اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت از محیط زیست فارس خبر داد

فعالیت 18 آزمایشگاه معتمد محیط زیست در فارس

مدیرکل حفاظت از محیط زیست فارس گفت: در استان 18 آزمایشگاه معتمد مشغول به فعالیت هستند که از این میان شش مرکز معاینه فنی خودروی سبک و سنگین در سال 91 موفق به دریافت گواهی معتمد سازمان شده‌اند.

فعالیت 18 آزمایشگاه معتمد محیط زیست در فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، مهندس حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی با بیان این‌که خوداظهاری واحدهای صنعتی و تولیدی در استان فارس روند رو به رشد و مثبتی را در سال‌های اخیر طی کرده است، اظهار داشت: امیدواریم که به مرحله‌ای برسیم که تمام صنایع و واحدهای تولیدی این استان در راستای کاهش عوامل آلاینده و داشتن محیط زیستی عاری از آلودگی این مهم را از اولویت‌های کاری خود در سال‌جاری قرار دهند.

وی افزود: در این استان نزدیک به 18 آزمایشگاه معتمد مشغول به فعالیت هستند که از این میان شش مرکز معاینه فنی خودرو سبک و سنگین در سال 91 موفق به دریافت گواهی معتمد سازمان شده و 12 آزمایشگاه تخصصی آب، هوا و خاک نیز در سال‌های اخیر این گواهینامه را دریافت کرده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس تصریح کرد: با توجه به بند «الف» ماده 61 قانون برنامه چهارم توسعه و تنفیذی در بند «ب» ماده 192 قانون برنامه پنجم توسعه تمام واحدهای بزرگ تولیدی، صنعتی، خدماتی، عمرانی و زیربنایی موظف هستند به منظور کاهش عوامل آلوده کننده و مخرب محیط زیست ناشی از فعالیت واحد نسبت به نمونه‌برداری و اندازه‌گیری آلودگی و تخریب زیست محیطی خود اقدام و نتیجه را در چارچوب خوداظهاری به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه کنند. 

وی در مورد واحدهایی که تکالیف این بند را مراعات نکنند، گفت: این واحدها مشمول ماده (30) قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا می‌شوند که مجازات آن بسته به نوع و میزان آلودگی جزای نقدی و حبس تعزیری است.

ابراهیمی‌کارنامی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر و در راستای اجرای ماده 192 قانون برنامه پنجم توسعه با تمام واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی بزرگ این استان در این زمینه مکاتبه و پیگیری لازم صورت گرفته به نحوی که سال 90، 62 واحد، در سال 91، 110 واحد و در شش ماه نخست سال‌جاری 134 واحد صنعتی و خدماتی نسبت به اندازه‌گیری و پایش خروجی‌های واحد صنعتی اقدام کرده‌اند و بیش از چهار هزار پارامتر آلاینده آب، هوا، صوت و ... توسط آزمایشگاه‌های معتمد مورد پایش و اندازه‌گیری قرار گرفته است.

وی افزود: به منظور صحه‌گذاری و راست‌آزمایی نحوه فعالیت آزمایشگاه‌های معتمد این اداره کل نسبت به انجام آزمون‌های مطابقتی، تست‌های تطبیقی و بازدیدهای تصادفی اقدام کرده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف طبق قوانین و مقررات اقدام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به این‌که حدود 500 هزار خودرو در کلان‌شهر شیراز تردد می‌کنند، گفت: مراکز معاینه فنی خودروی معتمد سازمان حفاظت محیط زیست مکلف به اندازه‌گیری گازهای آلاینده خروجی از اگزوز خودروها هستند و در شهر شیراز دو مرکز معاینه فنی خودروی سبک علاوه بر اندازه‌گیری گازهای خروجی صحت عملکرد کاتالیست کانورتور و کربن کنیستر نصب شده در خودروها را بررسی می‌کنند و در صورت عدم تایید عملکرد این قطعات برچسب معاینه فنی برای خودروی آلاینده صادر نمی‌شود.

انتهای پیام/2448/م/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول