اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

علی لاریجانی:

مجموعه مدیریت استان از ظرفیت نظام مهندسی قم استفاده کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان مرجع تخصصی در امر ساخت و ساز به شمار می‌رود که مدیریت مجموعه استان باید از ظرفیت‌های مهندسان متخصص نظام مهندسی قم حداکثر بهره را ببرند.

مجموعه مدیریت استان از ظرفیت نظام مهندسی قم استفاده کند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، علی لاریجانی در دیدار اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، با ابراز خرسندی از فعالیت‌های نظام مهندسی قم اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان مرجع تخصصی در امر ساخت و ساز به شمار می‌رود که مدیریت مجموعه استان باید از ظرفیت‌های مهندسان متخصص نظام مهندسی قم حداکثر بهره را ببرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز تأسف از سطح پایین درآمد مهندسان گفت: در سال‌های اخیر بخش مسکن بر خلاف سایر بخش‌های تولیدی و صنعتی کمتر دچار رکود شد که این انتظار می‌رفت سطح درآمد مهندسان بالا باشد که ظاهراً این گونه نیست.

وی تصریح کرد: حفظ شأن و جایگاه مهندسان و موضوع معیشت آن‌ها باید مد نظر قرار گیرد و باید فکری برای اشتغال مهندسان جوان کرد.

لاریجانی عنوان کرد: حل مشکل اشتغال و افزایش درآمد‌ها مستلزم فعال شدن بخش‌های تولیدی و در نتیجه شکوفایی اقتصادی است و باید به مسئله فرهنگ کار در کشور توجه ویژه‌ای شود که امیدواریم در دولت جدید به این موضوع پرداخته شود.

رئیس قوه مقننه در ادامه به مشکل ترافیک در شهر قم اشاره کرد و اظهار داشت: در برخی از مناطق شهری قم، گره‌های ترافیکی شدیدی می‌بینیم که برای رفع آن‌ها باید فکری اساسی کرد و شهرداری نیز باید از متخصصان و مهندسان رشته‌های ترافیک که عضو نظام مهندسی هستند در این زمینه استفاده کند.

وی گفت: در شهرسازی قم نیز خللی وجود دارد و در برخی از موارد، ساخت و سازهایی به چشم می‌خورد که هیچ گونه سنخیتی با اصول، فرهنگ و معماری بومی قم ندارد و هویتی در آن‌ها دیده نمی‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بلند مرتبه سازی عیب نیست و خوب است در بافت‌های فرسوده شهری، خانه‌هایی جدید ساخته شود اما معماری این ساخت و ساز‌ها باید انضباطی به همراه داشته باشند که در این راستا نظام مهندسی می‌تواند کمک‌های فکری به مجموعه شورای شهر و شهرداری دهد.

وی با تاکید بر رعایت معماری اسلامی در قم گفت: قم به عنوان مرکز جهان تشیع باید انضباط شهرسازی داشته باشد و از نمادهای اسلامی در ساخت و ساز‌ها استفاده کند و این مسئله که حرم مطهر در گودی قرار گیرد و بنا‌ها دور تا دور آن قد علم کنند کار عُقلایی نیست.

نماینده مردم قم در مجلس ابراز داشت: معماری اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) باید به گونه‌ای باشد که مدارس علمیه در اطراف آن قرار گیرند و بازار‌ها هم در فاصله دورتری باشند و در این زمینه‌ها باید کارهای مطالعاتی صورت گیرد.

لاریجانی بیان داشت: در شهرهای جدیدی که به وجود می‌آیند باید نمادهایی از شهرسازی ایرانی خلق شود و مدلی برای توسعه شهری در نظر گرفته شود که این مسئله متأسفانه در قم بر خلاف سایر شهر‌ها همانند اصفهان کمتر به آن توجه می‌شود که در شهرک‌های اطراف قم نمادی اسلامی که نشان دهنده یک تمدن باشد به چشم نمی‌خورد.

وی ارتباط مراکز تخصصی همانند سازمان نظام مهندسی ساختمان با دولت را مفید و موثر دانست و افزود: بخش خصوصی و دولتی باید مکمل یکدیگر باشند و با همکاری یکدیگر کار‌ها را پیش ببرند که در مجلس شورای اسلامی نیز در کنار نظرات دولت و مجلس از نظرات کار‌شناسی بخش خصوصی هم استفاده می‌شود که تا به اینجا مفید و موثر بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی، در خصوصی مصوبه‌ای که به شهرداری قم اجازه می‌دهد از مشاوران غیر بومی در پروژه‌های عمرانی استفاده کند گفت: این مصوبه را برای ما ارسال کنید تا مورد بررسی قرار گیرد.

لاریجانی در خصوص پیشنهاد بازنگری قانون نظام مهندسی، شهرداری و شورا‌ها نیز اظهار داشت: بازنگری کلی این قوانین کاری زمان‌بر است اما در مواردی که می‌بینید قوانین در مغایرت با هم هستند و یا نیازمند اصلاحاتی هستند،آن‌را ارائه کنید تا در کمیسیون عمران و مرکز پژوهش‌های مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/2258/ط/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول