداری متوازن استفاده کرد.

نماینده ولی فقیه در استان وجود عشایر را در مناطق ییلاقی و قشلاقی اسباب سر‌زندگی و حرکت و پویایی توصیف کرد و ابراز داشت: نباید عشایر را تنها در این محدوده ببینیم، بلکه امروز بافت بسیاری از شهرها و مناطق ما بافت عشایری است و در استان اردبیل شاهد بروز و ظهور فرهنگ عشایری در صحنه‌ها و عرصه‌های مختلف هستیم.

عاملی به ساماندهی 44 تیره جمعیت عشایری در اردبیل اشاره کرد و افزود: این خود از جهت ارتقای امنیتی و فرهنگی و بالا رفتن توانمندی‌های اقتصادی بسیار ارزشمند و حائز امنیت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سئوال که مسئولان چه اهدافی را از برگزاری این همایش دنبال می‌کنند و خروجی این نشست‌ها و برخاست‌ها چه دستاوردی خواهد بود، تصریح کرد: بنده در کنار قدردانی از تلاش‌های مسئولان در برگزاری این همایش و ارسال مقالات ارزشمند و طرح مباحث نظری در این همایش انتظار دارم که خروجی این همایش ایده و تفکرات کاربردی امنیتی باشد تا جامعه عشایری به صورت ملموس از این دستاوردها بهره بگیرد.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: ما در موضوعات مختلف مباحث نظری و مقالات متعددی را در حال چاپ در مجلات و روزنامه‌های متعدد شاهد هستیم اما این مقالات اگر به مرحله کاربردی نرسد نمی‌توانیم خروجی آن را در کاهش نزاع‌های دسته‌جمعی، طلاق و دیگر آسیب‌ها مشاهده کنیم.

وی با وحشتناک خواندن آمار و ارقام نزاع دسته‌جمعی در کشور و استان اردبیل گفت: انتظار ما این است که خروجی این همایش‌ها منجر به کاهش این آسیب واقعی شود چرا که رهبر فرزانه انقلاب بارها با طرح مشکلات و نابسامانی‌های فرهنگی و اجتماعی از دست‌اندرکاران خواستند تا برنامه‌های راهبردی را در کاهش این آسیب‌ها ارائه کنند.

امام جمعه اردبیل پیشنهاد کرد نتیجه و ثمره‌های این همایش‌ها کاربردی‌تر شده تا از این گنجینه ارزشمند مقالات علمی، تحقیقی و پژوهشی به نفع حل مشکلات استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، عاملی در پایان سخنان خود با بیان اینکه  نقش اجتماعی و اقتصادی عشایر در کنار نقش امنیتی آنها می‌تواند نقطه حرکتی مثبت و قابل قبول  تلقی شود، اذعان داشت: امیدواریم عشایر ما همچنان در عرصه برقراری امنیت پایدار نقش محلی، منطقه‌ای و کشوری خود را ایفا کرده و دشمن را با انسجام خود به یاس و نا‌امیدی وادار کنند.

انتهای پیام/62001/ب30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول