اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور:

عمر ساختمان در ایران 30 و در کشورهای پیشرفته 100 سال است

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور گفت: عمر متوسط یک ساختمان در ایران 30 سال است؛ در حالی که در کشورهای پیشرفته این رقم 100 سال است.

عمر ساختمان در ایران 30 و در کشورهای پیشرفته 100 سال است

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سید مهدی هاشمی در حاشیه بازدید از سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان و اعضای هیئت مدیره این سازمان که شامگاه پنج‌شنبه انجام شد، اظهار کرد: حادثه سد کارون سه و کشته شدن 12 نفر از هموطنان باعث تاثر بسیار شد و به همین دلیل براساس ابلاغ رئیس مجلس ترکیبی را سازماندهی کردیم که در اولین روز تعطیلی مجلس دیداری از این سد و آسیب دیدگان حادثه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از مشکلات موجود در سطح کشور ناشی از عدم اجرای قانون و تیمی عمل نکردن است تصریح کرد: حادثه سد کارون سه و بسیاری از حوادث دیگری که در سطح کشور اتفاق می‌افتد مانند حوادث رانندگی ناشی از همین عوامل است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه داد: کار غیراستاندارد موجب بروز بخش عمده‌ای از حوادث و مشکلات در کشور می‌شود مانند اینکه اگر راننده مینی بوس و هدایت کننده بارج نکات ایمنی و استاندارد را رعایت می‌کردند و مسافران نیز از جلیقه نجات استفاده می‌کردند یا در هنگام حرکت شناور از مینی بوس خارج می‌شدند این اتفاق نمی‌افتاد.

وی با بیان اینکه در موضوع ساخت و ساز نیز همین مسئله مطرح است، متذکر شد: وضعیت کشور ما از نظر حوادث طبیعی از ژاپن بد‌تر نیست، اما ژاپنی‌ها در هنگام احداث یک ساختمان با رعایت استاندارد‌ها و نساختن ساختمان بر روی گسل در هنگام بروز زلزله 7/5 ریشتری تنها یک کشته می‌دهند.

هاشمی در این خصوص افزود: زمانی که یک زلزله‌ای با این میزان ریش‌تر و یا حتی کمتر در ایران اتفاق می‌افتد مانند زلزله بم 50 هزار نفر تلفات می‌دهد و این مسئله نشان می‌دهد که استانداردهای ساخت و ساز در این خطه رعایت نمی‌شود.

*عمر متوسط یک ساختمان در ایران 30 سال است

وی عنوان کرد: اگر بر انجام کار استاندارد و با کیفیت تاکید می‌شود برای این نیست که مهندسان بیشتری اشتغال پیدا کنند بلکه می‌خواهیم از شاخص‌های پیشرفت، رفاه و ارتقا یک کشور برخوردار شویم.

رئیس کمیسیون عمرانی مجلس با اشاره به اینکه عدم رعایت قانون در ساخت و ساز باعث تلف شدن سرمایه‌های زیادی می‌شود عنوان کرد: عمر متوسط یک ساختمان در ایران 30 سال است در حالی که در کشورهای پیشرفته این رقم یکصد سال است این آمار و ارقام به این معناست که در ایران برای احداث یک ساختمان سه برابر کشورهای پیشرفته هزینه می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه کیفیت ساخت و ساز یک اصل است اضافه کرد: کسی در برابر قوانین ساخت و ساز نمی‌تواند مقاومت کند زیرا عدم رعایت این قوانین مشکلات زیست محیطی و هزینه‌های انسانی بسیاری به دنبال دارد.

*فرهنگ‌سازی در زمینه اصول ساخت و ساز لازم است

هاشمی بر لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه رعایت اصول ساخت و ساز تأکید کرد و اذعان داشت: فرهنگ‌سازی در این زمینه مانند بستن کمربندی ایمنی است که از گذشته به صورت یک قانون مطرح بود اما چون فرهنگ سازی نشده بود اجرای آن با تاخیر انجام شد.

وی افزود: در زمینه اصول ساخت و ساز هنوز قانون به طور کامل اجرا نشده است و نیاز به یکنواختی، هماهنگی و انتقال تجربه وجود دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور، ساختمان‌سازی را نماد فرهنگ، اقتصاد، مدیریت و رفاه یک کشور دانست و تصریح کرد: وقتی که یک شهر را ناهماهنگ و نامتوازن می‌بینیم دید نسبت به مدیریت، قانون و شاخص‌های آن شهر منفی می‌شود.

*شهرداری تخلف در ساخت و ساز را برابر با درآمد بیشتر خود می‌داند

وی به منفعت طلبی شخصی و سازمانی در ساخت و ساز اشاره کرد و گفت: بسیاری از افرادی که در شهرداری هستند مهندسینی هستند که به قوانین در زمینه ساختمان سازی اشراف ندارند و این عدم توجه به قانون و فشارهای جانبی موجب می‌شود این دید به وجود آید که اگر تخلف شود چون جریمه صورت می‌گیرد پس درآمد بیشتری عاید شهرداری می‌شود.

هاشمی ادامه داد: کارفرمایان هم به سود بیشتر خود و هزینه کمتر فکر می‌کنند و در صدد بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری خود هستند.

*درآمد مهندس ناظر یک ساختمان از هزینه سرامیک کمتر است

وی خاطرنشان کرد: درآمدی که یک مهندس ناظر با همه تجربه‌ها و تحصیلات خود از نظارت بر یک ساختمان به دست می‌آورد از هزینه سرامیک کردن یک واحد کمتر است در حالی که مسئولیت بسیار بزرگی بر عهده دارد که با جان انسان‌ها در ارتباط است.

این مقام مسئول در رابطه با افزایش دستمزد‌ها گفت: بخشی از این تعرفه‌ها متناسب با کیفیت و توسعه خدمات قابل افزایش است اما این کار باید با یک شیب ملایم انجام شود، چراکه افزایش هزینه‌ها در بخش عوارض و خدمات مهندسی بسیار به چشم می‌آید هرچند که در برابر افزایش قیمت ساختمان بسیار ناچیز است.

وی در پایان بر لزوم افزایش تعاملات سازمان نظام مهندسی با سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها تأکید کرد و خطاب به معاون عمرانی استانداری خوزستان و رئیس سازمان راه و شهرسازی خوزستان گفت: یک پتانسیل به صورت رایگان در اختیار شما است که می‌توانید از آن‌ها به صورت رایگان استفاده کنید.

انتهای پیام/72011/ذ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول