اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتاق بازرگانی اردبیل:

اردبیل رتبه 20 کشور را در پرداخت تسهیلات کشاورزی دارد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: استان اردبیل در پرداخت تسهیلات توسعه بخش کشاورزی در جایگاه 20 کشور قرار دارد.

اردبیل رتبه 20 کشور را در پرداخت تسهیلات کشاورزی دارد

حسین پیرموذن امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: هر چند رقم 136 میلیارد تومان تسهیلات بخش کشاورزی جذب شده است اما در پرداختی‌ها با مشکلات جدی روبرو هستیم به طوری که به نظر می‌رسد پایه و سیستم بانک اردبیل ضعیف و مریض است و اصلاً به فکر توسعه استان نمی‌باشد.

وی خاطرنشان کرد‌: بهره‌مندی این استان از تسهیلات صندوق توسعه ملی نیز در حد صفر می‌باشد به طوری که بانک رفاه در 9 ماه اخیر پرداختی تمام تسهیلات به طرح‌های مصوب را بایکوت کرده و به بهانه عدم مراجعه متقاضی و یا عدم توجیه اقتصادی طرح، قفل بزرگی را بر پرداختی‌های خود زده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل یادآور شد: اگر دیر بجنبیم تا پایان این هفته بیش از 60 درصد تسهیلات پرداخت نشده ما برگشت می‌خورد که این خود بزرگترین دهن‌کجی به تولید‌کنندگان به ویژه فعالان پرتلاش بخش کشاورزی است.

پیرموذن به پایه ضعیف تفاهمنامه وزارت جهاد کشاورزی با بانک‌ها در پرداخت تسهیلات توسعه بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: به رغم برگزاری جلسات مرتب کار گروه توسعه بخش کشاورزی اما سیستم بانکی به راحتی می‌تواند با بهانه قرار دادن عدم تطبیق منابع و مصارف بخشنامه و قوانین را دور بزند و از پرداختی تسهیلات طفره برود.

این مسئول عنوان کرد: نتیجه این حرکت نامناسب بانک‌ها این است که بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌ها همچنان بلاتکلیف مانده و در این استان طرح‌های بزرگ توسعه‌ای با عدم همراهی سیستم بانکی و توزیع‌‌های غلط آنها معطل مانده است.

عضو ارشد اتاق ایران با اذعان به اینکه بسیاری از طرح‌های بزرگ توسعه بخش کشاورزی به دلایل واهی رد شده است، به خبرنگار فارس در اردبیل اذعان داشت: هیچ طرح بزرگی در حوزه کشاورزی مصوب نشده و متقاضیان واحدهای تولیدی و صنایع تبدیل کشاورزی نیز با مشکلاتی جدی که از سوی بانک‌ها برای آنها رقم خورده است روبرو هستند.

پیرموذن افزود: اگر راهکار درستی در برطرف شدن این مشکلات به ویژه رفع بهانه‌جویی‌های بانک‌ها اندیشیده نشود قطعاً بودجه استانی در بخش توسعه کشاورزی و تسهیلات در نظر گرفته شده برگشت می‌خورد و از سوی دیگر تسهیلات توسعه بخش کشاورزی از محل صندوق توسعه ملی بدون بهره‌برداری خاص برگشت خواهد خورد.

وی در خصوص اوضاع نابسامان تسهیلات بنگاه‌های کوچک و زودبازده تصریح کرد: شرایط این تسهیلات حتی از تسهیلات بخش کشاورزی نیز بدتر است به طوری که از بدو راه‌اندازی این طرح‌ها تاکنون 30 درصد این تسهیلات پرداخت شده و مابقی تسهیلات بنگاه‌های کوچک و زود‌بازده معلق و پا در هواست که دلیل آن نیز همراهی نکردن بانک‌ها در پرداخت تسهیلات است.

رئیس خانه صنعت و معدن استان اردبیل ادامه داد: به اذعان خود مسئولان بانک تجارت، این بانک رتبه اول را در وصولی مطالبات بخش خصوصی داشته اما در پرداختی‌ها رتبه زیر 20 را دارد.

پیرموذن گفت: اگر تسهیلات در نظر گرفته شده در دولت گذشته به موقع و با روال قانونی پرداخت می‌شد امروز وضعیت صنعت تولید و اقتصاد بهتر از شرایط موجود بود چرا که اکثر واحدهای تولیدی با مشکل کمبود نقدینگی و تسهیلات سرمایه در گردش روبرو هستند.

 

بهره‌وری واحدهای تولیدی ما زیر 25 درصد است

این مسئول تاکید کرد: بهره‌وری واحدهای تولیدی استان اردبیل زیر 25 درصد است که دلیل اصلی آن عدم نقدینگی و پرداخت نشدن تسهیلات سرمایه در گردش است.

قائم مقام شورای مرکزی صنعت و معدن کشور در پایان گفت‌و گوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: اگر اقدامی ضربتی و عاجل انجام ندهیم بیش از 60 درصد تسهیلات استان اردبیل از محل بنگاه‌های زود‌بازده برمی‌گردد که این واقعاً دردناک و خطرناک است.

انتهای پیام/62007/ی30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول