اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عصر امروز و طی مراسمی

آیین غبارروبی امامزاده‌ بی‌بی‌خاتونین (س) شهر مارگون برگزار شد

عصر امروز مراسم برگزاری آیین غبارروبی امامزاده‌ بی‌بی‌خاتونین (س) شهر مارگون صورت گرفت.

آیین غبارروبی امامزاده‌ بی‌بی‌خاتونین (س) شهر مارگون برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، عصر امروز و طی مراسمی آیین غبارروبی امامزاده بی‌بی خاتونین (س) روستای سقاوه شهر مارگون با حضور آحاد مردم و مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد و مسئولان شهرستانی برگزار شد.

در حاشیه برگزاری این مراسم حجت‌الاسلام سید علی‌صالح موسوی‌اعظم در جمع خبرنگاران به موقعیت جغرافیایی امامزاده اشاره کرد و گفت: امامزاده بی‌بی خاتونین (س) روستای سقاوه از توابع شهر مارگون شهرستان بویراحمد است که به دلیل موقعیت جغرافیایی روزانه شاهد تعداد زیادی زائر در این مکان هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد اذعان کرد: بقعه متبرکه امامزاده بی‌بی خاتونین (س) در وسط قبرستانی تاریخی دوره اسلامی در ظلع غربی روستای سقاوه شهر مارگون واقع شده، است.

این مسئول فرهنگی و مذهبی در ادامه تصریح کرد: روستای سقاوه در هفت کیلومتری شهر مارگون و 80 کیلومتری شهر یاسوج واقع شده که از غرب با روستای موگر از شرق با روستای زنگوا و مغرب با رودخانه سقاوه قرار دارد.

وی، ادامه داد: به استناد نقل و قول روستاییان و اعتقادات منطقه‌ای امامزاده بی‌بی‌خاتونین دو خواهر هستند بنام فاطمه صغری و وسطی و به نقلی دیگر (زهراخاتون) و (زبیده خاتون) که از اولاد و احفاد حضرت امام موسی کاظم(ع) می‌باشند که در اواخر قرن دوم و اوایل قرن سوم هجری هنگامی که برای دیدار حضرت امام رضا(ع) از راه بهبهان به شیراز عازم طوس بودند و به دستور مامون کاروان علویان مورد تهاجم دشمن قرار گرفت که عاقبت هر یک در نقطه و مکانی به شهادت رسیدند.

موسوی‌اعظم به موقعیت و وضعیت مکانی امامزاده بی‌بی خاتونین (س) اشاره و خاطرنشان کرد: در ضلع غربی ایوانی متصل به درب ورودی الحاق شده که بعنوان زائرسرا مورد استفاده قرار می‌گرفت و از نظر معماری با بنای اصلی متفاوت بوده که در سمت سر در ورود به صحن مطهر کتیبه‌ای می‌باشد که با خط ثلث نوشته شده و موجود بوده که به علت شکستگی و لاشه بودن آن چندان قابل خواندن نیست.

مدیرکل اوقاف کهگلویه و بویراحمد اذعان کرد: در وضعیت کلی بنای قدیم امامزاده در سال 1373توسط اداره اوقاف استان مورد مطالعه قرار گرفته که پس از تصویب و تامین اعتبار نهایی حسب یک طرح جامع مهندسی در زمینی به مساحت بیش از 600متر در چهار واحد متصل به هم تجدید بنا شد.

این مسئول یادآور شد: شجرنامه امامزاده بی‌بی خاتونین (س) به اعتبار اعتقاد محلی و اقوام مردم آن سامان و مدرک موجود منتسب به اولاد و احفاد حضرت امام موسی بن جعفر(ع) است.

حجت‌الاسلام موسوی‌اعظم در پایان به بیانات آیت‌الله صافی گلپایگانی اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند باید از وجود امامزادگان در ترویج اسلام و ارتباط پیدا کردن مردم با اهل‌بیت (ع) و احیاء تشیع استفاده کنیم.

انتهای پیام/82011/ش30/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول